| | | | 4. sommerkoncert tirsdag d. 17. juli 2012 kl. 19:30 Sven Verner Olsen, orgel (50 kr. mulighed for partoutkort)
|
Sven Verner Olsen er for nylig udnævnt som organist ved Jesuskirken i Valby.
Kirken hvor det første franskbygede orgel i Danmark står. Det andet er Aubertin-orglet i Mariager.
Sven Verner Olsen er uddannet hos Esther Vagning og Finn Viderø 1977-1984, og 1984-1992 ved Det kgl. danske Musikkonservatorium, København hos bl.a. Anne Øland, Leif Thybo og Hans Fagius.
Kirkemusikalsk Diplomeksamen 1990, debut 1992 fra solistklassen hos Hans Fagius.
Har deltaget i mesterkurser hos bl.a. David Sanger og Harald Vogelforuden kortere studieture til Frankrig, Holland, Tyskland og England.
Semifinalist i orgelkonkurren¬cer i St. Albans og Odense.
Omfattende koncertvirksomhed som orgelsolist i Skandinavien, Baltikum, Tyskland, Frankrig, Holland, Schweiz, England og USA samt radio og TV.
Samarbejdede med nu afdøde John Hahn-Petersen i ”Livsaldrene – en mosaik i ord og toner”
Organist ved Haraldsted Kirke 1978-1986, 1991-1997 ved Nørrevangskirken, Slagelse, 1998-2011 ved Klosterkirken, Nykøbing F og fra 2012 ved Jesuskirken, Valby
Korleder siden 1990, 1998-2012 leder af Klosterkirkens Kor, Nykøbing F.
Har bl.a. modtaget Alexander Stoffregens Mindelegat.
|
Koncertprogram . . . . .
Johann Sebastian Bach (1685-1750) | Præludium i Es-dur (BWV 552,1) | 09:00 | | Allein Gott in der Höh sei Ehr (BWV 675) a 3 Canto fermo in Alto | 03:20 | | Allein Gott in der Höh sei Ehr (BWV 676) à 2 Clav. et Pedal | 05:00 | | Fughetta super: Allein Gott in der Höh sei Ehr (BWV 677) manualiter | 00:00 | Guy Bovet (1942-) | Salamanca (1986) | 06:00 | Jesper Madsen (1957-1999) | Partita i D-dur (fra Siseby Orgelbog, 1992-93) Tema med 5 variationer over ”Marcia” fra Notenbüchlein für Anna Magdalena Bach Tema Variation 1 (Scherzo) Variation 2 (Aria) Cantabile Variation 3 (Trio) Vivo, leggiero Variation 4 (”Ein Vogel am Bach”) Vivo con fantasia Variation 5 (Fanfare e Marcia) energico
| 00:00 | Guy Bovet (1942-) | Hamburg (1986) | 00:00 | Louis Alfred Lefébure-Wely (1817-1869) | Choeur de Voix humaines (fra op.122) | 00:00 | Cesár Franck (1822-1890) | Final, op.21 (1862) | 00:00 | | 23:20 |
Programnoter . . . . . Ved denne aftens koncert skal vi runde fire landes komponister men fem landes musik, idet Schweizeren Guy Bovets Salamanca har dybe rødder i den spanske folkemusik. Når Sven Verner Olsen har valgt at spille Guy Bovet, skyldes det bl.a. andet at han fylder 70 år i år.
Præludium i Es-dur har værkbetegnelsen BWV 552,1 hvilket betyder at der også som et minimum må være en BWV 552,2. Værket, der er et af Bachs største både i form og betydning, er fra samlingen Clavierübung dritter teil. [Clavierübung III] Det betyder noget i retning af ”3. bind af klaverøvelsesstykker”. Og hvilke stykker! Det er minimalt hvad Bach fik udgivet af noder i sin samtid - det var før kopimaskinens glansperiode - men de i alt fire ”Clavierübung”-samlinger var noget af det. Clavierübung III udkom i 1739 og er en samling på ialt 27 orgelstykker: 21 orgelkoraler, 4 duoer og så præludium BWV 552,1 som indledning og fuga BWV 552,2 som afslutning på denne kæmpesamling. Alt i alt er Clavierübung III en slags betragtning over Luthers protestantiske lære og det er sikkert ikke en tilfældighed, at det er udgivet i 1739, eftersom man det år fejrede 200-året for reformation i Leipzig, hvor Bach virkede. Præludiet er en stor fransk ouverture. Det vil sige en blanding af skarpt punkterede lidt militæragtige afsnit blandet med polyfone afsnit. Pompøst som det var ved solkongens hof, hvor formen har sit udspring. [ca. 9 min.]
