Koncert med Unge Akademikeres Kor tirsdag d. 7. juli 2009 kl. 19:30 (gratis adgang)

Unge Akademikeres Kor. København
Dirigent: Kasper Beck Hemmingsen

Unge Akademikeres Kor blev stiftet af Svend G. Asmussen bag mørklægnings-gardiner i 1944, og kunne i 2004 fejre 60-års jubilæum som et af Københavns ældste kor.
Musikalsk har koret fodfæste i den klassiske vokalmusik, men ofte med fokus på moderne skandinaviske kompositioner.
I 1944 nedskrev koret, at det som en del af sit formål skulle udbrede kend-skabet til nyere dansk og nordisk kormusik.

UAKs forrige CD, "Lige før forår", tog således sit udspring i en nordisk komponistkonkurrence, som koret med stor succes afholdt i 1999.

UAK har sunget koncerter i de fleste kroge af Danmark og gennem årene turneret i et stort antal lande. Med 15-20 koncerter og en koncerttur i ind- eller udland årligt er UAK et kor med stor rutine og et bredt repertoire. Rejsemålene tæller alt fra Småland til de Vestindiske Øer og fra Ungarn til Uruguay. Til hverdag er basen dog Taksigelseskirken på Østerbro, hvor koret øver og holder til.

Læs mere på korets hjemmeside . . . . .

Dirigent Kasper Beck Hemmingsen tog i 2003 Musikpædagogisk Diplomeksamen i Kor- og Ensembleledelse fra Nordjysk Musikkonservatorium, hvor han bl.a. studerede hos Søren Birch og Jørgen Fuglebæk. Han har ligeledes studeret musikvidenskab ved Aarhus Universitet. Han har deltaget i kordirigentkurser og masterclass under bl.a. Anders Eby, Alice Granum og i orkesterdirektion ved Dr. William la Rue Jones.

I dag er Kasper Beck Hemmingsen ansat som undervisningsassistent i korledelse på Musikvidenskab ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Københavns Universitet.

Ved koncerten i Mariager Kirke tirsdag d. 7. juli kl. 19.30 synger koret musik af Copland, Holmboe, Gabriel Jackson, Robert Walker, Svend S. Schultz samt danske sommersange.

Unge Akademikeres Kor fra København i Mariager Kirke.

I 1944 nedskrev koret, at det som en del af sit formål skulle udbrede kendskabet til nyere dansk og nordisk kormusik.

Det vil være første gang at koret gæster Mariager Kirke, når de tirsdag d. 7. juli kl. 19:30 giver en sommerkoncert i Mariager.
Korets dirigent er Kasper Beck Hemmingsen som i 2003 tog Musikpædagogisk Diplomeksamen i Kor- og Ensembleledelse fra Nordjysk Musikkonservatorium, hvor han bl.a. studerede hos Søren Birch og Jørgen Fuglebæk. Han har ligeledes studeret musikvidenskab ved Aarhus Universitet. Han har deltaget i kordirigentkurser og masterclass under bl.a. Anders Eby, Alice Granum og i orkesterdirektion ved Dr. William la Rue Jones.
I dag er Kasper Beck Hemmingsen ansat som undervisningsassistent i korledelse på Musikvidenskab ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Københavns Universitet.
Ved koncerten i Mariager Kirke synger koret musik af Copland, Holmboe, Gabriel Jackson, Robert Walker, Svend S. Schultz samt danske sommersange.
Der er gratis adgang til koncerten.