Fauré: Requiem, Aarhus Kammerkor onsdag d. 7. november 2007

Claus Pedersen, orgel
Aarhus Kammerkor
dirigent, Erik Bjørn Lund

Aarhus Kammerkor har en omfattende koncertvirksomhed i såvel ind- som udland, herunder turnéer til Tjekkoslovakiet, Frankrig, Norge, Sverige, Finland og Canada.

Korets repertoire omfatter både kirkeligt og verdsligt repertoire, ældre og nyere dansk og udenlandsk musik, med hovedvægt nutidige komponister som Jørgen Jersild, Vagn Holmboe, Per Nørgaard, PalleMikkelborg, Niels la Cour, Per Skriver og Erik Haumann.

Aarhus Kammerkor har i tidens løb selv arrangeret en række koncerter. Desuden medvirker koret ofte ved Aarhus Symfoniorkesters koncerter. Koret har bl.a. fremført Bachs Matthæus-Passion og Juleoratorium,Händels Messias, Mozarts Requiem, Brittens War-Requiem og Mendelssohns Elias.
Aarhus Kammerkor har i anledning af årtusindskiftet bestilt et værk af komponisten og trompetisten Palle Mikkelborg. Det uropførtes i Vor Frue Kirke i Århus 17. marts 2002.

Efteråret 2003 opførtes Johannes Brahms: Ein deutsches Requiem (bearbejdet for 4-hændigt klaver af komponisten). En flot koncert hvori deltog nuværende og tidligere medlemmer af koret.

Af de seneste aktiviter kan nævnes Korets medvirken i Aarhus Symfoniorkesters opførelse af Händels Messias december 2004. Derefter opførte vi  selv Messias i Hyllested Kirke som kammerkoncert med kun 8musikere og solister fra korets egne rækker. Denne version gentages i Stouby Kirke december 2005: se  Messias i eget regi .

Koret blev stiftet i 1980. Således var afslutningen på sæsonen 05-06 også afslutningen på vor 25. sæson. Det blev fejret den 11. juni med en koncert, hvor også tidligere medlemmer af koret medvirkede. Vi opførte Mozarts Requiem.

Erik Bjørn Lund er uddannet ved Det Jyske Musikkonservatorium som statsprøvet musikpædagog i musikledelse og sang.
Han er ansat som lektor ved Aarhus Dag- og Aftenseminarium, hvor han nu er administrativt beskæftiget som mellemleder efter i mange år at have været leder af seminariets kor og bigband. Han er endvidere enmeget efterspurgt og aktiv kursusinstruktør.
Erik Bjørn Lund har komponeret og arrangeret musik for amatørkor og -ensembler og er desuden sammen med sin kone, Kirsten Busk, en flittig børnekorkomponist.

Johannes Brahms (1833-97):

Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847):

Gabriel Fauré (1845-1924):
Zwei Motetten für gemischten Chor a cappella, op. 74
  1) Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen?
  2) O Heiland, reiss die Himmel auf

Drei geistliche Lieder für Soloalt, Chor und Orgel

Requiem
  1) Introit & Kyrie KOR
  2) Offertorium KOR (+bar.)
  3) Sanctus KOR
  4) Pie Jesu S-solo
  5) Agnus Dei KOR
  6) Libera me KOR (+bar.)
  7) In Paradisum KOR

Faurés requiem i Mariager Kirke.

Requiem af den franske komponist Gabriel Fauré er hovedværket ved koncerten d. 7. november i Mariager Kirke.
Et requiem er egentlig en dødsmesse ofte brugt af de efterladte til at liste den afdøde lettere ind i paradiset, men nu om dage er requiemmet et stort kirkeligt koncertværk.
Faurés requiem adskiller sig fra andre requier i samtiden ved at søge tilbage til kirkens liturgi og kan opføres i kirkerne uden det helt store orkesterapparat.
Requiet er skrevet i 1887-88 sandsynligvis under indtryk af forældrenes død – requier komponeres sjældent for sjov men ofte som følge af et eller flere dødsfald.
Faure skrev i alt 3 versioner af sit requiem, men det requiem som opføres ved denne koncert er en udgave hvor orglet erstatter hele orkestret.
Århus Kammerkor under ledelse af Erik Bjørn Lund opfører værket tillige med vokalværker af Brahms og Mendelssohn.
Claus Pedersen sidder ved orglet. Derudover medvirker Kirsten Busk, sopran, Niels Peder Gejel, baryton, Birgit Nielsen, tværfløjte og Joost Schelling, harpe.
Søndag d. 4. november er det alle helgens dag, hvor vi i de danske kirker mindes de afdøde i det forgangne år, og det er altså ikke en tilfældighed, at Faurés requiem opføres tæt på denne søndag.
Der er gratis adgang til koncerten.