| | | | Barokkoncert lørdag d. 2. oktober 2021 kl. 16:00 (50 kr. - børn/studerende gratis)
| | Ligeså farverigt som billedet af koncertens sopransolist Margrethe Smedegaard er, ligeså farverigt er koncertens sprudlende barokmusik. | | I Coronaefteråret 2020 før julenedlukning var der faktisk noget, der fungerede normalt. I Mariager Kirke var vi i stand til at afholde en musikgudstjeneste, hvor Margrethe Smedegaard som gudstjenestens hovedværk sang en kantate af Buxtehude. Denne karate og anden musik med sopranen i centrum skulle have været opført ved en koncert i foråret 2021, men sådan blev det som bekendt ikke.
Til gengæld kommer denne koncert hvor der fremføres noget sprudlende glad barokmusik af Buxtehude, Muffat, Händel, Hanff og Bach. Medvirkende er Margrethe Smedegaard, sopran - Jette Rosendahl både sopran og violin - Katarzyna Anna Bis Christiansen, violin - Aksel Nielsen, cello - Anders Olesen, orgel og Mikael Ustrup, cembalo. |
Koncertprogram . . . . .
Dietrich Buxtehude (ca. 1637-1707) | Kantate Singet dem Herrn | Georg Muffat (1653-1704) | Ciacona in G | George Friederich Händel (1685-1759) | Duet HWV 192 Quel fior | Johann Nicolaus Hanff (1663-1711) | Ich will den herrn loben allezeit | Johann Sebastian Bach (1685-1750) | Dobbeltkoncert BWV 1043 | Johann Pachelbel (1653-1706 ) | Aria med variationer | Dietrich Buxtehude (ca. 1637-1707 ) | Kantate: O fröhliche Stunden |
Programnoter . . . . . Denne koncert begynder og slutter med en kantate af komponisten Dietrich Buxtehude. Et eller andet sted i nekrologen over Buxtehude står der noget i retning af, at han “livet igennem vedkendte sig sin danske arv”, og det er vi besynderligt nok mægtig stolte af i Danmark. Hvis det samme var blevet skrevet om Grundtvig - som mig bekendt ikke var den store rejselystne flåde - så havde man nok med rette have kunnet stille spørgsmålet: hvorfor dog det? Han var jo æbledansk! Buxtehude virkede i tre Mariakirker. Først i Helsingborg - dernæst efterfulgte han sin far i Helsingør for at slutte sit virke/liv ved den kæmpestore og meget betydningsfulde Marie-kirke i Lübeck. Lübeck er i dag pæretysk, men på Buxtehudes tid var den en del af Danmark. Og dog! Når man har behov for at skrive om Buxtehude, som nekrologen gjorde, så er det måske nok fordi, det tyske var ganske dominerende. F.eks. har Buxtehude skrevet bunker af kantater på tysk - men ikke en eneste med dansk tekst og kun en enkelt undseelig kantate med svensk tekst. Nok om det! Han er dansk og det er vi stolte af. Punktum! Jeg har en enkelt gang været i Mariekirken i Lübeck. En mastodont-kirke 6-8 gange større end den store kirke du sidder i lige nu, og jeg tænkte, at her er alle hans kantater blevet spillet/uropført. Det sjove ved Buxtehudes kantater er faktisk, at en meget lille besætning bestående af to violiner en cello cembalo/og eller orgel samt en sanger er alt, hvad der behøves. Ikke et stort menageri af larmende musikere, bare fordi kirken var stor. Og det er så heldigt, at to violiner, encello en sanger og et par tasteinstrumenter er lige hvad denne koncert har at gøre godt med. “Singet dem Herrn ein neues lied” er den eneste Buxtehude-kantate med kun en violinstemme, og den fremførte fire af koncertens seks medvirkende til en musikgudstjeneste i et coronaåbent øjeblik for ca. et år siden, og det blev afsættet til denne koncert, hvor en cello og en violin fuldender dette lille Buxtehude-kantate-band. Teksten i kantaten er fra psalme 98 der i dansk oversættelse lyder:
Syng en ny sang for Herren, for han har udført undere; hans højre hånd og hellige arm har skaffet ham sejr. Herren har kundgjort sin frelse, for folkenes øjne har han åbenbaret sin retfærdighed. Han har husket på sin godhed og sin trofasthed mod Israels hus. Hele den vide jord har set vor Guds frelse. Bryd ud i fryderåb for Herren, hele jorden, bryd ud i jubel og lovsang! Lovsyng Herren til citer, til citer og klingende spil, til trompeter og hornets klang, bryd ud i fryderåb for kongen, Herren! Havet med alt, hvad det rummer, skal larme, jorden og de, der bor på den. Strømmene skal klappe i hænderne, alle bjerge skal juble for Herren; for han kommer for at holde dom over jorden. Han holder dom over verden med retfærdighed og over folkene med retskaffenhed.
