Anne Mette Balling, sopran
Rebecca Forsberg, alt
Poul Emborg, tenor
Lars Thodberg Berthelsen, baryton
VOKALENSEMBLET GAIA
ENSEMBLE ZIMMERMANN:
Jens Astrup, violin I, Turi Vethal, violin II,
Elsa Vaara, bratsch,
Ida Franck, cello,
Jens Holm, bas,
Lars Colding Wolf, cembalo
Kennet Bohman, 1. obo, Eric Beselin, 2. obo,
Knut Sönstevold, fagot,
Niels Tilma, 1. trompet, Martin Schuster, 2. trompet,
Rune Schuster, pauker
SØREN KINCH HANSEN, dirigent
Georg Friedrich Händels Messias. Dette værk, som uden tvivl er Händels mest kendte oratorium, blev komponeret på 21 intense dage i sensommeren 1741 og uropført i Dublin i april 1742. Forfatteren Charles Jennens skrev librettoen til Messias, idet han sammenstillede en lang række tekstuddrag fra Biblens gamle og nye testamente til en slags beretning om Messias-skikkelsen. Der er ikke tale om en egentlig handling, sådan som det er tilfældet i andre Händel-oratorier, og værket er således heller ikke en direkte genfortælling af Jesu fødsel og liv. Det centrale i værket er profetierne om Messias’ komme i Det gamle Testamente - og deres opfyldelse. Værkets tre dele kan sammenfattes således:
1. del Messias-forjættelserne og beretningen om Jesu fødsel
2. del Jesu lidelse, død og opstandelse – Den sejrende og herskende Gud
3. del Lovprisning af Frelseren – Dommedag og det evige liv
Messiastraditionen før og nu
Opførelsestraditionen omkring Messias er en historie for sig, og den afspejler en stort set ubrudt interesse for værket fra 1742 til nu. Værket har undervejs beholdt sin identitet, selvom både udvalget af satser der opføres, og antallet af medvirkende i kor og orkester har varieret meget gennem tiderne. På Händels egen tid var antallet af korsangere således kun omkring 20 i alt. Ved de store Händel-fester i London sidst i 1800-tallet var det ikke usædvanligt, at koret havde 2000 sangere og orkestret omkring 400 musikere. Messias-opførelserne har siden traditionelt været præget af arven fra 1800-tallets opførelsespraksis, dog uden atvære helt så monumentale. Som kontrast hertil præsenteres ved denne koncert en kammermusikalsk opførelse af Messias på originalinstrumenter, som er stemt en halv tone lavere, og med kammerkorsbesætning.
Herved nærmer vi os på flere måder baroktidens eget klangideal.
Anne Mette Balling, sopran. Har studeret sang ved Det Jyske Musikkonservatorium hos Helge Frees Christiansen og Dorthe Steengaard. Tog i 1996 Musikpædagogisk Diplomeksamen og har i oktober i år debuteret fra solistklassen. Kurser hos bl. a. Roger Vignoles og Anna Reynolds.
Har optrådt som oratoriesolist med bl.a. Concerto Copenhagen, Con Strumenti, Aalborg og Odense Symfoniorkestre. Har bl.a. sunget partierne Zerlina, Susanna og Pamina med Sydvestjysk Operaensemble og har også haft succes som Nanetta i Falstaff på Den Ny Opera.
Lars Thodberg Bertelsen, baryton. Debuterede i 1987 og har siden haft engagementer i radio /TV, med landsdelsorkestrene, samt sunget flere større operapartier bl.a. Figaro i „Barberen i Sevilla“, Eisenstein i “Flagermusen“ og greven i “Figaros Bryllup“. Har givet utallige lied-, oratorie- og kirkekoncerter med dirigenter som John Alldis, Willi Gohl, Richard Hickox og Peter Schreier. Indspillet CD bl.a. med sange af Carl Nielsen (1990), og kantater af Telemann (1998). Har for DACAPO i 2000/2001 indspillet Per Nørgårds sange med komponisten selv ved klaveret. Modtog Aksel Schiøtz-prisen i 1990.
Rebecca Forsberg, alt. Født i Helsingborg. Optaget 1995 på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium med professor Kirsten Buhl Møller og docent Else Paaske som lærere. Optaget i Solistklassen, hvorfra hun debuterede i år. Har sideløbende med studier haft en aktiv karriere, bl.a. indenfor oratorie- og liedrepertoiret samt den nye kompositionsmusik. Rebecca er fast medlem af Vokalgruppen Ars Nova, og medstifter af det nydannede eksperimentelle ensemblet Alpha.
Poul Emborg, tenor. Uddannet som sanger og musikleder på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium med bl.a. Susanna Eken, Dan Oluf Stenlund og Jorma Panula som lærere. Som solist har Poul Emborg mest beskæftiget sig med barokmusik som f.eks. Schütz’ passioner og Bach-kantater. Har flere gange optrådt med Ensemble Zimmermann. Han synger i Radiokammerkoret og har indspillet plader med bl.a. Kammerkorene Camarata og Hymnia. Poul Emborg virker desuden som dirigent og underviser på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i sang og kordirektion.
ENSEMBLE ZIMMERMANN er et relativt ungt skud på den danske barokscene. Ensemblet opstod i 2001 og havde i januar samme år sin debut i Skt. Lukas kirke i Århus. Danmarks Radio, var til stede og indgik efter koncerten en samarbejdsaftale med ensemblet.
Ensemble Zimmermann har hentet sit navn fra Das Zimmermannische Caffee-Haus auf der Cather Straße. Zimmermanns Kaffehus var for J. S. Bach det musikalske fristed i de ofte trælsomme år som Thomaskantor i Leipzig. Her afholdt Bachs eget orkester, Collegium Musicum, koncerter og her
mødtes byens musikere hver fredag for på mere eller mindre formel vis at musicere – ofte med Bach som det naturlige midtpunkt. Ensemble Zimmermann arbejder på en måde, der giver plads for den enkelte musikers initiativ og idérigdom og søger derved at skabe samme rum for engagement og kreativitet som må have været fremherskende i Zimmermanns Kaffehus på Bachs tid.
Ensemble Zimmermann samarbejder gerne med de kor og korledere, der måtte ønske at arbejde med barokmusik på en måde, der tilgodeser barokkens udtryksmidler og klangverden.
Vokalensemblet GAIA består af 24 sangere, der har specialiseret sig i barokkens vokalmusik og i kormusik fra det 20. århundrede. GAIA blev grundlagt i 1989 ud fra ønsket om at skabe et forum for musik, der ufortjent sjældent bliver opført i Danmark. I foråret 2000 opførte GAIA således 3 kantater af de franske barokkomponister Rameau, Campra og de Lalande, hvorved denne musik sandsynligvis fik sin førsteopførelse i Danmark. I marts 2002 samarbejdede GAIA med Emma Kirkby, Lars Ulrik Mortensen og Concerto Copenhagen om 2 koncerter med barokmusik til påsketiden.
Søren Kinch Hansen, dirigent
Den musikalske ledelse af Vokalensemblet GAIA varetages af Søren Kinch Hansen, som er medstifter af ensemblet og som fra begyndelsen har været dets faste dirigent. Søren Kinch Hansen er ansat som docent i kor- og ensembleledelse ved konservatoriet i Århus, - hvor han også er dirigent for stedets eget barokorkester ”Ricercare”. Som fast dirigent for Århus Sinfonietta har han især beskæftiget som med den nyere instrumentalmusik. Desuden optræder han i mange andre sammenhænge som en efterspurgt kor-, orkester- og operadirigent.
|