Maurice Durufles requiem. Lørdag d. 1. april 2017 kl. 16:00 (50 kr.)

Ikke at det kan aflæses af billedet ses Akademsik Kor, der synger "I Danmark er jeg født" en koncertturne i Kina.

Med Duruflés Requiem og hans fire motetter, præsenterer koncerten noget af det smukkeste fra nyere fransk kirkemusik

Duruflés Requiem fra 1947 er nok hans fineste og oftest opførte værk.
Det tager sit udgangspunkt i den gregorianske melodiks særegne kvaliteter, og kombinerer det med en moderne modal harmonik, der smyger sig nænsomt omkring det melodiske forlæg, samt en højt udviklet polyfoni.

Requiet har en mærkelig tilblivelseshistorie.

Det bliver oprindeligt bestilt af Vichy-regeringen i 1941, og Durufle påbegynder arbejdet på requiet, der senere får opus 9.
Han er ikke færdig da regimet bryder sammen i 1944 og der skulle gå endnu tre år, inden værket endelig er færdig og bliver udgivet i 1947.
Da han begyndte at skrive værket var han i gang med et værk for orgel over gamle gregorianske temaer, og nogle afvises temaer får en central rolle i requiet.
Det findes i dag i flere forskellige versioner af dette requiem. Versionen, der opføres i Mariager kirke, er versionen for firstemmigt kor to solister og orgel.

Philip Aggesen (f. 1983) er organist ved Davids Kirke på Østerbro i København.
Han er uddannet organist og kantor fra Det Jyske Musikkonservatorium hos Ulrik Spang-Hanssen, Christian Præstholm og Kristian Krogsøe med hovedfag i improvisation og kunstspil. I foråret 2015 debuterede han fra solistklassen på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium hos professor Hans Davidson. I juni 2014 tiltrådte han som organist ved Davids Kirke i København.
Akademisk kor Aarhus er et af landets førende klassiske amatørkor. Koret har de seneste år turnéret til New York, Kina, Spanien, Østrig, Norge, Sverige og England, og stået bag adskillige anmelder-roste cd’er, oratorie- og messeopførelser, senest ‘Ein deutsches Requiem’ i St-Martin-in-the-Fields i London, oktober 2015. Koret har vundet flere 1. pladser og guldmedaljer ved konkurrencer verden over, senest ‘Grand Prix’ i ‘Musica Sacra a Roma’ i 2015.
Koret dirigeres af Ole Faurschou, der er uddannet ved konservatorierne i København og Wien. Han underviser til dagligt på OrkesterEfterskolen i Holstebro, og er en efterspurgt freelance dirigent og instruktør i Danmark og udlandet.

Maurice Duruflé
(1902-1986)
Fire latinske motetter
   1. Ubi Caritas
   2. Tota pulchra es (SSA)
   3. Tu es Petrus
   4. Tantum ergo
Requiem  (Opus 9)
   1. Introit (Requiem Aeternam)
   2. Kyrie eleison
   3. Offertory (Domine Jesu Christe)
   4. Sanctus and Benedictus
   5. Pie Jesu
   6. Agnus Dei
   7. Communion (Lux aeterna)
   8. Libera me
   9. In Paradisum

Duruflés requiem opføres i Mariager kirke.
Det er et af musikhistoriens helt store værker, der er på programmet i Mariager kirke ved koncerten d. 1. april kl. 16.00. - og så er det ikke en gang løgn!
Franskmanden Maurice Duruflés requiem har en mærkelig tilblivelseshistorie.
Durufle var organist, og det er denne version, der regnes for den "rigtige".
Værket fungerer simpelthen bedre med orgelledsagelse end orkesterledsagelse.
Det er akademisk Kor Aarhus under ledelse af Ole Faurschou der fremfører værket, og den uhyre svære orgelstemme spilles af organisten Philipp Aggesen.
Værket varer knapt den time en almindelig kirkekoncert varer, men det er så heldigt, at Durufle har skrevet fire vidunderlige latinske motetter, som stort set altid opføres sammen med requiet.
Således også ved denne koncert, der finder sted en lørdag eftermiddag og hvor der tages en beskeden entré.