Goldbergvariationerne i Mariager Kloster - Torsdag d. 28. september 2017 kl. 19:30 (gratis)

Lars Colding Wolf giver en lille smagsprøve på begyndelsen af Goldbergvariationerne
Titelbladet til Clavierübung IV med den tyske tekst: "Clavier Ubung / bestehend / in einer ARIA / mit verschiedenen Verænderungen / vors Clavicimbal / mit 2 Manualen. / Denen Liebhabern zur Gemüths- / Ergetzung verfertiget von / Johann Sebastian Bach / Königl. Pohl. u. Churfl. Sæchs. Hoff- / Compositeur, Capellmeister, u. Directore / Chori Musici in Leipzig. / Nürnberg in Verlegung / Balthasar Schmids"

Umiddelbart lyder ordet "klaver-øvelser" som en ret overkommelig opgave for enhver klaverelev, men i Bach's tilfælde er det bestemt ikke meningen.

Han fik i sin samtid udgivet fire bind "Clavierübung".

1) Seks partitaer i 1731
2) Den italienske koncert og den franske ouverture i 1735
3) Clavierübung III i 1739, der også kaldes "den tyske orgelmesse" fordi alle satserne til sammen giver en hel gudstjeneste med samtlige klassiske gudstjenesteled.
4) Arie med variationer også kendt som "Goldberg-variationerne"

Alle fire bind af "klaverøvelser" er teknisk og kunstnerisk på absolut højeste niveau og klaver skal i denne forbindelse forståes som tasteinstrument.

Goldberg variationerne, som de kaldes i dag, har sandsynligvis navn efter Johann Gottlieb Goldberg, som ifølge Forkel - der er den første, der skriver en biografi om Johann Sebastian Bach - uropførte dette værk.

Det er dog næppe rigtigt al den stund, at Johann Gottlieb Goldberg, hvor dygtig han end måtte være, kun var 14 år, da værket blev udgivet.

Sandt er det dog, at det er et af musikhistoriensk største variationsværker. Skrevet for cembalo med 2 manualer og hundesvært at spille.
En langsom aria følges af 30 variationer, der alt efter temperament kan grupperes for forskellig vis. Til slut gentages arien, og vi har alle været vidne til et mesterværk.

Det er ikke melodien, der varieres men baslinien.

Ved koncerten i Munkesalen i Mariager Kloster spiller cembalisten Lars Colding Wolf, der til lejligheden har medbragt sin "Rolls Royce" af et stort tysk to-manualers cembalo.

Bach's Goldbergvariationer i Mariager Kloster.
Det sker ikke så tit, at Goldbergvariationerne spilles og det er næppe sket indenfor de nuværende kommunegrænser i umindelige tider - om nogensinde.
Torsdag d. 28. september er der mulighed for at høre dette værk, idet cembalisten Lars Colding Wolf spiller hele værket i Munkesalen i Mariager Kloster.
Bach fik i sin samtid udgivet fire bind "Clavierübung".
Bind IV af Clavierübung er udgivet i 1741 og menes at have fået navn efter Johann Gottlieb Goldberg, der i følge legenden skulle have uropført værket.
Goldberg var dog beviseligt kun 14 år i 1741, og selv om han skulle have været en endog meget habil tangentspiller, virker det ikke sandsynligt, at han har spillet værket.
Sandt er det dog, at det er et af musikhistoriens største variationsværker. Skrevet for cembalo med 2 manualer og hundesvært at spille.
En smuk langsom aria følges af 30 variationer, der alt efter temperament kan grupperes på forskellig vis. Til slut gentages arien, og vi har alle været vidne til et mesterværk.
Der er gratis adgang til denne sjældne koncert, men kun 60-70 siddepladser efter "først til mølle"-princippet eller "hvor tæt kan vi sidde"-princippet, hvis der kommer flere.