Historien vil, at Händel skrev sit hovedværk Messias på kun tre uger, mens han stort set hverken spiste eller drak. Dette romantiske nonsens har nu aldrig været sandt, og bliver det aldrig lige meget hvor mange gange det bliver gentaget! Händel var en mester i genbrug (det skulle være så godt) og to af de store vægtige kor fra første del af Messias, har han tyvstjålet fra sig selv. Händel skal have udtalt, at når han nu har komponeret et godt tema/melodi, hvorfor skulle han så ikke kunne bruge det flere gange. Ingen ophavsretsproblemer her! Duetten “Quel fior” er fra en samling italienske duetter (vist nok med temaet kjærlighed - det skulle være så populært) og næste gang Händel brugte temaerne, var den selv samme musik blevet til Messias (som handler om Gud - det skulle også være populært).
Johann Nicolaus Hanf er på ingen måde lige så kendt som Buxtehude og Händel, men hans kantate “Ich will den Herrn loben allezeit” er en lille uhyre velklingende perle. Skrevet i præcis samme tid, stil og form som Buxtehude og med en besætning magen til koncertens første kantate.
Bach er dog den største blandt de største, og blandt den størstes største værker hører dobbeltkoncerten i d-mol for to solistiske violiner og en backinggruppe. Anden sats fra denne koncert er helt givet det nærmeste man kommer himlens musik. Nyd det - smukkere fås det ikke. Du ved ikke hvornår du får lejlighed til at høre det igen. Så tit spilles denne guddommelige musik ikke på disse breddegrader.
Indtil nu har der hele tiden været en eller flere af musikerne, der har siddet som en anden bænkevarmerog holdt deres hænder varme på en bænk i koret, men i koncertens sidste værk medvirker vi alle seks. Kantaten “O fröhliche Stunden” har ikke tekst fra biblen, men er en fri digtning af en ukendt Johann Rist. Teksten er faktisk heller ikke så vigtig. Det vigtige ved denne kantate er det helt igennem liflige humør, der præger såvel sopransolisten som de ekkospillende violiner, mens backingbandet som sædvanligt sidder og spiller en masse glade akkorder.
Sådan er stilen, og publikum vil forhåbentlig synes, det er ligeså glædesspredende at lytte til, som vi musikere synes det er at fremføre.
Pressemeddelelse . . . . . Barokkoncert i Mariager kirke. Det er et rent barokprogram, der bydes på, når Mariager kirke lørdag d. 2. oktober kl. 16:00 lægger rum og fremragende akustik til en times koncert. Der er syv værker på programmet og der er seks medvirkende, der til gengæld mestrer hele syv forskellige instrumenter. De seks medvirkende ved koncerten er: Margrethe Smedegaard, sopran, Jette Rosendal både sopran og violin, Katarzyna Anna Bis Christiansen ligeledes violin, Aksel Nielsen cello og til på skift at spille orgel og cembalo: organisterne Anders Olesen og Mariager kirkes organist Mikael Ustrup. Der lægges ud med en kantate af Danmarks mest berømte internationale komponist før Carl Nielsen. Nemlig Dietrich Buxtehude. Han virkede i tre forskellige Maria-kirker i henholdsvis Helsingborg, Helsingør men den største del af sit liv som organist ved den store Maria-kirke i Lübeck, hvor han vandt sig international berømmelse både i sin samtid og op til i dag. Händel er nok mest kendt for sit oratorium Messias, men rent faktisk er nogle af de store kor i Messias genbrug (det skulle være så godt), fra Handels egen hånd. Han har skrevet nogle italienske duetter, og den duet, der er på programmet ved denne koncert blev senere til et par af de bedste kor fra Messias. Jette Rosendahl er både uddannet sanger og violinist og når hun er færdig med at synge duet med Margrethe Smedegaard, griber hun violinen og spiller den ene hundesvære soloviolinstemme i Bachs berømte dobbeltkoncert for 2 violiner. Katarzyna Anna Bis Christiansen håndterer den anden slige så svære stemme. Koncerten slutter som den begyndte med en kantate af Buxtehude. Det vil være svært ikke at blive i godt humør af Buxtehude kantater. De emmer af livsmod og godt humør, og musikerne ved denne barokkoncert, vil gøre deres bedste for at det gode humør forplanter sig til et publikum, der for en beskeden entré kan få noget fremragende barokmusik at høre.
|