| | | | Bryllupsmusik - lørdag d. 7. juni kl. 15:00 - gratis adgang
Koncertprogram . . . . .
George Friederich Händel (1685-1759) | Dronningen af Sabas ankomst | Alfred Hollins (1865-1942) | A trumpet menuet | Johann Sebastian Bach (1685-1750) | Præludium i Es-dur (BWV 552,1) | Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) | Allegro maestoso e vivace fra sonate nr. 2 (opus 65,2 (3)) | Knut Nystedt (1915-) | Bryllupsmarsj | | Festludium | William Boyce (1710-1779) | Trumpet Voluntary (Introduction and Trumpet Voluntary) | John Ireland (1879-1962) | Alla Marcia | Richard Wagner (1813-1883) | Bryllupsmarchen fra Lohengrin | Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) | Bryllupsmarchen fra "En skærsommerntsdrøm" | Johann Sebastian Bach (1685-1750) | Præludium i C-dur (BWV 545,1) | Derek Bourgeois (1941-) | Serenade (opus 22) | Marc-Antoine Charpentier (1634-1704) | Trumpet Tune (fra Te deum - eurovisionshymnen) | Jesper Madsen (1957-1999) | Denne er dagen som Herren har gjort | Theodore Dubois (1837-1924) | Toccata i G-dur | Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) | Allegro moderato maestoso | Johann Sebastian Bach (1685-1750) | Præludium og fuga i G-dur (BWV 541) | Craig S. Lang (1891-1971) | Tuba Tune i D-dur |
Programnoter . . . . . Programnoter
Da jeg som helt grøn organist skulle spille til mit første bryllup ringede præsten med salmerne og sagde nonchalant, at det var de sædvanlige: 38, 39 og 40. Da jeg så sad i kirken og kiggede fortvivlet på titlerne: ”Min sjæl hvi vil du græmme dig” - ”Urolige hjerte” og ”Jeg går i fare hvor jeg går” tænkte jeg kvikt, at det kunne næppe passe. Så op på cyklen - det var før mobiltelefonens tid - og hjem og ringe til præsten, der undskyldt at det selvfølgelig var 738, 739 og 740. - hvilket er nogle helt anderledes kendte bryllupssalmer. Dem sang man altid sagde han. Så spurgte jeg panisk kirkens tidligere organist hvad man kunne spille til præludium og postludium, og hun sagde, at det var nemt, for der var kun to muligheder. Wagner og Mendelssohn, så bryllupper behøvede man ikke at øve sig til! Jeg pointerede, at der jo også eksisterede bryllupper før Wagner og Mendelssohn., men fik ikke nogen umiddelbar brugbar reaktion. Denne koncert er en lejlighed til at vise lidt af det repertoire, der med rette kunne kaldes bryllupsmusik.
Dronningen af Sabas ankomst Jeg har desværre et notorisk dårligt forhold til dette første stykke på programmet. Ikke fordi der er noget i vejen med musikken, men da jeg lige havde fået mit første barn og sad og var lykkelig i sofaen med hende på skødet, var 1. Irak-krig lige begyndt, og dette stykke musik blev brugt lige før hver nyhedsudsendelse på TV. Så jeg sad og glædede mig til 10 minutter før næste nyhedsudsendelse hvor dette helt igennem livsbekræftende musik blev spillet, mens bomberne regnede ned over hovederne af nogle stakkels mennesker, hvis eneste fejl her i livet var at være født i et land med en skingrende skør diktator. I Händels opera, hvorfra dette stykker er taget, ankommer dronningen i al sin pragt for at bese riget Saba, som var umådeligt rigt. (Om der har været nogen, der har tænkt på den sammenhæng, da musikken blev valgt til ”krigs-pausemusik” ved jeg ikke).
A trumpet Minuet Få stykker musik er så åbenlyse, at den første tanke enten er: hvor har jeg hørt det før eller for mit eget vedkommende, hvorfor blev det ikke skrevet før det blev? Trompeten er et magtfuldt instrument og orglet har taget trompetfamilien til sig (under forskellige navne) og gjort dem til et af orglets stærkeste virkemidler. En menuet er jo en dansesats,, og mange dansesatser som denne står i en 3/4 takt - ligesom valsen.
Præludium i Es-dur BWV 552 Dette stykke er en lille del af et meget stort stykke. Alt efter hvordan man ser på det spiller den orgelcyclus hvor dette er en del af 1½ time, eller præludiet i sig selv 10 minutter. Det er egentlig skrevet i den form, der kaldes en ”fransk ouverture”. Fransk giver sig selv - ouverture er en åbning. Og stilen er kendetegnende ved skarpe majestætiske punkteringer vekslende med fugerede afsnit. Meningen var så at Solkongen ved det franske hof kunne skride magtfuldt gennem spejlsalen til første afdeling og sætte sig og nyde anden afdeling.
