4. sommerkoncert søndag d. 20. august 2006 kl. 19:30 (40 kr.)

Dorthe Zielke, trompet

Søren Johannsen, orgel

R. Wagner (1813-1883)

G. Verdi (1813-1901)

J. S. Bach (1685-1750)

R. Giazotto / T. Albinoni (1671-1751)

W. A. Mozart (1756-1791)

M. A. Charpentier (1643-1704)

J. N. Hummel (1778-1837)

J. B. Arban (1825-1889)
Ouverture til Mestersangerne  (arr. S. Johannsen)

Suite kendte toner fra Aida og Nabucco (Arr. S. Johannsen)

Toccata og fuga i d-mol orgel solo

Jesu bleibet meine Freude

Adagio i g-mol

Grevindens arie fra Figaros Bryllup

Præludium fra „Te Deum“

Trompetkoncert (2. og 3. sats)

Karneval i Venedig

Dorthe Zielke's karriere som trompetist begyndte, da hun som 4-årig fandt en gammel bulet kornet hjemme i kælderen blandt sin fars instrumenter.

Som 17-årig blev Dorthe Zielke optaget på konservatoriet og afsluttede i maj 2000 med diplomeksamen fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium.
For tiden studerer hun i Oslo hos trompetsolist Ole Edvard Antonsen.

Dorthe Zielke spiller som solist og orkestermusiker i forskellige sammenhænge.
I 2006 har hun kontrakt i Det kgl. Kapel.
Hun er en del af Ensemble X og spiller sammen med organist Søren Johannsen.

De har netop udgivet cd indeholdende salmer i nye forklædninger og klassikere for trompet og orgel.

Søren Johannsen tog organisteksamen i 1992 fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i København. Året efter blev han optaget i solistklassen sammesteds og havde sin debutkoncert i Helligåndskirken, København i 1995.

Med det klassiske orgelrepertoire har Søren Johannsen givet en række koncerter i Danmark og i udlandet.
Han har bl.a. opført J. S. Bachs samlede orgelværker fire gange i koncertrækker og en gang over 22,5 timer i samme døgn.

Han har arbejdet freelance indtil han i 2003 blev ansat som organist ved Frederiksberg Slotskirke.
Han er desuden uddannet orkesterdirigent hos Frans Rasmussen og Michel Tabachnik med eksamen fra dirigentklassen på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i 2001.

Trompet og kirke hører sammen. Både trompetens klang og trompetens symbol på magt og storhed gør at trompet og kirke altid har klædt hinanden.
Ved sommerens sidste koncert i Mariager Kirke, får kirken besøg af Dorthe Zielke, trompet ledsaget af Søren Johannsen, orgel.
I 2006 har hun kontrakt i Det kgl. Kapel.
Søren Johannsen er uddannet orkesterdirigent hos Frans Rasmussen og Michel Tabachnik med eksamen fra dirigentklassen på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i 2001.
Han er medstifter og fast dirigent for Københavns Festival Orkester. Hans primære uddannelse er dog organist.
På programmet sprudlende velklingende musik for besætningen.
Koncerten finder sted søndag d. 20. august kl. 19:30 og der tages en beskeden entre til koncerten.