| | | | 5. sommerkoncert tirsdag d. 31. juli 2012 kl. 19:30 Christopher Wrench, orgel (50 kr. mulighed for partoutkort)
|
Christopher Wrench er uddannet i Queensland samt på Konservatoriet i Wien.
Han er prisvinder ved flere internationale orgelkonkurrencer bla. i Odense.
Foruden at spille koncerter i sit hjemland, Australien, har han givet koncerter i de fleste europæiske lande, og meget ofte i Danmark.
Som solist har han optrådt med Australian Chamber Orchestra, the Adelaide Chamber Orchestra, Adelaide Baroque, the CanberraSymphony Orchestra,the Queensland Symphony Orchestra and the Queensland Youth Orchestra.
Han har et omfangsrigt repertoire, men arejder også som lærer, som kammermusiker og liedakkompagnetør.
Hans indspilninger af Bachs triosonater (i Garnisionskirken i Danmark) er blevet rost i diverse anmeldelser.
Til daglig er han organist og "Music Director" i St. Marys Anglican Church i Brisbane, Australien.
|
Koncertprogram . . . . .
Nicolas de Grigny (1671-1703) | Veni creator spiritus
En taille Fugue á 5 Duo Recit de Cromorne Dialogue sur les Grands Jeux | Jan Pieterszoon Sweelinck (1562–1621) | Ondereen der Lindegroen | Johann Sebastian Bach (1685-1750) | Triosonata nr. 5 i C-dur (BWV 529) Allegro Largo Allegro | | Schmücke dich, o liebe Seele (BWV 654) á 2 claviers et pédale | | Toccata og fuga i F-dur (BWV 540) |
Programnoter . . . . . Der er er kun tre forskellige komponister på aftenens program. Det er til gengæld tre vægtige komponister fra hver deres land. Vi begynder i Frankrig med Nikolas Grigny og fortsætter til Nederlandene med fødselaren Sweelink for at slutte i Tyskland med allestedsnærværende Bach. Når Christopher Wrench spiller i aften, skyldes det, at han - sidst han var i Danmark for to år siden - lagde vejen forbi Mariager alene for at sætte fingrene i kirkens orgel. Allerede på det tidspunkt aftalte vi, at når han næste gang kom til Danmark, skulle han få lov at spille her - og vi andre ville få lov til at høre hans kunnen. Han fortalte også, at de kun har to instrumenter i Australien som overhovedet ville kunne spille aftenens program nogenlunde fornuftigt (og de to orgler befinder sig et par tusind kilometer fra, hvor han bor - det er jo et temmeligt stort land). Det er derfor ikke mærkeligt, at Wrench benytter lejligheden til at spille den musik han holder af, og som han ikke ville kunne spille derhjemme.
Nicolas de Grigny. Det er et mærkeligt navn, og jeg bebrejder ingen, hvis publikum ikke kender hans eksistens. Hans overleverede værker omfatter kun et enkelt bind med orgelværker af forskellig slags. Hymner og messer til kirkeligt brug. Bindet fik han udgivet i 1699 kort tid inden han døde i en alder af kun 33 år. Han var da lige blevet udpeget som organist ved den store katedral i Reims. Vi ved at Bach fik fingre i Grignys bind med musik, og at han kopierede det til eget brug. Værket som Wrench spiller hedder Veni creator spiritus - på dansk er det melodien: ”Kom Sandheds Ånd og vidne”. Ikke så forfærdelig brugt i Danmark, men en af de mest kendte og ældste melodier i den vestlige kirkes historie. Den hører til pinse og er i fem satser, der, som ved næsten al fransk barokmusik, bringer os gennem en række klange og kompositionspraksisser. 1) En taille, betyder i tenorlejet. Melodien som er trykt herunder i sin danske udgave spilles i pedalet, men klinger i tenorlejet og så kraftigt som pedalet næsten kan, mens hænderne akkompagnerer lystigt både over og under melodien på en stor bred klang. 2) Fugue á 5, er en helt speciel kompositionsteknik for Grigny. En femstemmig fuga opdelt, så den ene hånd spiller to stemmer - den anden hånd endnu 2 stemmer og pedalet tager sig af den sidste stemme. Det er foreskrevet i noden, at højre hånd skal spille på en cornet-klang, venstre hånd på en krumhornsklang, og pedalet alene på det, der kaldes en 8 fods-stemme. Kom ikke og sig, at nogle komponister ikke har tænkt sig at styre deres musik post-mortem. 3) Duo. Giver sig selv. To stemmer: en i højre og en i venstre. Også her har de franske komponister beskrevet, hvordan det skal lyde, og Mariager-orglet er et af kun fire orgler i Danmark, som besidder denne klangmulighed. 4) Recit de Cromorne. Betyder at solostemmen skal spilles på et kromhorn på Recit, som er navnet på orglets tredje manual. 5) Dialogue sur les Grands Jeux. Dialog er jo en samtale og Grands Jeux er en sammenstilling af orglets trompetstemmer. Den kraftig indledning og den kraftig afslutning omkranser den egentlige dialog, som spilles på to manualer. Det hele på den store franske klang, som er meget anderledes end den ditto tyske, som høres i koncertens sidste værk.
