4. sommerkoncert tirsdag d. 30. juli 2013 kl. 19:30 Tina Christiansen, orgel (50 kr.)
Tina Christiansen (f. 1984) startedesom pianist ogbegyndtesiden at spilleorgel i 2003.
Hun afsluttedestudiernepåDetJyskeMusikkonservatorium i Århus i 2009 med professor Ulrik-Spang-Hanssensomlærer. Efterfølgende to årsKandidatstudiervedsammested med hovedfageneorgelog cembalo/kammermusikafsluttende i juni 2011 med topkarakter i orgel.
Tina studerer nu i Solistklassen med orgelsom hovedfag vedDetJyskeMusikkonservatorium samt ved Musikhögskolan i Malmö, Sverige (hos organist Anders Johnsson).
Tina har spillet koncerter over hele landet samt i Norge, Sverige, Polen, England, Tyskland, Østrig, Italien, Spanien og Letland.
Hun har deltaget i konkurrencer i både ind - og udland og vundet priser i følgende: 1. pris i Syddansk Talentkonkurrence 2006 og 3. pris i 4. Feliks Nowowiejski Organ Competition, Polen 2010.
I 2011 opnåede hun en finaleplads i 12. Marcello Galanti International Organ Competition i Italien.
I 2010 vandt Tina desuden Det Jyske Musikkonservatoriums Solistkonkurrence, som præmieredes med to koncerter som solist med Prinsens Musikkorps.
Tina har modtaget Thøger Rasmussens Mindelegat (2009), Viggo Makwarth og Hustru Veronika Makwarths Musiklegat (2011) samt Ejnar Hansen Prisen (2012).
Hun har deltaget i studieture og mesterkurser i Tyskland, Frankrig, England, Italien og USA. Mesterkurser hos de internationale organister Dame Gillian Weir, Roger Fisher, Nigel Allcoat, Leo van Doeselaar, Paolo Crivellaro, Marie-Louise Langlais, Winfried Bönig, Bjørn Andor Drage, Eric Lebrun, Ullrich Böhme, Michele Croese, Hans Fagius, Thomas Trotter, m.fl.
Ved siden af sit solistiske virke har Tina desuden en stor interesse for kammermusik og akkompagnement og er aktiv i flere sammenhænge. Dette har bl.a. medført en medvirken i The International Trombone Festival 2009, hvor hun ved en koncert i Århus Domkirke spillede sammen med nogle af verdens førende basunister.
Tina har som cembalist og continuospiller medvirket i flere større oratorieopførelser med Århus Bach Selskab, cd-indspilning med Randers Kammerorkester samt koncerter med Odense Symfoniorkester, Sønderjyllands Symfoniorkester og Ensemble Zimmermann.
Tina har uropført orgelmusik af komponisterne Erik Højsgaard, Lars Kristian Hansen og Indra Riše (Letland), og til debutkoncerten i 2013 vil et nyt orgelværk af komponist Anders Koppel få sin uropførelse.
Sonate i g-mol op. 42 nr. 2 Maestoso Adagio Introduction e Fuge
00:00
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Allein Gott in der Höh sei Ehr’(BWV 662) á 2 claviers et pédale / il canto fermo nel soprano
08:30
Præludium og fuga i h-mol(BWV 544)
11:30
Erik Højsgaard (1954-)
Skumring (2012)
00:00
Joseph Jongen (1873-1953)
Sonata Eroïca, op. 94
00:00
20:00
Hør Tina Christiansen spille Erik Højsgaards Skumring . . . .
Programnoter . . . . .I gamle dage - og det vil i denne forbindelse sige, da jeg begyndte som organist i midten af firserne - var reglen, at koncerter begyndte kl. 20.00. Når børnene var lagt i seng, tog far og mor til koncert. Det ændrede sig hurtigt. Hvis en koncert i dag begynder kl. 20.00, kan jeg næsten garantere, at der sidder publikummer kl. 19:25 og undrer sig over, at der ikke er kommet flere nu koncerten snart begynder. En anden regel er, at koncerter i kirken varer en time! Jeg har lært mig at franskmænd gerne spiller koncerter, der nærmer sig 1½ time (men sig ikke til nogen, at på det tidspunkt er også min hang til at høre orgeltoner ved at være ganske mættet). Jeg ved ikke præcis hvor lang tid koncerten i aften tager, men jeg kan som alle andre se af programmet, at der kun spilles fem værker. Det må jo i sagens natur betyde, at værkerne varer forholdsvis lang tid. Det er med andre ord den store mere symfonisk anlagte musik, der dominerer aftenens koncertprogram. Ganske ofte efter koncerter (både orgelkoncerter og andre koncerter) kommer folk hen til mig for diskret at sige, at de kunne følge med i programmet et vist stykke, og så hoppede de af toget og kom aldrig på igen. Det problem kunne jo snildt løses ved at arrangere koncerter, der kun havde et stykke musik på programmet. Jeg tillader at tro, at ved aftenens program vil man kunne følge med i en romantisk sonate efterfulgt af et helt andet tonesprog hos Bach. Derefter helt moderne musik fra 2012; det vil sikkert skille sig ud. Så ved man også når aftenens sidste programpunkt begynder. Er man i tvivl om hvornår koncerten er slut, er det, når der ikke kommer mere musik :-)
Det ville være så nemt at sige, at kirkemusik er al den musik, der spilles i kirken, men Jodle Birge bliver altså ikke til kirkemusik ved at flyttet lokalitet fra kroen til kirken. Men orgelmusikken må da være kirkemusik. Ja, al den stund at orglerne primært står i kirkerne. Hvad så med gudstjenestemusik? Orgelmusik må da være gudstjenestemusik. Men nej. Orgelmusik er gudstjenestemusik, når den benyttes i gudstjenesten, men jeg gad nok se den præst og menighed, der intetanende blev udsat for et præludium til gudstjenesten, der varede 20 minutter. Den slags musik er koncertmusik i kirkens rum. Det er den type musik, der dominerer aftenens koncertprogram.
