Organistens musiksider
Tor d. 26. mar 2020 kl. 19:30

Klaver og violin
Duo Essenza, der består af Birgitte Bærentzen Pihl, violin og Lene Buch Rasmussen, klaver spiller musik af Beethoven i anledning af 250 årets for hans fødsel.
Søn d. 29. mar 2020 kl. 19:00

Musikgudstjeneste
Maria bebudelsesdag byder på en musikgudstjeneste, hvor klosterkoret medvirker. Der fremføres musik bl.a. af Svend Ove Møller, kirkens organist og Lange-Mûller.
Fre d. 29. maj 2020 kl. 13:00

Åbent orgel III
Åbent orgel
1. sommerkoncert torsdag d. 19. juli 2001 kl. 19:30 (entre 40 kr.) - Søren Rasmussen, orgel Niels Schultz Hansen, fløjte

Niels Schultz Hansen, fløjte er uddannet ved Nordjysk Musikkonservatorium ved Esben Steensgård med solistklasse ved professor Poul Birkelund.

Videregående studier i Paris 1982/83 hos Professor Alain Marion med debut fra solistklassen i 1984.

Efter debuten har NSH optrådt i mange sammenhænge i både ind-og udland, og har medvirker ved flere radio-og tv.-produktioner bl.a P2-musik.

Søren Rasmussen, orgel er uddannet ved Det kgl danske Musikkonservatorium ved professor Flemming Dreisig og Inge Bønnerup i 1985.

Vidergående orgelstudier hos Professor Marie Claire Alain i Paris i 1986 med støtte fra Det franske Statslegat og Augustinus fonden.

Har siden 1988 været ansat som organist ved Abildgård kirke i Frederikshavn.

De to har i de seneste 9 år haft et fast samarbejde og sammen har de givet adskellige koncerter.







Koncertprogram . . . . .
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
 
 
 
 
 
 
 
 
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
 
Erik Norby (f. 1936)
 
Eva Noer Kondrup (f. 1964)
 
Jesper Madsen (1957-1998)
 
 
 
 
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
 
Sonate i G-Dur
for fløjte og orgel, Opus 1, Nr.5
 
  Adagio
  Allegro
  Adagio
  Bourree
  Menuetto
 
Toccata i F-Dur for orgel BWV 540
 
Arabesque nr.1 for solofløjte (1987)
 
Gorok for fløjte og orgel (2001) 
 
Prætorius-Variationer for orgel (1989) 
6 variationer over en motet af
Michael Prætorius
Højlovet være Konge skøn, 1609
      
Andante i C-Dur for fløjte og orgel Kv. 315 
 
Rondo i Dur for fløjte og orgel Kv. 184 
 

Programnoter . . . . .
Sonate i G-Dur: I forbindelse med at Bach blev "genoplivet" for godt hundrede år siden, var der ingen som spillede Händel længere. Hans opfindsomme musik er heldigvis senere kommet til ret og ære, og det gælder også denne sonate, som er et strålende eksempel på hans kammermusik med afvekslende satser og melodisk skønhed overalt. Bach’ Toccata i F-Dur regnes for en af sværvægterne inden for orgellitteraturen. Er givetvis tiltænkt et stort instrument,( måske en orgelindvielse?) men kan dog udmærket spilles på mindre orgler. Stykket indeholder også en af Bach’s berømte pedalsoloer, som oven i købet kommer hele to gange i hver sin toneart Erik Nordby’s Arabesque for solofløjte er et forfriskende intermezzo efter Bach’s fyldige orgelklange. Stykket giver tværfløjtens mange klangmuligheder fuld retfærdighed, som det f.eks.også kan opleves i Debussy’s: "Syrinx". Værket er det første af en lille samling på to, og er et glimrende eksempel på Erik Nordby’s tonesprog Eva Noer Kondrup’s "Gorok". Uropførelse. Stykket er skrevet på bestilling af SR., og er blevet til på baggrund af et tilfældigt møde på postbåden til Hirsholmene hvor ENK sidste sommer skulle lægge sidste hånd på sin opera "NEJA". ENK. Er desuden lokalaktuel, idet hun for ganske nylig er blevet udnævnt til huskomponist for Aalborg Symfoniorkester i næste sæson. ENK skal i den forbindelse skrive hele to orkesterværker for symfoniorkester. Jesper Madsen’s "Prætoriusvariationer" er hans største samlede værk blandt de musikstykker, som er udgivet . Musikken udformer sig som en Partita (variationer) over en gammel julemelodi fra 1609 af Michael Prætorius: "Højlovet være kongen skøn". Musikken er som sædvanlig inspireret af Carl Nielsen, men med naturligvis JM’s eget særlige tonesprog, som utallige danske organister har taget til sig. JM. Er en af de få nyere danske organistkomponister, som har formået at nå ud over egne rækker. Jehan Alain’s Trois Mouvements er skrevet kort før JA’s indkaldelse fransk krigstjeneste under 2 verdenskrig .De første satser er stærkt præget af den tids knugende og sørgmodige stemning med en meget fin dialog instrumenterne imellem. Værket er oprindelig skrevet for fløjte og klaver, men JA’s lillesøster Marie-Claire har på fremragende vis omskrevet værket for fløjte og orgel. Et enkelt tema fra den gregorianske musik går igen og igen, for til sidst at munde ud i nærmest totalt kaos. Dog afsluttes på imponerende vis med en flot kadence. JA blev offer for en fjendes kugle i sit hjerte og faldt for Frankrig ved Saumur. Han kunne have været blevet en meget stor mester inden for sit instrument: orglet. JA efterlod sig tre børn og en enke, som senere giftede sig med en bonde, som udpegede stedet hvor JA faldt!!. Mozarts Andante og Rondo er sande mesterstykker og umiskendelig Mozart når han er bedst. Stykkerne hører sammen og rummer bl.a. en flot kadence skrevet af den legendariske fløjtenist: Jean Pierre Rampal




KoncerterHøjmesser/salmerAubertin-orgletOrganist & KorKontakt

Næste koncert

Alle koncerter i 2020
Alle koncerter i 2021
Alle koncerter i 2022

Alle koncerter

Koncertnyhedsbrev
Næste højmesse
Kommende højmesser

Den Danske Salmebog
Salmevalg til kirkeåret
Julesalmemaraton
Billeder af orglet
Disposition
Bernard Aubertin
Sound bits
Media
Discografi
Download
Kirkens organist

Klosterkoret
Klosterkorets øveside

Kirkekoret
Kirkens organist
Mikael Ustrup
Klosterstien 12
DK-9550 Mariager
Mobil: 61 35 54 47

Mail: mikael(ad)
mariagerkirke.dk

Mandag er fridag

Denne side er lavet af Mikael Ustrup 1997-2020