Organistens musiksider
Tir d. 9. jul 2019 kl. 19:30

3. sommerkoncert
Vibeke Vanggaard er organist i Mariagers søsterkirke: Maribo Domkirke. Hun spiller ved musik af Sweelinck, Gustav Merkel og afslutter med Guilmants 7. orgelsonate.
Tir d. 23. jul 2019 kl. 19:30

4. sommerkoncert
Giulia Biagetti, der er domorganist i Lucca i Toscana, spiller musik af italienske mindre kendte komponister, blandet med lidt tysk, fransk og sågar canadisk orgelmusik.
Tir d. 6. aug 2019 kl. 19:30

5. sommerkoncert
Johannes Skoog spiller et program med gammel fransk musik af Marchand og Grigny efterfulgt af en afdeling med Mozart og han slutter med nyere fransk musik af Florentz og Alain.
Tir d. 20. aug 2019 kl. 19:30

6. sommerkoncert
Jonathan Dimmock fra San Francisco spiller et afvekslende program med både amerikansk og europæisk orgelmusik. Fra amerika nyere musik fra Europa både gammelt og nyt.
Lør d. 5. okt 2019 kl. 16:00

Orkesterkoncert
følger
Se flere koncerter . . . . .
Concerto Copenhagen med baroktenoren Anders Dahlin - tirsdag d. 12. februar 2012 kl. 19:30 (125 kr.)
Concerto Copenhagen - i daglig tale - COCO, her fotograferet efter en en koncert i Wien.
Orkestrets leder er danskse Lars Ulrik Mortensen, der er en internationalt kendt cembalist, og som modtog Sonnings musikpris i 2007
Anders Dahlin
 

"Jeg arme menneske"

Titellinien på Bachs sjældent opførte kantate, Ich armer Mensch, ich Sündenknecht (Jeg arme menneske, jeg synderknægt), tyder unægtelig på et noget dystert, protestantisk budskab, hvor egne synder næsten helt overskygger chancerne for at undgå at ryge i helvede, og hvor håbet kun ligger i at bede om nåde og i opfattelsen af, at Guds søn betalte for vor andres skyld med sit liv. Det er tung kost for os idag.
 
Men. Man kan vælge at hæve sig op over tekstens ordlyd og se den som en af samtiden farvet metafor for noget dybereliggende alment menneskeligt, der handler om, at ingen af os er ufejlbarlige, og at hvis vi ikke indser dette, føler vi os hævede
over andre og kan ikke handle samvittighedsfuldt og i respekt for andre mennesker. Alt sammen sat smukt i musik af Bach og udført af den meget efterspurgte men på vore breddegrader sjældent hørte tenor Anders J. Dahlin.

Concerto Copenhagen spillede sine første koncerter i 1991 og har siden da udviklet sig til Skandinaviens førende tidlig musik ensemble og et ungt medlem blandt verdens mest spændende og fornyende barokorkestre.
Concerto Copenhagens adelsmærke er originalitet i fortolkningerne og en stærk evne til at kommunikere med sit publikum - Concerto Copenhagen gør den gamle musik vital, nærværende og nutidig.

I 1999 blev den internationalt anerkendte Lars Ulrik Mortensen kunstnerisk leder for ensemblet. Han er kendt som en af vor tids førende cembalister og kammermusikere og modtog i 2007 Léonie Sonnings Musikpris. Mødet mellem Concerto Copenhagen og Mortensen blev optakten til en spændende kunstnerisk og musikalsk rejse, hvor ensemblet kombinerer et repertoire bestående af velkendt europæisk musik med mindre kendte værker af bl.a. skandinavisk oprindelse.

Igennem årene har Concerto Copenhagen samarbejdet med mange af tidens store internationalt kendte kunstnere inden for den tidlige musik som f.eks. Emma Kirkby, Andreas Scholl, Anne Sofie von Otter, Andrew Manze, Reinhard Goebel, Ronald Brautigam og Andrew Lawrence-King, som idag er orkestrets 1. gæstedirigent.

Concerto Copenhagens CD-indspilninger for det tyske cpo, for Deutsche Grammophon og for BIS har haft stor international bevågenhed og er blevet belønnet med flere prestigefyldte, internationale priser. Dette har bl.a. medvirket til at åbne dørene til mange af Europas førende koncertsale, til gæsteoptrædener på internationalt anerkendte festivaler og til turnéer i Europa, USA, Japan og Australien. De udenlandske anmeldelser afspejler oplevelsen af et internationalt orkester på topniveau.

I Danmark er den væsentligste samarbejdspartner Det Kongelige Teater, hvor ensemblet medvirker i en operaproduktion circa en gang om året. Af produktioner kan nævnes operaer af Monteverdi og Mozart samt Xerxes, Julius Cæsar, Partenope og Jephtha af Händel, Julius Cæsar og Partenope med kontratenoren Andreas Scholl i hovedrollen.

Concerto Copenhagens koncerter optages og transmitteres af Danmarks Radio og udsendes jævnligt gennem EBU-netværket i det meste af verden.

