Organistens musiksider
Lør d. 5. okt 2019 kl. 16:00

Orkesterkoncert
Baroque Aros med gæstesolisterne Marcus Mohlen, cembalo og Mikael Ustrup, orgel spiller bl.a. “Bach’s orgelkoncert” samt Bach’s 5. Brandenburgkoncert foruden musik af Händel og Janitch
Lør d. 19. okt 2019 kl. 16:00

Sangkoncert
Tirili, der består af: Nadja Marie Schmedes Enevoldsen & Katrine Broch Møller & Susanne Cecilie Nielsen, sopraner samt Louise Harring Boll, orgel. Musik af Monteverdi, Vivaldi og Rameau
Søn d. 27. okt 2019 kl. 19:00

Musikgudstjeneste
Musikgudstjeneste 19. søndag efter trinitatis, hvor Klosterkorets bl.a. opfører et nyt værk af kirkens organist. "Missa Brevis" for harpe, orgel og kor.
Lør d. 2. nov 2019 kl. 16:00

Alle Helgenskoncert
Giovanni Pergolesi: Stabat Mater samt arier af Bach.
Margrethe Smedegaard, sopran & Estrid Molt Ipsen, alt
samt musikere fra Randers kammerorkester
Fre d. 29. nov 2019 kl. 20:00

Meditationskoncert
Der er ikke brug for mere forbrugerræs. Der er brug for ro! Kom til meditationskoncert, når Mariager kirkes organist holder "Bach-Friday" med mentalhygiegnisk musik af den store mester Bach.
Se flere koncerter . . . . .
Koncert søndag d. 5. august kl. 19:30 (entré 40 kr) - "The Trumpet Shall Sound"
Trompeten havde i 1600-1700-tallet sin storhedstid. Baroktrompeten var med sin syngende bløde klang i det høje clarin-register og sit mere militæragtige principialeregister selvskreven ved festlige lejligheder, til kirkelige højtider og som duetpartner med sangere.
 Dem der kunne spille baroktrompet i clarin-registret havde høj status og et stort repertoire fra denne tid vidner om komponisternes udnyttelse af instrumentets egenskaber og muligheder.
 Trompeten, som Niels Tilma spiller på, er en Francis Tomes kopi af et tysk instrument fra 1746. Instrumentet er en signaltrompet på ca. en meters længde, og uden den moderne trompets ventiler. Originalen findes på museum i Nürnberg, og i modsætning til mange andre kopier af baroktrompeter er der ikke ændret på trompetens design.
 Baroktrompeten har en helt unik og smuk klang i clarin-registret, og herhjemme er det kun Niels Tilma der spiller de krævende koncerter af bl.a. Telemann, Torelli, Fasch og Hertel på det instrument de oprindeligt er tænkt for.
 
Niels Tilma har studeret baroktrompet på Guildhall School of Music, post graduate ved baroktrompetisterne Steven Keavy og David Staff. Siden har han som solist og orkestermusiker spillet med flere barokensembler i England, Sverige og i Danmark med Ensemble Zimmermann. Med Ensemble Zimmermann byder 2007 bl.a. på J.S. Bach: Brandenburgkoncert Nr. 2
 
Christian Præstholm er uddannet orgelsolist fra Det jyske Musikkonservatorium. Videregående studier i Paris og London. Han underviser i orgel og musikteori ved konservatorierne i Århus og Aalborg. Christian Præstholm har givet talrige koncerter i Danmark, Frankrig, England, Tyskland, Island og Polen mest i egenskab af solist eller som kammermusiker, men også som orgelimprovisator og komponist. Fra 1.august 2007 ansat som organist ved Sct. Mortens kirke i Randers.
 
Pressen skrev:
 
Niels Tilma på baroktrompet leverede de indledende og afsluttende fanfarer med flot klang og teknik… Det vigtigste ved koncerten var mødet med en sanger, som lyser, og med en trompetist man skulle høre meget mere til.
 
 Det lysner og letter med et par oboer, og en fagot og en baroktrompet, når feststemningen skal sættes. Det blev den fra første færd, bl.a. ved en fornem præstation af Niels Tilma, hvis trompetspil dels lyste op, dels havde en næsten kammermusikalsk fin- og lydhørhed over sig.
(Koncerter med Ensemble Zimmermann). (Århus Stiftstidende)
 
Teknisk virtuost og kunstnerisk kompetent orgelspil, … eminent specialist, … han har en sikker teknik, en højt udviklet klangsans og et imponerende overblik over selv meget komplicerede forløb.
 Christian Præstholms målrettede indsats og hans udførelse [af musikken] kan kun påkalde sig dyb respekt. (Berlingske Tidende)
 
 Mod og mandshjerte og et forbløffende teknisk overskud, … flot og formfuldendt, … Her en begavet organist der både kan og vil noget med musikken. De hænger ikke på træerne. (Jyllandsposten)






Koncertprogram . . . . .
Marc-Antoine Charpentier (1634-1704)
 
Johann F. Fasch (1688-1758) 
 
 
 
 
Johann Sebstian Bach (1685-1750)  
 
Guiseppe Torelli (1658-1709) 
 
 
 
 
George Friderich Händel (1685-1759)
 
 
 
 
Johann Sebstian Bach
 
Jeremiah Clarke (1671-1750)
Te Deum
 
Trompetkoncert i D-dur
- Allegro
- Largo 
- Allegro (Tempo di Menuetto)
 
Præludium og fuga i C-dur
 
Sonate i D-dur
- Andante
- Allegro
- GraveAllegro
 
Concerto in D HWV 335a (arr. Niels Tilma)
- Largo- Adagio-Allegro
- Larghetto
- Allegro ma non troppo
 
Præludium og fuga i A-dur
 
Suite i D-dur
- Præludium (The Duke of Gloster’s March)
- Sybelle
- Rondeau (The Prince of Denmark’s March)
- Serenade
- Bourrée
- Ecossaise
- Hornpipe
- Gigue

Programnoter . . . . .
"The Trumpet Shall Sound"
Trompeten havde i 1600-1700-tallet sin storhedstid. Baroktrompeten var med sin syngende bløde klang i det høje clarin-register og sit mere militæragtige principialeregister selvskreven ved festlige lejligheder, til kirkelige højtider og som duetpartner med sangere.

