| | | | 6. sommerkoncert tirsdag d. 26. august 2014 kl. 19:30 Ivar Mæland, Norge (50 kr.)
|
Ivar Mæland er født i Bergen 1950.
Uddannet på det Kgl. Danske musikkonservatorium, solistklasse 1976, orgelpædagogisk uddannelse fra Nordjysk MK 1978.
Tidligere organist ved Skagen kirke, Nidaros domkirke og Fana kirke, Bergen.
Var perioden 1978 – 88 lektor i kirkemusik ved Trøndelag Musikkonservatorium, lærer i kordirektion og orgel ved Trondheim Universitet og i perioden 1987 – 97 formand for Norsk Kantor- og Organistforbund.
Var initiativtager til det første Nordiske kirkemusiksymposium i Gøteborg og medlem af Nordisk kirkemusikråd.
Dommer i ved flere korkonkurrencer bl.a. sammen med Knut Nystedt.
Komponist af flere samlinger liturgisk orgelmusik, teatermusk, kormusik, bl.a. Pilgrimskantate ”Sylvkrossen” ved Fana kirkes 850 års jubilæum 2003.
Fra 1997 til 2103 rektor ved Vestervig Kirkemusikskole og organist ved Vestervig kirke.
I en årrække leder af Vestervig Kammerkor.
Tidl. næstformand i FUK og præsident for den skandinaviske børne-og ungdomskororganisationen Norbusang.
Fra 2014 kantor ved Ytrebygda kirke, Fana, Bergen.
|
Koncertprogram . . . . .
Ivar Mæland (1950-) | 4 bearbeidelser over nordiske salmemelodier 1. Herre Gud dit dyre navn og ære (folketone fra Romsdal)
2. Jeg ser dig søde Lam at stå (folketone fra Vestnorge)
3. I himmelen, i himmelen (svensk folkemelodi)
4. On wings of sky (Fantasi over alt hvad som fuglevinger fik) | Johann Sebastian Bach (1685-1750) | Triosonata nr. 1 i Es-dur (BWV 525) uden satsbetegnelse Adagio Allegro | | Præludium og fuga i A-dur (BWV 536) | Alexandre Guilmant (1837-1911) | Marche Funebre et Chant Seraphique | George Thomas Thalben-Ball (1896-1987) | Elegy | Sverre Eftestøl (1952-) | Klokkerne i Vestervig Maestoso Grave Allegro vivace |
Hør Sverre Eftestøls værker oprindeligt skrevet for klokker og orgel. Senere har komponisten lavet stykket i en ren orgelversion.
Programnoter . . . . . Man kunne nok mene, at vejret på det seneste har svigtet en ellers god sommer og muligheden for at nyde et glas vin udenfor kirken i solnedgangens sidste lune stråler, men til gengæld har musikken ved Mariager kirkes sommerkoncerter ikke svigtet. Der har været lidt af hvert, som det sig hør og bør, når solisterne har frihed til at sammensætte deres programmer, så de spiller præcis det, de gerne vil præsentere publikum for på præcis dette instrument. Således også med aftenens solist Ivar Mæland, der gennem årene har været en flittig gæst i Mariager Kirke. Ikke som orgelsolist, men som en hård (men retfærdig) eksamensleder ved rigtig mange eksaminer, der har fundet sted i dette rum i Vestervig Kirkemusikskoles regi. Et kvalificeret gæt vil være, at mindst et par af eksaminanderne vil være at finde blandt publikum, både for at høre deres tidligere rektor Ivar Mæland, men også for at hilse på ham efter koncerten. Gammelt eksamensvenskab ruster ikke.
Amerikanerne har country-musik. Skotter har sækkepiber og mærkelige klædningsdragter. Irland har hjemlandets vemodige sange tilsat fløjter og trommer. I Europa har spanierne guitarer, kastagnetter og flamingo. Franskmænd har akkordionen. Nærmere Danmark har svenskerne harmonikamusik i tre fjerdedele. (Tyskerne har al den gode musik). Alt det ved vi alt sammen. Om de andre lande ved, at vi har Rebild-spillemændene og ”totur til Vejle”, er jeg ikke helt så sikker på. Faktisk er jeg ikke helt sikker på, at der er noget, der helt entydigt definerer den “danske tone”. Måske Carl Nielsens sange og den danske sang i al almindelighed, men det interesserer næppe udlandet ret meget. Norge derimod! De har bjerge (olie) og hardangerfelen! De har i hvert fald meget mere plads end os danskere. Måske har deres musik også en tone, der afspejler alt dette. Læg øre til Ivar Mælands bearbejdelser over nordiske salmemelodier. Måske er det norsk. Måske er det en blanding af skandinavisk egns-globalisering.
