6. sommerkoncert tirsdag d. 14. august 2012 kl. 19:30 Margaret Phillips, orgel (50 kr. mulighed for partoutkort)

Margaret Phillips betragtes som en af Storbritanniens mest fremragende koncertorganister og orgellærer. Hun studerede hos Ralph Downes og med Marie-Claire Alain i Paris.

Siden 1996 har hun været professor i orgel Royal College of Music i London, og hun er efterspurgt i hele Storbritannien og i udlandet som orgelsolist, lærer, som giver af mesterkurser og hun er ofte benyttet som jury medlem ved internationale orgelkonkurrencer .

Hendes cd-indspilninger, som omfatter samtlige Mendelssohns orgelværker, samt komplette indspilninger af Saint-Saëns og Stanley, er blevet rost.
I marts 2012 udkom den sidste cd, der fuldendte en indspilning af samtlige Bachs orgelværker.

I 1994 grundlagde Margaret Phillips og hendes mand den engelske ”Organ School og Museum” i et tidligere kapel  i Milborne Port,Somerset, hvor de har en lille samling af orgler fra engelske orgelbyggere fra det attende århundrede til i dag.

Præludium og fuga i C-dur  (BWV 531)00:00
Jan Pieterszoon Sweelinck
(1562–1621)
Mein junges Leben hat ein End06:00
William Byrd
(1543–1623)
Fantasia (M.B. no. 13)00:00
John Stanley
(1712–1786)
Voluntary i D mol/dur  (Op. 6 no. 5)

Adagio
  Andante Largo
  Moderato
Brian Chapple
(1945-)
Five Bagatelles (2011)00:00
Meine Seel erhebt den Herren  (BWV 648)
  à 2 claviers et pédale
Ach bleib bei uns, Herr Jesu Christ  (BWV 649)00:00
Präludium og fuga D-Dur  (BWV 532)11:30

Hør Margareth promotion video til samtlige Bach's orgelværker . . . .

Sidste sommerkoncert i Mariager Kirke i denne sæson.
Fra det øjeblik en organist beslutter sig for at indspille samtlige Bachs orgelværker til man sidder med en færdig cd-box med ca. tyve timers musik, går der i tusindvis af timer.
Ikke desto mindre er det hvad Margaret Phillips lige har gjort.
Hun betragtes som en af Storbritanniens mest fremragende koncertorganister og orgellærer.
Siden 1996 har hun været professor i orgel på Royal College of Music i London, og hun er efterspurgt i hele Storbritannien og i udlandet som orgelsolist, lærer, som giver af mesterkurser og hun er ofte benyttet som jury medlem ved internationale orgelkonkurrencer.
Hendes cd-indspilninger, som omfatter samtlige Mendelssohns orgelværker, samt komplette indspilninger af Saint-Saëns og Stanley, er blevet rost til skyerne.
Hun har indspillet Bach på nogle af Europas mest interessante orgler og blandt andet i Paris på et orgel bygget af samme orgelbygger som har bygget orglet i Mariager.
Hun var da heller ikke sen til at takke ja tak til invitationen om at spille i Mariager kirke i det, det skulle blive sommerens sidste koncert.
Det er derfor heller ikke unaturligt, at Margaret Phillips bl.a. spiller Bach ved den sidste sommerkoncert i Mariager kirke tirsdag d. 14. august. To store præludier og fugaer, hvoraf den sidste i D-dur BWV 532 er et af de mest krævende værker men samtidig et af de mest publikumsvenlige. Ikke mindst på grund af det store pedalarbejde, som publikum og Mariager kirke jo har mulighed for at følge med i.
Ind imellem de to Bach-værker bliver vi ført på rundtur i engelsk orgelmusik. Musik af Byrd og Stanley, som i år kan fejre sin 300 års fødselsdag.
Der er som altid en beskeden entre og et glas vin efter koncerten.