3. sommerkoncert onsdag d. 17. aug. 2005 kl. 19:30 - Ulrik Spang-Hanssen, orgel (40 kr.)

Ulrik Spang-Hanssen
Organist Ulrik Spang-Hanssen er født i København og er uddannet fra Det jyske Musikkonservatorium i Århus hos domorganist Anders Riber.

Han tog organisteksamen herfra med topkarakterer i 78 og debuterede fra konservatoriets solistklasse med glimrende anmeldelser i 81.

Han har ydermere studeret hos Gaston Litaize i Paris og hos Jacques van Oordmerssen i Amsterdam; endvidere har Jesper Bøje Christensen fra Schola Cantorum i Basel været en stor inspirationskilde.

Ulrik Spang-Hanssen har spillet utallige koncerter i hele Europa og i USA, både som solist og akkompagnatør, og han har indspillet mere end 35 Cd’er i eget navn, blandt andre Carl Nielsens, Buxtehudes, Hartmanns og Mendelssohns samlede værker for orgel.

Han har medvirket i radio- og TV-udsendelser i 20 lande og er i øjeblikket stærkt optaget af romantisk opførelsespraksis hvilket, udover de allerede nævnte indspilninger, har ført til de første tre Cd’er i en Rheinberger-serie, begyndende med koncerterne for orgel og orkester i samarbejde med Den böhmiske Kammerfilharmoni og den engelske dirigent Douglas Bostock, med hvem han også har indspillet englænderen Malcolm Arnolds orgelkoncert, der ikke har været indspillet før og Händels orgelkoncerter op. 4.

Senest har USH udgivet Matthesons ”Der brauchbare Virtuoso” sammen med sine to kolleger i ”Trio Corelli”, Elisabeth Zeuthen Schneider og Viggo Mangor, og for nylig udkom de sidste udspil, sange fra Hugo Wolfs ”Spanisches Liederbuch” i Regers orgeltranskription sammen med den berømte tyske tenorsanger Markus Schäfer og Händels sonater for violin og continuo med Trio Corelli.

Af kommende udgivelser er der endvidere planlagt 3 CDer med musik af den danske komponist Niels Otto Raasted, en indspilning af Wesleys orgelkoncerter og en improvisations-CD sammen med tenorsaxofonisten Christian Vuust.

Spang-Hanssen blev i 83 organist ved Vor Frue Kirke i Assens på Fyn og kombinerede denne stilling med lærerstillinger ved konservatorierne i Odense og Århus, indtil han for et par år siden valgte at koncentrere sig om lærer- og solistarbejdet i form at et fuldtidsdocentur ved Det jyske Musikkonservatorium.

Han har givet adskillige mesterkurser i udlandet, bl.a. på Universität der Künste i Berlin, på Musikhøjskolen i Oslo og på forskellige amerikanske universiteter, ligesom han har været dommer i flere konkurrencer.

Udover sine aktiviteter som klassisk organist er Ulrik Spang-Hanssen endvidere en velkendt og særdeles aktiv jazzmusiker, i de senere år fortrinsvis som Hammond-orgelspiller, i hvilken egenskab han har spillet med adskillige førende musikere på feltet og indspillet flere Cd’er.

Diderik Buxtehude (1637-1707)

J.P.E. Hartmann (1805-1900)

Carl Nielsen (1865-1931)

J.P.E. Hartmann:

Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)

Præludium i g-molBuxWV 163
Canzonetta i e-molBuxWV 169
Toccata i G-durBuxWV 165
Fuga i C-durBuxWV 174

Fantasi i A-dur

præludier fra de ”29 små” op 51

Fantasi i f-moll

Sonate nr. 4 i B-dur
Allegro con brio
Andante religioso
Allegretto
Allegro maestoso e vivace

Derforuden er han lige udnævnt til professor i orgel ved konservatoriet i Århus.
Ved koncerten spiller han musik af Buxtehude, Carl Nielsen og Hartmann, der i år fylder 200 år.