4. sommerkoncert søndag d. 8. august 2004 kl. 19:30 - Christopher Herrick, orgel

Christopher Herrick er en af verdens førende organister
Siden 1984 har han udelukkende koncentreret sig om koncertvirkesomhed, pladeindspilninger, radioudsendelser og anden musikalsk virksomhed, herunder direktion.
Før den tid var han organist ved Westminster Abbey. Et af de mest præstigefyldte orgelembeder i England.
Han spiller koncerter både som solist og med symfoniorkestre rundt om i verden.
Koncertturneer har bragt ham til stort set alle lande i Europa samt Nordamerika, Australien og New Zealand.
Han er kendt for et yderst vidtfavnende repertoire og en musikalsk frækhed.

Han har indspillet over 30 cd’ere bl.a. samtlige Bach’s orgelværker og en serie kaldet ”Organ Fireworks” som er indspillet på de mest betydningsfulde orgler rundt omkring, og som indeholder sprudlende musik.

I 1998 spillede han 14 koncerter - 14 dage i træk i Lincoln Center Festival, hvor samtlige Bach’s værker var på programmet.
En enestående præstation både musikalsk og fysisk.

Johannes Sebastian Bach (1685-1750):

Michael Penkulum (1962-):

Charles-Marie Widor(1844-1937):

Johannes Matthias Michel (1962-):

Alexandre Guilmant (1837-1911):

Edwin Lemare (1865-1934):

Johannes Sebastian Bach:

Harvey Grace (1874-1944):

Iain Farrington (1977-):

Jean Langlais (1907-1993):

Johannes Sebastian Bach:
"Nun danket alle Gott" - BWV 657

Thanks in Blue

Marche américaine

Swing Five "Erhalt uns, Herr"

Choral "Was Gott tut, das ist wohlgetan" op. 93, No. 1

Toccata and Fugue in D minor

Trio Sonata No. 6 in G - BWV 530
  Vivace
  Lento
  Allegro

Reverie "The God of love my Shepherd is" (No. 8 of Ten Compositions (1922))

Fast Dance (from Fiesta!)

Pasticcio (No 10 of Dix Pièces)

Toccata and Fugue in D minor - BWV 565

Film skal ses i biografen!
Dette udsagn har de fleste danskere vist stiftet bekendtskab med fra den nu hedengangne TV-udsendelse Bogart.
I filmens tilfælde var der et alternativ - det er der ikke når det kommer til orgelkoncerter.
De skal høres i kirken.
Alene af den grund at det er der instrumenterne står, og de flyttes ikke så let.
I Danmark er der f.eks. kun tre væsentlige orgler udenfor kirkens rum.
Med det er også sagt, at kirken har en forpligtigelse til at afholde orgelkoncerter, for ellers ville denne musik uddø i koncertmæssig sammenhæng.
Megen orgellitteratur er egnet til gudstjenestebrug men meget orgelmusik er ikke.
Dets plads er ved koncerterne.
Denne koncert byder på musik, der ikke nødvendigvis er egnet til gudstjenesten - men det er stadig musik, der skal spilles i kirken.

Om aftenens program skriver Christopher Herrick:
Dette er et livligt og vidtspændende program, som skulle tilfredsstille de fleste tilhørere.
De første 4 stykker skulle gerne få publikum til at trække på smilebåndet.
Bachs udsættelse af koralen ”Nu takker alle Gud” efterfølges af en jazzversion over samme melodi af den tyske komponist Penkulum.
Dernæst en dansende march af den franske komponist Widor efterfulgt af endnu et jazz-stykke baseret på koralen ”Behold os Herre ved dit ord”

Herefter følger en anden franskmand - Guilmant - hvis stil er mere eftertænksom. Orgelkoralen "Was Gott tut, das ist wohlgetan" (Du er opstandne sejrshelt) er domineret af orglets svagere registre.

Englænderen Lemare kopierer Bach’s berømte titel Toccata og fuga i d-mol, men komponerer et fuldblods romantisk stykke, som bringer koncerten til dets spændende midtpunkt.

Bach skrev 6 triosonater. Vist nok beregnet som øvelsesstykker for hans søn Carl Phillip Emanuel Bach.
Triosonaten nr. 6 i g-mol er af orgelrepertoirets hovedværker.

Tre stykker følger:
Harvey Grace’ stykke er svagt og sentimentalt. Iain Farrington’s stykke kraftigt og meget brilliant.
Det tredje stykke er et rytmisk ”ørekilder”-stykke af den franske komponist Langlais.

Programmet slutter med det nok mest kendte orgelværk overhovedet: Bach’s Toccata og fuga i d-mol. Dets popularitet er ikke tilfældig: Bachs stykke er et kraftfuldt musikalsk lokomotiv.

Den verdensberømte engelske organist Christopher Herrick lægger vejen forbi Mariager Kirke søndag d. 8. august, for at øse af sit enorme repertoire og enorme overskud.
Han er en af de ganske få organister i verden, der lever af at være koncertorganist og ikke spille til gudstjenester. Han var ellers organist i den berømte Westminster Cathedral, hvor han har spillet til en række kongelige begivenheder, men i 1984 sagde han op og har siden helliget sig karrieren som koncertorganist. Han har indspillet et utal af cd-ere bl.a. samtlige Bachs orgalværker, men hans ubundethed af kirkelige handlinger har også gjort, at han har kunnet satse på et lettere repertoire, man ikke so ofte hører i kirken.
Det er første gang Christopher Herrick er i Mariager Kirke.