Næsten ingen orgelkoncerter uden Bach. Den gamle altså! Ikke ham den unge, der fylder 300 år i år, men den gode gamle Bach fra Leipzig. Ham der forandrede musikken, så ingen komponister efter ham har vovet ikke at studere hans musik. Så voldsom er Bachs indflydelse og tænk en gang! Af alle instrumenter var orglet hans instrument. Hvor er vi organister heldige. Andre instrumenter har et par værker eller ti af Bach, men orglet har flere hundrede værker. Barokmusik fra en afgrænset periode - ja. Men jo mere man dykker ned i Bachs værker, jo mere individuelle bliver de. Det gælder jo for kunst i al almindelighed. Ivar Mæland spiller to afdæmpede værker af Bach. Triosonate i Es-dur – den første af Bachs i alt seks sonater i den genre. Den har tre satser: hurtig – langsom – hurtig, selvom førstesatsen ikke har nogen satsbetegnelse, og organister og koncertarrangører derfor troligt skriver ”uden satsbetegnelse” i programmerne. Måske fordi vi ikke engang tør lave den lille logiske tilføjelse til Bachs fejlfri produktion. Hvad nu hvis han havde tænkt sig noget andet. Ydmyghed eller berøringsangst, men musikken er liflig, velklingende og jeg lover: der kan ikke ændres en eneste tone i denne musik. Den er præcis, som den skal være.
Præludium og fuga i A-dur er et sjældent spillet værk og et ret specielt Bach-værk. Han har kun skrevet dette ene præludium og fuga i A-dur, og det skiller sig ud ved at være forholdsvis kort og kammermusikalsk i tilgangen. I hvert fald i præludiet. Fugaen kan spilles både kraftigt og svagt alt efter solistens temperament, men den er rytmisk meget kompliceret. Man ved ikke helt, hvor man har fugaen, men det er også lige meget. Bare den har os!
Du skal ikke have hørt mere end et par takter af Alexandre Guilmants Marche Funebre for at forstå, at det er en begravelsesmarch - eller sørgemarch, som vi ville sige på skandinavisk. Den fylder det meste af de i alt 12 minutter dette to-delte værk varer. Du vil heller ikke være i tvivl om, hvornår Chant Seraphique (englenes sang) sang tager over. Det er nemlig nogle flygtige engle, der vandrer hastigt op og ned - om ikke ad salmens tonestige - så af orglets svageste manual, mens fødderne har til opgave både at være bas og melodi på én gang. Det kan jo snildt lade sig gøre al den stund, at vi er udstyret med to fødder.
Over vandet til England. De kan noget de englændere! Noget med iørefaldende smægtende romantiske melodier. Thalben-Ball blev slået til ridder af det britiske imperium (det lyder så grandiost) så sent som i 1982 fem år før sin død. Han har altså været en ikke ganske ubetydelig figur i sit lange musikalske liv, som var præget af en kærlighed til lige præcis den engelske romantiske tradition. Det slår også tydeligt igennem i denne lille elegy (klagesang). Jeg klager nu ikke.
Til sidst vender vi tilbage, hvor koncerten begyndte. Skandinavisk samarbejde. For nordmanden Sverre Eftestøl har skrevet et værk der hedder ”Klokkerne i Vestervig”, hvor Ivar Mæland som nævnt var ansat i en årrække. Det var da også ham, der uropførte værket. D.v.s. det er oprindeligt skrevet for orgel og transportable kirkeklokker, men da det er de færreste, der har sådan nogle i garagen, har komponisten lavet en version for orgel alene. Med dette værk slutter dette års sommerkoncerter. Jeg håber, at der er bibragt nogle musikalske oplevelser.
Mikael Ustrup
PS nr. 1: Skulle du være en af de mange, der gennem årene har søgt informationer om musik og koncerter på Mariager kirkes hjemmeside, så fortvivl ikke selvom kirkens hjemmeside for tiden er nedlagt. Først blev den nedlagt af hackere - siden af mig. Der er åbnet en ny – forhåbentlig hacker-sikker – hjemmeside på adressen: musik.mariagerkirke.dk Der vil for fremtiden være alt materiale om kommende koncerter, og hvad der ellers foregår af musiske tiltag i Mariager Kirke og Kloster. Så tilføj et ”musik” og et ”punktum”, og gør ellers som du plejer.
PS nr. 2: Efter koncerten tager jeg imod bestillinger til koncerten d. 15. oktober (bemærk det er i efterårsferien) med Concerto Copenhagen, der fremfører kantater af Bach (den gamle altså). Du/I behøver ikke betale nu – jeg noterer bare jeres navne, så afregnes der d. 15. oktober ved indgangen.
Pressemeddelelse . . . . . Dansk nordmand afslutter sommerkoncerterne. Om Ivar Mæland er dansk eller norsk er så som så. Han er født i Norge, men hovedparten af hans arbejdsliv er foregået i Danmark. Udover at være uddannet på konservatoriet i København har han af to omgange været organist ved danske kirker. I 70'erne var han organist i Skagen kirke og efter at have været tilbage i Norge bl.a. som organist ved Nidarosdomen i Trondheim, vendte han i 1997 tilabage til Danmark. Denne gang som rektor for Vestervig Kirkemusikskole. En stilling han først forlod med udgangen af 2013. Det er derfor ikke mærkeligt at han - ved koncerten tirsdag d. 26. august kl. 19:30 - spiller både norsk musik og musik, der har tilknytning til Vestervig kirke i form af Sverre Eftestøls værk: klokkerne i Vestervig. Derforuden er der musik af Bach, Guilmant og englænderen Thalben-Ball. Ved denne - den sidste af sommerens koncerter i Mariager kirke - bydes som sædvanlig på et glas vin efter koncerten.
|