5. Buxtehudekoncert - Lørdag d. 12. maj kl. 16:00 (fri entre)

Medvirkende:

Ulrik Spang-Hanssenorgel
Orgelmusik af Buxtehude

Ulrik Spang-Hanssen er født i København og er uddannet fra Det jyske Musikkonservatorium i Århus hos domorganist Anders Riber. Han tog organisteksamen herfra med topkarakterer i 78 og debuterede fra konservatoriets solistklasse med glimrende anmeldelser i 81. Han har ydermere studeret hos Gaston Litaize i Paris og hos Jacques van Oordmerssen i Amsterdam; endvidere har Jesper Bøje Christensen fra Schola Cantorum i Basel været en stor inspirationskilde.

Ulrik Spang-Hanssen har spillet utallige koncerter i hele Europa og i USA, både som solist og akkompagnatør, og han har indspillet mere end 35 Cd’er i eget navn, blandt andre Carl Nielsens, Buxtehudes, Hartmanns og Mendelssohns samlede værker for orgel. Han har medvirket i radio- og TV-udsendelser i 20 lande og er i øjeblikket stærkt optaget af romantisk opførelsespraksis hvilket, udover de allerede nævnte indspilninger, har ført til de første tre Cd’er i en Rheinberger-serie, begyndende med koncerterne for orgel og orkester i samarbejde med Den böhmiske Kammerfilharmoni og den engelske dirigent Douglas Bostock, med hvem han også har indspillet englænderen Malcolm Arnolds orgelkoncert, der ikke har været indspillet før, og Händels orgelkoncerter op. 4. Senest har USH udgivet Matthesons ”Der brauchbare Virtuoso” og Händels sonater for violin og continuo sammen med sine to kolleger i ”Trio Corelli”, Elisabeth Zeuthen Schneider og Viggo Mangor, og for nylig udkom det sidste udspil, sange fra Hugo Wolfs ”Spanisches Liederbuch” i Regers orgeltranskription sammen med den berømte tyske tenorsanger Markus Schäfer. Af kommende udgivelser er der endvidere planlagt 2 CDer med musik af den danske komponist Niels Otto Raasted, en indspilning af ukendte engelske orgelkoncerter, Elgars orgelværker, Rheinbergers suiter for violin og orgel sammen med Kim Sjøgren, en improvisations-CD sammen med tenorsaxofonisten Christian Vuust og en dobbelt-CD med Händels orgelkoncerter op. 7.

Spang-Hanssen blev i 83 organist ved Vor Frue Kirke i Assens på Fyn og kombinerede denne stilling med lærerstillinger ved konservatorierne i Odense og Århus, indtil han for nogle år siden valgte at koncentrere sig om lærer- og solistarbejdet i form at et professorat ved Det Jyske Musikkonservatorium. Han har givet adskillige mesterkurser i udlandet, bl.a. på Universität der Künste i Berlin, på Musikhøjskolen i Oslo, på konservatorierne i Toulouse og Douai og på forskellige amerikanske universiteter, ligesom han har været dommer i flere konkurrencer. I den nærmeste fremtid skal han igen undervise i Berlin ligesom han skal give mesterkursus i Paris.

Udover sine aktiviteter som klassisk organist er Ulrik Spang-Hanssen endvidere en velkendt og særdeles aktiv jazzmusiker, i de senere år fortrinsvis som Hammond-orgelspiller, i hvilken egenskab han har spillet med adskillige førende musikere på feltet og indspillet flere CD’er.

Dietrich Buxtehude
(ca. 1637-1707)
Toccata i d-mol  (BuxWV 155)06:30
Herr Christ, der einig Gottes Sohn  (BuxWV 191)00:00
Passacaglia i d-mol  (BuxWV 161)05:00
Canzona i C-dur  (BuxWV 166)00:00
Nimm von uns. Herr, du treuer Gott  (BuxWV 207)

Versus 1
  Versus 2
  Versus 3
  Versus 4
Praeludium og fuga i g-mol  (BuxWV 150)07:30
Praeludium og fuga i a-mol  (BuxWV 153)00:00
Durch adam's Fall ist ganz verderbt  (BuxWV 183)00:00
Gott der Vater wohn uns bei  (BuxWV 190)00:00
Præludium in F-dur  (BuxWV 145)00:00
Te Deum laudamus  (BuxWV 218)14:00

I rækken af koncerter med musik af Buxtehude, er man nået til den femte og sidste koncert.
Denne koncert finder sted i Mariager kirke lørdag d. 12. maj kl. 16:00, og på programmet er orgelmusik af Buxtehude.
Ved de foregående koncerter i denne koncertrække arrangeret i samarbejde mellem Hobro- og Mariager Kirker, har der fortrinsvis været kantater på programmet, men Buxtehude var mest af alt orglets komponist.
Han har efter al sandsynlighed skrevet meget mere orgelmusik end det vi har fået overleveret, og alligevel er det ikke så lidt. 4 hele nodebind svarende til 6 cd’ere.
Og 6 cd’ere er præcis hvad denne koncerts orgelsolist, professor Ulrik Spang-Hanssen har indspillet med Buxtehudes orgelmusik.
Ulrik Spang-Hanssen er født i København og er uddannet fra Det jyske Musikkonservatorium i Århus hos domorganist Anders Riber. Han tog organisteksamen herfra med topkarakterer i 1978 og debuterede fra konservatoriets solistklasse med glimrende anmeldelser i 81. Han har ydermere studeret hos Gaston Litaize i Paris og hos Jacques van Oordmerssen i Amsterdam.
Han fungerer nu som professor ved konservatoriet i Århus og bl.a. konsulent for Mariager Kirkes nye orgel.
Programmet er et bredt varieret udsnit af Buxtehudes på en gang lette og alvorlige orgelmusik.
Der er gratis adgang også til denne koncert.