Dem der kunne spille på baroktrompet i clarin-registret havde høj status og et stort repertoire fra denne tid vidner om komponisternes udnyttelse af instrumentets egenskaber og muligheder.

Trompeten, som Niels Tilma spiller på, er en Francis Tomes kopi af et tysk instrument fra 1746.
Instrumentet er en signaltrompet på ca. en meters længde, og uden den moderne trompets ventiler. Originalen findes på museum i Nürnberg, og i modsætning til mange andre kopier af baroktrompeter er der ikke ændret på trompetens design.

Baroktrompeten har en helt unik og smuk klang i clarin-registret, og herhjemme er det kun Niels Tilma der spiller de krævende koncerter af bl.a. Telemann, Torelli, Fasch og Hertel på det instrument de oprindeligt er tænkt for.

Niels Tilma har studeret baroktrompet på Guildhall School of Music, post graduate ved baroktrompetisterne Steven Keavy og David Staff. Siden har han som solist og orkestermusiker spillet med flere barokensembler i England, Sverige og i Danmark med Ensemble Zimmermann. Med Ensemble Zimmermann byder 2007 bl.a. på J.S. Bach: Brandenburgkoncert Nr. 2

Christian Præstholm er uddannet orgelsolist fra Det jyske Musikkonservatorium. Videregående studier i Paris og London. Han underviser i orgel og musikteori ved konservatorierne i Århus og Aalborg. Christian Præstholm har givet talrige koncerter i Danmark, Frankrig, England, Tyskland, Island og Polen mest i egenskab af solist eller som kammermusiker, men også som orgelimprovisator og komponist.
Fra 1.august 2007 ansat som organist ved Sct. Mortens kirke i Randers.

Pressen skrev:
Niels Tilma på baroktrompet leverede de indledende og afsluttende fanfarer med flot klang og teknik… Det vigtigste ved koncerten var mødet med en sanger, som lyser, og med en trompetist man skulle høre meget mere til.

Det lysner og letter med et par oboer, og en fagot og en baroktrompet, når feststemningen skal sættes. Det blev den fra første færd, bl.a. ved en fornem præstation af Niels Tilma, hvis trompetspil dels lyste op, dels havde en næsten kammermusikalsk fin- og lydhørhed over sig.
(Koncerter med Ensemble Zimmermann). (Århus Stiftstidende)

Teknisk virtuost og kunstnerisk kompetent orgelspil, … eminent specialist, … han har en sikker teknik, en højt udviklet klangsans og et imponerende overblik over selv meget komplicerede forløb.

Christian Præstholms målrettede indsats og hans udførelse af musikken] kan kun påkalde sig dyb respekt. (Berlingske Tidende)
Mod og mandshjerte og et forbløffende teknisk overskud, … flot og formfuldendt, … Her en begavet organist der både kan og vil noget med musikken. De hænger ikke på træerne. (Jyllandsposten)


Pressemeddelelse . . . . .
Trompet og orgel i Mariager Kirke.

Ved den første af de 3 sommerkoncerter, der er på programmet i år i Mariager Kirke, får vi lov til at høre en af de mest benyttede instrumentsammensætninger: orgel og trompet.
Trompeten havde i 1600-1700-tallet sin storhedstid. Baroktrompeten var med sin syngende bløde klang i det høje register selvskreven ved festlige lejligheder, til kirkelige højtider og som duetpartner med sangere.
Dem der kunne spille på baroktrompet havde høj status og et stort repertoire fra denne tid vidner om komponisternes udnyttelse af instrumentets egenskaber og muligheder.
Ved koncerten søndag d. 5. august i Mariager Kirke spiller trompetisten Niels Tilma på en Francis Tomes kopi af et tysk instrument fra 1746.
Instrumentet er en signaltrompet på ca. en meters længde, og uden den moderne trompets ventiler. Originalen findes på museum i Nürnberg.
Baroktrompeten har en helt unik og smuk klang, og herhjemme er det kun Niels Tilma der spiller de krævende koncerter af bl.a. Telemann, Torelli, Fasch og Hertel på det instrument de oprindeligt er tænkt for.
Niels Tilma har tidligere spillet i Mariager Kirke i andre sammenhænge og hver gang er publikum blevet imponeret over hans kunnen.
Christian Præstholm er nuudnævnt organist ved Skt. Mortens kirke i Randers.
Han er uddannet orgelsolist fra Det jyske Musikkonservatorium. Videregående studier i Paris og London. Han underviser i orgel og musikteori ved konservatorierne i Århus og Aalborg.
Ved koncerten spilles Charpentiers Te Deum - bdre kendt kendt som Eurovisionshymnen - samt musik af bl.a Fasch, Torelli, Händel og Jeremiah Clarke (prinsen af Danmarks march).
Vel mødt til en festlig aften.