| | | | Händels Messias onsdag d. 13. december 2006 kl. 19:30 (Entre 100 kr. børn og unge under 25 år 50 kr.)
|
Messias et oratorium i 3 dele.
Ensemble Zimmermann
Hjemmeside
Det jyske vokalensembles kor og solister
Hjemmeside
|
Programnoter . . . . . En lidt pinlig oplevelse. Jeg spillede engang en koncert med Aalborg Symfoniorkester. Husker ikke, hvad værket, vi spillede, hed. Jeg husker til gengæld tydeligt, at der var indforskrevet en kæmpeskude af en britisk sopran og en enormt glad britisk dirigent, der dirigerede et voldsomt langstrakt - men fremragende - værk af den engelske komponist Benjamin Britten. Og der sad lille jeg ved mit cembalo lige midt i det hele. Første prøve. Dirigenten løftede staven, mens jeg kiggede desperat i mine noder, hvor der stod omkring 350 takters pause, og der gik et splitsekund, så var jeg totalt fortabt og kiggede fortvivlet og hjælpende op på dirigenten. Han dirigerede dog glad og intetanende videre, indtil han pludselig afbrød det hele og på formfuldendt engelsk spurgte, hvor jeg blev af. En gang til for prins mig. Denne gang gik det bedre for mig, og jeg frydede mig i mit stille sind, over at paukisten - den meget dygtige og erfarne Mogens Braunstein - lavede samme bommert lidt senere i værket. Efter koncerten hev dirigenten mig op ved siden af den engelske skude, og jeg blev applauderet på lige fod med hende, der havde sunget i en stiv time i træk. Jeg følte mig fjollet. Også fordi de arme strygere sagde, at aldrig havde de øvet så meget før en koncert, og jeg spillede alt i alt 28 takter og fik oven i købet en højere løn end de andre musikere for mine 28 takter.
Det var aldrig sket i Messias. Jeg har som cembalist spillet Händels Messias en del gange efterhånden. Bortset fra musikken, er der et par bemærkelsesværdige forskelle på føromtalte værk og Messias. Dels spiller cembalisten - sammen med cellisten - hele tiden uden en eneste takts pause, og dels er der 51 pitstop undervejs. Messias er nemlig i virkeligheden en sammenstilling af 52 forskellige satser: instrumentalsatser, korsatser og solistsatser. På den måde adskiller alle barokkens store værker sig fra f.eks. romantikkens, der ofte er en tour de force i udholdenhed jvf. ovenstående.
Genbrugstanken er ikke ny. Der er en udbredt tendens til at ville glorificere bestemte komponister og deres produktion. Tænk bare på den udbredte omtale af Bach, som den femte evangelist, selvom Bach skrev den musik hans ansættelse fordrede. Händel skriver faktisk Messias på 3 uger, og den præstation skal på ingen måde forklejnes af, at en del af værket er genbrug. Händel lagde aldrig skjul på det synspunkt, at havde han nu udtænkt et godt tema, hvorfor så nøjes med at bruge det en gang i livet. Når man kigger på hele Händels produktion, er en forholdsvis stor del genbrug. Ikke fra andre komponister, men fra ham selv, og det bliver musikken jo ikke dårligere af. Jeg købte engang en plade med kærlighedsduetter af Händel. Det var længe, inden jeg havde læst et ord om Händel eller genbrug. Stor var min forbavselse, da de første to duetter var kor fra Messias, som jeg kendte ud og ind. Sandheden er selvfølgelig, at da Händel skrev sine duetter på en ungdomsrejse til Italien, er de originalerne og Messias kopien, men hvem bekymrer sig om det - musikken er lige fremragende.
Jul påske eller Skt. Hans? I Danmark opføres Messias næsten altid til jul - selvom kun værkets første del har tekster fra advents og juletiden. I værkets moderland - England - opføres værket lige så ofte til påske, for teksterne i Messias dækker hele kirkeåret fra Jesu fødsel til opstandelsen. Jeg har tit spekuleret på, om det kunne lade sig gøre at sælge lige så mange billetter til Messias op til påske som op til jul. Jeg lader det ikke være nogen hemmelighed, at juleaftensgudstjenesten er bedre besøgt end påskens.
