Stor tysk kormusik med Aarhus Universitetskor. Mandag d. 21. maj 2018 kl. 19:30 (50 kr.)

Aarhus Universitetskor med dirigenten Søren K. Hansen længst til venstre.
Johannes Brahms

Aarhus Universitetskor er et ambitiøst klassisk kammerkor med et bredt repertoire, men ofte med fokus på relativt ny kormusik.

Koret blev stiftet af Carsten Seyer-Hansen i 1995 og har 25 medlemmer, hvoraf en stor del er eller har været studerende på Aarhus Universitet.

Koret dirigeres i dag fast af Søren Kinch Hansen.

I dette efterår har vi netop været med til at uropføre Niels Martinsens nyskrevne værk Evolution i samarbejde med Vokalensemblet GAIA og Aarhus Symfoniorkester.

Korets dirigent Søren K. Hansen om programmet:
Aarhus Universitetskor har det som sin formulerede hensigt at præsentere både publikum og korets medlemmer for musik som er ny, nyere eller ikke hørt så ofte.
Vi sætter også ære i at lave programmer som holdes sammen af op til flere temaer.

Ved denne koncert går vi en lidt anden vej med et helt igennem klassisk program.
Komponisterne Bach, Brahms, Schütz og Mendelssohn er kildevæld, hjørnestene, fundament, rygrad, nogle vi med mellemrum, og det er nu, må vende tilbage til for at lære og vise hvad vi kom fra, og for at mærke at KLASSISK har klasse.

Det har vi behov for, og det tror vi også, vores publikum har.

Johannes Brahms
Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen? (opus 74,1)
Johannes Brahms
O Heiland, reiss die Himmel auf (opus 74,2)
Heinrich Schütz
Selig sind die Toten (SWV 281)
Fürchte dich nicht (BWV 228)
(1833-1897 )
Geistliches Lied (opus 30)
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Laudate pueri (opus 39,2)
Adspice Dominum (opus 121,1)
Mitten wir im Leben sind (opus 23,3)

Stor tysk kormusik i Mariager kirke.
Det er den helt storladne kormusik, der er på programmet ved koncerten i Mariager kirke, som finder sted 2. pinsedag kl. 19:30.
Aarhus Universitetskor synger et program, der udelukkende består af tysk musik.
Til gengæld spænder programmet over flere århundreder.
Fra renæssancen - repræsenteret af komponisten Heinrich Schütz, der er blevet kaldt den tyske musiks fader - og det er jo unægtelig en skudsmål, der forpligter - over barokken ved Johann Sebastian Bach af hvem, der synges den store 8-stemmige motet "Fürchte dich nicht".
Den øvrige del af programmet er romantisk med musik af Johannes Brahms og Felix Mendelssohn-Bartholdy.
Aarhus Universitetskor er et ambitiøst klassisk kammerkor med et bredt repertoire. Koret blev stiftet af Carsten Seyer-Hansen i 1995 og har i dag 25 medlemmer, hvoraf en stor del er eller har været studerende på Aarhus Universitet.
I dag dirigeres koret af Søren K. Hansen, der er underviser ved Det Jyske Musikkonservatorium. Der tages en beskeden entré til koncerten, der i øvrigt er første koncert i Mariagerfjords korfestivalsuge.