Allein Gott in der Höh sei Ehr, er på dansk ”Aleneste Gud i Himmerig”, og denne salme synges/spilles i de fleste lande i begyndelsen af gudstjenesten på Gloriaets plads (bare ikke i Danmark - vi er så bange for den slags latinske udtryk). De tre koraler over samme melodi er også fra Clavierübung III. Øvrige koraler i Clavierübung III er repræsenteret i to udgaver, men denne i tre - symboliserende treenigheden. På trods af at de tre koraler alle er over den samme melodi, er de vidt forskellige. Først og sidste koral spilles i hænderne alene, mens den midterste er en meget stor dansende trio.
Guy Bovets Salamanca er noget ganske andet. Det er skrevet i 1986 og har som tema en melodi fra landet omkring Salamanca i Spanien. Ofte ved orgelkoncerter bliver organisten bedt om at improvisere sidst i koncerten over et tema, som udleveres lige inden. Guy Bovet fik dette tema ved en koncert i katedralen i Salamanca, huskede hvad han improviserede og brugte senere denne huskede improvisation som forlæg for denne sjove komposition med lethørbare folkemusik-rødder. [ca. 6 min.]
Partita i D-dur af Jesper Madsen er udgivet i en samling, der hedder Siseby Orgelbog. Siseby-orglet er et af de første orgel bygget af det danske verdenskendte orgelbyggeri Marcussen & Søn. Bygget i 1819-20 til kirken i Siseby men i dag opstillet i et sideskib i Haderslev domkirke. Mange komponister har skrevet musik til dette orgel og ofte på opfordring fra Haderslev domkirkes daværende organist Svend Prip, som uropførte dette værk i anledning af orglets 175 års fødselsdag. Siseby Orgelbog indeholder i alt fem kompositioner, nogle med rødder i det sønderjyske, andre med andre rødder. Således Partita over et ganske kendt og enkelt tema af Bach. Først spilles temaet i sin helhed, derefter tager komponisten fat på at iklæde temaet sit tonesprog. Scherzoen er hurtigt - Arien syngende - Trioen hurtig og legende - Ein Vogel am Bach (En fugle ved åen/bækken) munter og fugleagtig inden der afsluttes med en kraftig fanfare.
Hamburg, er fra samme udgivelse som det først stykke af Guy Bovets. Som det er tilfældet med Salamanca har denne komposition også sit udspring i en improvisation. Denne gang fra en koncert i Hamburg, deraf navnet, men faktisk også en firhændig improvisation. De fire hænder kan måske forklare hvorfor denne Bolero-agtige komposition er i stand til at larme så meget henimod slutningen, selvom Sven Verner Olsen kun er udstyret med to hænder og en ”lille hjælper” til at trække registre ud. [ca. 4½ min.]
Choeur de Voix humaines. Titlen betyder at stykket skal registreres på den specielle franske orgelstemme, der hedder Voix humaines. Der ligger melodien så og strømmer lifligt og udpræget fransk mens solsorten synger lystigt og vedvarende henover. [ca. 3 min.]
Final. En stor pedalsolo indleder dette mægtige stykke musik af den belgiske komponist Cesár Franck , som for eftertiden står som den mest fuldkomne, franske romantiker. Temaet fra pedalsoloen er det gennemgående tema i de næste 13 minutters fransk uimodståelig højromantik. [ca. 13 min.]
Efter de to foregående koncerter hvor "vi-drikker-vin-udenfor-kirken-i-godt-vejr-Guden" (for der er jo kun én Gud) har været med os, ser det ud til, at man må begive sig over i klostret, hvis man vil nyde det obligatoriske glas vin i et nogenlunde dansk sommerklima. Programnoter: Mikael Ustrup
Pressemeddelelse . . . . . Ved sommerens fjerde orgelkoncert i Mariager kirke spiller organisten Sven Verner Olsen fra København. Når han er en af denne sommers fem udefrakommende solister, skyldes det ikke alene at han er en fremragende orgelspiller. Han er også organist ved Jesus-kirken i København, og den kirke har Danmarks andet franske orgel. Det seneste står som måske bekendt i Mariager. Han er på den måde på besøg hos en landsmand. De to franske orgler er vidt forskellige. Jesus-kirkens romantisk med en tydelige reference til komponisten Cesar Franck, mens Mariager kirkes orgel er et mere klassisk orgel. Det afholder nu ikke Sven Verner Olsen fra at spille Cesar Francks pompæse Final, op.21 ved koncerten d. 17. juli. Der er også blevet plads til den alt for tidligt afdøde danske komponist Jesper Madsen, idet Sven Verner Olsen efterfulgte ham som organist i Nykøbing Falster kirke. Koncerten indledes dog med et af musikhistoriens helt store værker. Bachs præludium i Es-dur. Der er som altid en beskeden entré før koncerten og et glas vin efter koncerten.
|