Livet er for kort til dårlige Messiasser. Sidst Messias blev opført i Mariager Kirke, var i 2002. Jeg talte i den forbindelse med dirigenten, der gav udtryk for, at Messias er så svært et værk, at amatører med deres bedste vilje ikke på nogen måde kan indfri værkets tekniske krav. Det er absolut ikke amatører, der opfører Messias i 2006 i Mariager. Ensemble Zimmermann, som efterhånden har gæstet Mariager Kirke en del gang, er den orkestrale halvdel - kor og solister kommer fra Det jyske Vokalensembles kor og solister. Den romantiske opfattelse af Messias er noget i retning af: kyl så mange medvirkende som muligt ind i en koncertsal - så bliver Gud glad. En mere autentisk tilgang til værket vil være at kigge på Händels egne opførelser af værket, som er gennemført med ganske få medvirkende korister, og koristerne er samtidig værkets solister. Det er sådan en fremførelse, der tilstræbes ved denne koncert.
Introduktionsaften. At høre musikken er én ting. At vide noget om, hvad det er, man lytter til, er en anden ting. 14 dage før koncerten - onsdag d. 29. november - afholdes en introduktionsaften til Messias. Kirkens organist - Mikael Ustrup - gennemgår værket, dets tilblivelseshistorie krydret med musikeksempler og billeder. Det kan aldrig være en forudsætning for en god koncertoplevelse at vide noget om musikken, på den anden side gør det garanteret heller ikke oplevelsen dårligere. Deltag, hvis du har lyst til et indblik i værket.
Økonomi slipper vi aldrig for. Heller ikke ved denne koncert. Entreen er utrolig beskedne 100 kr. for voksne og 50 kr. for børn og unge under 25 år. I en tid hvor benzinen koster 10 kr. literen, kan 10 liter benzin næppe måle sig med et af menneskehedens største kunstværker. Billetter kan købes fra 1. oktober hos Mariager Boghandel eller på www.mariagerkirke.dk Der sælges 350 billetter, og der er unummererede pladser (på godt dansk: kom i god tid). God fornøjelse.
Pressemeddelelse . . . . . Halleluja i Mariager Kirke.
Uden tvivl er et af verdens mest kendte musikværker Händels oratorium Messias og ikke mindst Halleluja-koret, der afslutter anden del af de tre del, der udgør Messias. Händel opførte aldrig selv Messias ved juletid, men på alle andre tidspunkter af kirkeåret. Sådan er det stadig i England, men i Danmark opføres Messias næsten kun til jul. Det er en anelse ulogisk idet kun 1. del af de i alt tre dele i Messias handler om Jesu komme. Messias gjorde Händel berømt. I sin samtid var han berømt, men han havde sikkert lidt samme skæbne som Bach, der var glemt et langt stykke tid efter sin død. Händel skrev Messias i løbet 21 dage intense dage i sensommeren 1741 og uropførte værket i Dublin i april 1742. Händel havde gjort sig store overvejelse om at opførslen af værket. Det er et værk med kirkeligt tekst – bibeltekster sammensat af Charles Jennens – men strøg af opera, som var Händels egentlige metier. Han endte med at uropføre værket i Dubling, ved en koncert hvor overskuddet gik til et gældsfængsel. Næsten tragikomisk eftersom Händel på dette tidspunkt næsten var gået fallit. Messias – hvad enten opført i kirken eller udenfor – har bibeholdt sin idealisme som ”de svages værk”. Gennem tiderne har der været opført utallige Messiasser til diverse godgørende formål. Ved koncerten i Mariager Kirke onsdag d. 13. december fremføres værket af Ensemble Zimmermann og Det jyske Vokalensembles kor og solister. Ensemble Zimmermann har ofte gæstet Mariager Kirke, bl.a. ved Messias-opførelsen i 2002. Det jyske Vokalensembles kor er et nystartet kor, der specialiserer sig i at synge barokkens musik på barokkens præmisser. Der er ikke mange i koret, så det svarer meget præcist til Händels egne intentioner med sit mesterværk. Selvom der er god plads i Mariager Kirke, sælges der der maksimum 350 billetter, så alle tilhørere skulle være sikret en god plads. Billetter kan købes hos Mariager Boghandel og på kirkens hjemmeside www.mariagerkirke.dk Billetter koster 100 kr. for voksne – men børn og unge under 25 år kommer ind til halv pris: 50 kr. per billet. Da Messias kan opføres hele året er jul og advent ligeså god som ethvert andet tidspunkt.
|