Selvom hele værket hedder Veni creator, er det kun første sats som benytter melodien, men alle fem satser har garanteret været spillet til en eller flere pinsegudstjenester efter katolsk praksis. [ca. 15. min]
Jan Pieterszoon Sweelinck er født i 1562 og har således 450 års fødselsdag i 2012, så vi er langt tilbage i musikhistorien. Faktisk var Australien endnu ikke opdaget af europæerne da denne musik blev skrevet. Sweelinck's ansættelse hos bystyret i Amsterdam ville i dag mest af alt blive betegnet som en kombination af organist og hyggepianist til verdslige formål. Han skulle hver dag improvisere for et publikum der ikke som i vore dag sad bænket og lyttede, men gik til og fra disse koncertlignende arrangementer. Sweelinck må have hygget sig, og nogle af de folkelige melodier han for det meste improviserede over, har han bearbejdet og brugt ved orglet i katedralen i Amsterdam. Således også de fire små variationer over folkemelodien Ondereen der Lindegroen eller ”Under de grønne linde”, som en tilsvarende melodi sikkert havde heddet i Danmark under Christian IV. [ca. 5. min.]
Johann Sebastian Bach: I modsætning til Grigny, vil jeg formode, at langt de fleste blandt publikum kender til komponisten Johann Sebastian Bach (ellers er det på tide). De tre værker ved koncerten repræsenterer sådan set de tre hovedområder i Bachs orgelmusik : en triosonate, et koralbundet værk og et stort frit værk.
Triosonater er ren vellyd! Bach skrev seks af slagsen. Ment som øvelsesstykker for sine sønner (og de må have været dygtige, for triosonater er ganske enkelt hundesvære at spille). Det er nu ikke første gang Wrench spiller en af dem; han har indspillet alle seks på orglet i Garnisionskirken i København (cd’er kan købes efter koncerten). Alle triosatser er i tre satser og denne har satsbetegnelserne: hurtig - langsom - hurtig. [ca. 15. min.]
Schmücke dich, o liebe Seele, hedder på dansk ”Jesus livets sol og glæde” og som mange andre koralmelodier, der er bearbejdet af tidens komponister bruges den ikke rigtig mere. Den hører entydigt til Skærtorsdag, og er udformet som et akkompagnement af venstre hånd og pedal. hvorover melodien dukker op på en smuk entydig klang [ca. 8. min.]
Toccata og fuga i F-dur. Et af Bachs helt store energiudladninger. Toccata betyder at slå eller at anslå akkorder, og akkorder er der rigeligt af i dette stykke af Bach. Det åbner dog med en kæmpe kanon i F-dur mellem to stemmer i hænderne der jagter hinanden heover et dovent pedal (dvs. kun en enkelt liggende tone). Pedalet får dog også lov til at spille kanonmelodien helt alene i en kæmpestor pedalsolo. Kig på organisten hvis du har mulighed for det. Både kanon og pedalsolo gentages i C-dur inden akkorder tager over og dominerer resten af toccataen. Fugaen er intet mindre end en dobbelt fuga (i danske organistkredse kaldet ”mormors kolonihavehus-fugaen” p.g.a. af et bemærkelsesværdigt tematisk sammenfald med den danske sang af det navn, men tænk nu ikke videre på det når musikken spiller!). Først spilles en langsom majestætisk fuga. Pludselig spilles en helt anderledes kvik fuga inden de to temaer hokus-pokus viser sig at passe sammen som fod i hose og spinder sig ind og ud af hinanden inden en stor kadence afslutter dette 14 minutters kæmpeværk af den største af alle orgelkomponister.
Vejrguden har bestemt at det obligatorisk glas vin efter koncerten serveres i klostret.
Pressemeddelelse . . . . . 5. sommerkoncert i Mariager Kirke.
Vi skal på den anden side af jorden for at finde solisten til den femte sommerkoncert i Mariager Kirke. Christopher Wrench er fra Australien og til daglig er han organist og "Music Director" i St. Marys Anglican Church i Brisbane. Han er bestemt ikke ukendt med Europa, idet han er uddannet på konservatoriet i Wien Han er prisvinder ved flere internationale orgelkonkurrencer bla. i Odense, hvorfor han har givet en del koncerter i Danmark i tidens løb ligesom det også er blevet til en del koncerter i det øvrige europa. Som solist har han optrådt med Australian Chamber Orchestra, the Adelaide Chamber Orchestra, Adelaide Baroque, the CanberraSymphony Orchestra,the Queensland Symphony Orchestra and the Queensland Youth Orchestra. Han har et omfangsrigt repertoire, men arejder også som lærer, som kammermusiker og liedakkompagnetør. Hans indspilninger af Bachs triosonater (i Garnisionskirken i Danmark) er blevet rost i diverse anmeldelser. Ved denne, hans første optræden i Mariager kirke, tirsdag d. 31. juli kl. 19:30, spiller han et klassisk fransk tysk program med musik af bl.a. Grigny og Bach. Der er som altid en beskeden entré før koncerten og et glas vin efter koncerten.
|