Festivalkoncert søndag d. 11. november kl. 16:00 2018 med Thomas Lennartz (Entré 50 kr.)

Thomas Lenartz er professor i orgel og improvisation ved konservatoriet i Leipzig

Koncerten er en del af Aarhus Symfoniske Orgelfestival.

Klik på logoet for at gå til festivallens hjemmeside og se, hvilke koncerter der også finder sted.

Imiddelbart skulle man tro, at hvis man er professor i byen, hvor Johann Sebastian Bach havde sit virke, at koncertprogrammet ville indeholde en hel del orgelmusik af den gamle mester.

Når Thomas Lennartz spiller i Mariager kirke, er programmet renset for Bach og Mendelssohn. Til gengæld er der spændende musik af lidt mindre kendte komponister.

Nogler af disse har haft deres virke i og omkring Leipzig.

Programmet består udelukkende af tysk musik og programmet veksler mellem frie værker og koralbundne værker.

Koncerten er en del af Aarhus Symfoniske Orgelfestival.

Carl Piutti
(1846-1902)
Festival-Hymnus
Flor Peeters
(1903-1986)
Partita on the song of Mary „Lieve Vrouwe van de Kempen
Dietrich Buxtehude
(ca. 1637-1707)
Praeludium, fuga og ciacona i C-dur  (BuxWV 137)
Markus Karas
(1961-)
Variations on the choral „Jesu dulcis memoria“
Georg Muffat
Toccata tertia
Jan Janca
(1933-)
Variations on „Help, Lord of my life“
Johann Gottfried Müthel
Fantasia in F
Bert Matter
(1937-)
Fantasia on „God I shall not leave“
Gustav Merkel
Ouverture in C op.123 from Sonata Nr. 3 c-minor op.80:
  - Andante
   - Allegro

Festivalkoncert med tysk professor.
Det er ikke hvert år, der er festival i Mariager kirke. Nærmere bestemt er det hvert andet år.
Da Marisager kirke i 2010 indviede sit store 46 stemmers Bernard Aubertin-orgel fik også musikhuset i Aarhus nyt orgel. Det blev ligeledes til 46 stemmer, men i en helt anden stil. Ved den lejlighed påbegyndte nogle organister et samarbejde der resulterede i Aarhus Symfoniske Orgelfestival. Nok er Mariager ikke Aarhus, men i forbindelse med festivalen placeres der også orgelkoncerter udenfor Aarhus.
Søndag d. 11. november kl. 16:00 er der således festival koncert med fint besøg fra en af europas vigtigste musikbyer: Leipzig. Thomas Lennartz er professor i orgel og improvisation, og han spiller i Mariager kirke et program udelukkende med tyske komponister, hvoraf en del af dem, har haft deres virke omkring Leipzig.