Gustav Merkel virkede i og omkring Dresden i midten af det nittende århundrede, hvor han var en højt respekteret virtuos orgelspiller og en fremragende pædagog. Han har skrevet en del sonater for orgel. Denne sonate i g-mol følger det klassiske mønster: hurtig - langsom - hurtig. Det er stort og bredt anlagt koncertmusik.
3 er et vigtigt tal i teologien og musikken. Treenigheden! Ganske ofte har vi fra Bachs hånd ikke bare en, men tre sammenhængende bearbejdelser over den samme koral og dette gælder også ”Aleneste Gud i Himmerig”. I samlingen ”18 koraler” er der således tre forskellige bearbejdelser og ved denne koncert spilles den bearbejdelse, der har en voldsomt udsmykket melodi i højre hånd. Voldsomt udsmykket skal her forstås sådan, at stort set ingen vil være i stand til at genkende melodien - men den er der som udgangspunkt for det hele. Det er lige præcis det, der gør dette stykke musik til en bearbejdelse.
Præludium og fuga i h-mol er Bachs eneste store frie værk i den toneart. H-mol er en af de helt alvorlige tonearter. Specielt ved dette værk er fugaen, der består af to temaer der hokus pokus viser sig at kunne spilles samtidig hen imod slutningen af fugaen. Komponisten Erik Højsgaard er uddannet komponist fra Det Jyske Musikkonservatorium med Per Nørgård som lærer. Efterfølgende videreuddannede han sig som hørelærepædagog ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København, hvor han i dag ved siden af sit virke som komponist er ansat som professor i hørelære. Hans værkliste er lang, og hans musik har været præsenteret ved koncerter, festivaler og radiotransmissioner over det meste af Verden. ”Skumring” er komponeret i 2012 på bestilling af den årlige festival for ny musik i Aalborg, OpenDays, og uropført af Tina Christiansen ved en koncert i august 2012. Erik Højsgaard skriver selv om værket: ”I et af sine essays om Venezia skriver Brodsky bl.a.: "Engang i en skumring.." ".. og himlen over la Laguna var ved at forvandle sig fra bordeaux til mørk porfyr". Et smukt poetisk udtryk, som også har givet orgelværket undertitlen ...fra bordeaux til mørk porfyr.” [Højsgaard]
Den belgiske komponist Joseph Jongen blev født i Liège, og i en alder af blot syv år blev han optaget på konservatoriet. Fra 13-årsalderen begyndte han tillige at komponere, og gennem sit lange liv komponerede han en lang række værker, som bl.a. andet tæller symfonier, solokoncerter, kammermusik og vokalmusik. I dag huskes han primært for sine værker for orgel, heriblandt den monumentale ”Symphonie Concertante” for orgel og orkester. Sonata Eroïca blev komponeret i 1930, og Jongen spillede selv sonaten ved den første opførelse. Sonaten indledes med et heroisk og majestætisk afsnit, hvorefter sonatens tema præsenteres og efterfølgende bearbejdes i forskellige variationer. Hen imod slutningen af satsen bliver temaet genstand for en fuga, som til sidst ledes over i et grandiost toccatalignende afsnit, hvor temaet høres i pedalet. Der er her tale om et af orgellitteraturens vægtige værker, som i sin virtuositet har tydelige paralleller til de store franske orgelspillere – og komponister i første halvdel af det 20. århundrede såsom Louis Vierne og Marcel Dupré. [Tina Christiansen]
Bilen går altid i stykker når man mindst har brug for det; hvornår har man i øvrigt det?. Kirkens kopimaskine går altid i stykker om tirsdagen, hvorfor jeg altid trykker programnoter om mandagen. Vejrudsigterne er som de altid er: enten passer de, eller også passer de ikke. Alt dette for at skrive, at jeg ikke ved om det obligatoriske glas vin efter koncerten bliver serveret udenfor kirken, eller om man må begive sig de lange 50 meter Via Dolorosa over til Klostrets sikre vindstille tørvejr.
Programnoter: Mikael Ustrup
Pressemeddelelse . . . . .Fjerde sommerkoncert i MAriager Kirke. Hun er den yngste af sommerrens solister og hun er den eneste kvinde. Tina Christiansen tilhører den yngre generation af dygtige danske organister, man kommer til at høre meget til i fremtiden. Hun blev uddannet fra konservatoriet i Aarhus i 2009 og og debuterede så sent som i maj måned fra Solistklassen med orgel som hovedfag ved Det Jyske Musikkonservatorium samt ved Musikhögskolan i Malmö, Sverige (hos organist Anders Johnsson). Trods sin unge alder har hun Tina har spillet koncerter over hele landet samt i Norge, Sverige, Polen, England, Tyskland, Østrig, Italien, Spanien og Letland samt deltaget i orgelkonkurrencer. Ved koncerten i Mariager Kirke tirsdag d. 30. juli, spiller hun ganske få men meget store værker af Johann Sebastian Bach, Gustav Merkel og Joseph Jongen. Der tages som altid en ganske beskeden entre - til gengæld servers der et glas vin efter koncerten.