2. sommerkoncert søndag d. 19. juli 2001 kl. 19:30 (entre 40 kr.) - Ulrik Spang-Hanssen, orgel

Han har desuden modtaget videregående undervisning af gaston Litaize i Paris, af Jacques van Oortmerssen i Amsterdam og har studeret opførelsespraksis hos Jesper Bøje Christensen i Basel.

Flere indspilninger ventes udgivet i løbet af sommeren.

Udover sine aktiviteter som klassisk organist er han en fremragende og aktiv jazz-musiker.

Heinrich Scheidemann
Canzona i G (overleveret anonymt)
Herr Christ, der einig Gotts Sohn

4 versus
Dietrich Buxtehude
(ca. 1637-1707)
Praeludium og fuga i d-mol  (BuxWV 140)
Herr Christ, der einig Gottes Sohn  (BuxWV 191)
Canzona i d-mol  (BuxWV 168)
Praeludium og fuga i F-dur  (BuxWV 145)
Praeludium [quarti toni]  (BuxWV 152)
Allein Gott in der Höh sei Ehr’  (BWV 662)
  á 2 claviers et pédale / il canto fermo nel soprano
George Friederich Händel
Koncert for orgel og orkester op. 4 nr. 1
transkriberet for orgel solo af Sebastian de Lange og Ulrik Spang-Hanssen

Ulrik Spang-Hanssen modtog sin første klaverundervisning i Paris hos en elev af den berømte Alfred Cortot. Han tog i 1978 organisteksamen og debuterede i 1981 som elev domorganist Anders Riber.

Ulrik Spang-Hanssen har givet utallige koncerter i adskillige lande i Europa og har tillige besøgt USA flere gange. Han har for plademærket PAULA indspillet Carl Nielsens Buxtehudes, Hartmanns og Mendelssohns komplette orgelværker. Har medvirket i radio- og TV over det meste af verden, og arbejder i øjeblikket intesivt med romantisk opførelsespraksis, hvilket yderligere har resulteret i indspilninger af værker af Josef Rheinberger. Flere indspilninger ventes udgivet i løbet af sommeren.

Fra 1983 til 1999 var Ulrik Spang-Hanssen organist ved Assens kirke og siden da docent ved Det Jyske Musikkonservatorium i Århus. Han har givet adskillige mesterkurser i udlandet samt undervist ved flere udenlanske universiteter og musikkonservatorier/akademier.