Mikael Ustrup, orgel - Musik af Buxtehude, Bach - Søndag d. 17. marts 2002 kl. 16:00 (Gratis adgang)

Denne koncert er arrangeret i samarbejde med Vestervig Kirkemusikskole.
Kirkemusikskolen i Vestervig har en afdeling i Hobro, som står for uddannelsen af preliminære organister i trekantområdet Århus, Skive og til og med Aalborg.
Mariager kirkes organist, Mikael Ustrup, er afdelingsleder i Hobro-afdelingen.

Orgelstykkerne ved denne koncert, er for en stor dels vedkommende musik, som preliminære organiststuderende møder deres vej gennem studiet og koncerten bl.a. tænkt som inspiration for de studerende, der måtte lægge deres vej forbi.

Koncerten indledes med Buxtehudes måske kendteste orgelværk: Præludium, fuga og ciacone i C-dur. En stor pedalsolo indleder værket, som er et typisk udtryk for den nordtyske ”stilus phantasticus” den fantastiske stil, som er et udtryk for, at man behandler det givne nodebillede improvisatorisk og frit.

Buxtehudes passacaglia består af det samme basmotiv, der gentages et antal gange i forskellige tonearter, mens variationen ligger i hænderne.

Bach’s 8 små præludier og fugaer, som hører til standardrepertoiret for en mængde organisters vedkommende, er efter al sandsynlig ikke skrevet af Bach, men hans elev Johann Ludwig Krebs. Ikke desto mindre har værkerne fortsat BWV-numre og udgives både noder og CD som værende skrevet af Bach.

Fugaen i g-mol kaldes ”den lille” - måske fordi, der ikke som vanligt hører et præludium til dette stykke.

Præludium og fuga i C-dur BWV 545 er et relativt sent værk i Bach’s produktion, hvor især fugaen bærer præg af en moden komponists kontrapunktiske overblik.

Dietrich Buxtehude (ca. 1637-1707)

Johann Sebastian Bach: (1685-1750)

Præludium, fuga og ciacone i C-dur (BuxWV 137)

Erhalt uns, Herr, bei deinem Wort (BuxWV 185)

Komm, heiliger geist, Herre Gott (BuxWV 199)

Passacaglia i d-mol (BuxWV 161)

8 små præludier og fugaer (BWV 553-560):

C-dur - d-mol - e-mol -F-durG-dur - g-mol - a-mol - B-dur

Fuga i g-mol (BWV 578)

Wer nur den lieben Gott lässt walten (BWV 642)

Herzlich thut mich verlangen (BWV 717)

Præludium og fuga i C-dur (BWV 545)

Søndag d. 17. marts kl. 16.00 er der mulighed for at høre orgelmusik i Mariager Kirke.
Koncerten er tilrettelagt i samarbejde mellem Mariager Kirke og Vestervig Kirkemusikskole.
Vestervig Kirkemusikskole har en afdeling i Hobro, som står for uddannelsen af organister til området fra Aalborg til Århus.
Mariager Kirkes organist Mikael Ustrup har i mange år været afdelingsleder for Hobro-afdelingen, og har til denne lejlighed sammensat en program med den musik de studerende stifter bekendtskab med i løbet af deres studium på Kirkemusikskolen.
Ved koncerten vil der blive spillet musik af J.S.Bach og Dietrich Buxtehude.
Der er gratis adgang til koncerten.