Allegro maestoso e vivace Felix betyder den heldige og en del forhold omkring Mendelssohn er ”heldige”. Det er ikke heldigt, at han døde i 1847 kun 38 år gammel, men det er heldigt at han har efterladt så megen ubekymret glad musik. Mendelssohns navn er jo siden en ”skærsommernats drøm” forbundet med bryllup og det er vel alt andet lige sjovere end for evigt at være forbundet til begravelse. Og heldigt fordi Mendelssohn var den, der trak Bach op af glemslen. Derfor er de tre stykker af henholdsvis Bach og Mendelssohn også anbragt ved siden af hinanden i dette program.
Knut Nystedt Nystedt er en norsk kompinist og organist - nulevende men meget gammel. Når man giver et stykke musik titlen ”Bryllupsmarsj” kan der næppe såes tvivl om hvad det er beregnet til. Festludium er en fiks omskrivning af enten præ- eller postludium, og antyder åbenlyst stykkets karakter.
Introduction and Trumpet Voluntary Dette stykke falder i to afsnit. Først en langsom svag åbning efterfulgt af en festlig Trumpet Voluntary d.v.s. en fri trompet-fantasi.
Alla Marcia Da jeg planlagde denne koncert gik jeg på den fremragende hjemmeside www.bibliotek.dk og bestilte nogle forskellige udgaver af bryllupsmusik for orgel. Det meste af det viste sig at være dårlige arrangementer af uegnede populærmelodier, men midt i den samling musik var dette fremragende stykke af John Ireland, der nærmest er et stort romantisk orkesterværk for orgel.
De to sædvanlige. Wagner og Mendelssohn skal selvfølgelig og spilles. Ligesom Dronningen af Saba er disse stykker transskriptioner af orkesterværker og altså ikke original orgelmusik.
Præludium i C-dur BWV 545 Bach er ved koncerten repræsenteret med i alt tre præludiuer. Måske er det ikke primært hvad folk ville vælge til et bryllup, men festlig udadvendt musik er det.
Serenade Op. 22 Så vi bestemt ovre i genren for spøg og skæmt. Historien vil, at komponisten til dette stykke skulle giftes, og da han syntes det almindeligt brugte bryllupsmusik var kedeligt skrev han dette stykke - som bestemt ikke kan kaldes kedeligt. Stykket står hovedsageligt i den mystiske taktart 11/8 og låner med hænder (og fødder) fra Ravels berømte Bolero.
Trumpet Tune (eurovisionshymnen) Hvorfor præcist dette stykke musik blev valgt som kendingsmelodi for eurovisionen ved jeg ikke men det blev det. Og dermed til et meget kendt stykke musik, selvom få ved at det stammer fra et kirkeligt Te Deum af Charpentier.
Denne er dagen som Herren har gjort En fanfare åbner dette stykke over påskesalmen ”Denne er dagen som herren har gjort”, og det kunne jo være overskriften på ethvert bryllup.
Toccata Toccata kommer af latin og betyder ”at slå”. Derfor er enhver toccata domineret af ”akkorderanslag”. Også denne toccata af Dubois, som er først del af et længere stykke.
Allegro moderato maestoso Et af Mendelsohns få enkeltstående værker. Mendelssohn er ellers bedst kendt for 6 sonater og 3 præludier og fugaer, men dette værk er altså en af undtagelserne.
Præludium i G-dur BWV 541 Præludiet i G-dur er efter min mening et af Bach’s mest livsbekræftende værker. En vældig unison indledning åbner præludiet.
Tuba Tune i D-dur Koncerten slutter med endnu et engelsk stykke trompetmusik. I modsætning til europæiske orgler har mange engelske orgler en stemme, der kaldes en tuba. Det er en meget kraftig stemme, der alene kan matche resten af orglet. Derfor er titlen på dette stykke.
Mikael Ustrup
Pressemeddelelse . . . . . Berusende bryllupsmusik i Mariager Kirke.
Ved koncerten i Mariager kirke på det uvante tidspunkt lørdag d. 7. juni kl. 15:00 spilles der på alle tangenter. Der er nemlig bryllupsmusik på programmet og det går ikke stille af sig. Musik og bryllupsmarcher af bl.a. Händel, Alfred Hollins Knyt Nystedt samt mange flere er på programmet, når kirkens organist, Mikael Ustrup trakterer orglet ved denne koncert. Koncerten er blandt andet tænkt som en mulighed for mennsker, der snart skal giftes, til at få udvidet deres horisont på det bryllupsmusikalske område. Folk, der er ikke skal giftes kan bare glæde sig over en masse fornøjelig musik i den lidt kraftigere ende af skalaen. Efter koncerterne er der, for at blive i bryllupsstilen, et stykke kranse kage og et lille glas champagne. Der er gratis adgang. Vel mødt.
|