Lars Ulrik Mortensen (født 1955) studerede ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium (cembalo hos Karen Englund, generalbas hos Jesper Bøje Christensen) og hos Trevor Pinnock i London. I perioden 1988-90 var han cembalist med "London Baroque" og indtil 1993 med "Collegium Musicum 90" (under ledelse af Simon Standage). Han arbejder nu I vidt omfang som solist og kammermusiker i Europa, USA, Mexico, Sydamerika, Japan og Australien, og optræder ofte med anerkendte kolleger som Emma Kirkby, John Holloway og Jaap ter Linden.

I perioden 1996-99 var Lars Ulrik Mortensen professor i cembalo og opførelsespraksis ved Hochschule für Musik i München, og han underviser fortsat i tidlig musik flere steder i verden. Indtil for nylig var Lars Ulrik Mortensen også aktiv som dirigent for "moderne" orkestre i Sverige og Danmark, hvor især hans arbejde ved Det Kongelige Teater - bl.a. Kunzens "Holger Danske" i 2000 og Mozarts "Figaros bryllup" i 2003 - blev mødt af store anmelderroser. Siden 2003 har han dog valgt udelukkende at arbejde med ensembler specialiseret i tidlig musik. Siden 1999 har han været kunstnerisk leder af det danske barokorkester Concerto Copenhagen, og i 2004 blev han Roy Goodmans efterfølger som kunstnerisk leder af European Union Baroque Orchestra (EUBO). I perioden 2008-2009 bød hans travle kalendr med Concerto Copenhagen på opførelser af Händels "Partenope" ved Det Kongelige Teater og i Royal Albert Hall i London, såvel som turnéer i Holland, Spanien, Østrig, Japan og USA.

Lars Ulrik Mortensen har modtaget talrige priser og udmærkelser, deriblandt Musikanmelderringens Kunstnerpris i 1984, og i 2007 modtog han Danmarks mest præstigefyldte musikpris, Léonie Sonnings Musikpris. I 2008 blev han medlem af det svenske Kungl. Musikaliska Akademien.



Koncertprogram . . . . .
Johann Sebastian Bach
(1685-1750) 
Kantate "Ich armer Mensch, ich Sündenknecht"  (BWV 55)

  Aria: Ich armer Mensch, ich Sündenknecht
  Recitativo: Ich habe wider Gott gehandelt
  Aria: Erbarme dich! Laß die Tränen dich erweichen
  Recitativo: Erbarme dich! Jedoch nun tröst ich mich
  Chorale: Bin ich gleich von dir gewichen, stell ich mich doch wieder ein
00:00
Johann Friedrich Fasch
(1688-1758) 
Koncert for fløjte og obo i e-mol  (FaWV L:e1)

  Allegro
  Adagio
  Allegro
00:00
Georg Melchior Hoffmann
(ca. 1679-1715) 
Kantate "Meine Seele rühmt und preist"  (BWV 189)

  Arie: Meine Seele rühmt and preist
  Recitativ: Denn seh ich mich und auch mein Leben an
  Arie: Gott hat sich hoch gesetzt
  Recitativ: O was für große Dinge treff ich an allen Orten an
  Arie: Deine Güte, dein Erbarmen
00:00
Georg Philipp Telemann
(1681-1767) 
Koncert for fløjte, obo d'amore og viola d'amore i E-Dur  (TWV 53:E1)

  Andante
  Allegro
  Siciliano
  Vivace
00:00
George Friederich Händel
(1685-1759) 
Kantate "Look down, harmonious saint"  (HWV 124)

  Look down, harmonious saint
  Music! That all persuading art
  Sweet accents all your numbers grace
00:00
00:00


Hør Anders Dahlin - en af de smukkeste tenorstemmer, synge en en arie fra Bach's kantate BWV 12.




Programnoter . . . . .
Kantaten af Johann Sebastian Bach (1685–1750), der indleder koncerten, Ich armer Mensch, ich Sündenknecht BWV 55, hører til den gruppe af hans kirkekantater, der er skrevet for en enkelt vokalsolist ledsaget af en gruppe instrumenter af beskedent omfang: tenor solo, tværfløjte, obo d'amore, strygere (violin I, II, viola) og basso continuo. Kun til den afsluttende koral har Bach foreskrevet et firestemmigt kor.

Kantaten blev skrevet til opførelse i Leipzig den 17. november 1726, som var 22. søndag efter Trinitatis. Denne dags evangelium var lignelsen om den gældbundne tjener (Matt 18:23–35), hvis herre eftergav ham hans skyld, men som ikke selv ville eftergive sin medtjener, hvad han skyldte ham. Kantateteksten, der er forfattet af en ukendt digter, skildrer i de to første satser, en arie og et secco-recitativ, den menneskelige syndighed, mens de to næste, en arie og et accompagnato-recitativ, handler om Guds barmhjertighed. Disse begynder begge med ordene Erbarme dich! ('forbarm dig'). Hele teksten, der er holdt i den tids stil, rummer tydelige træk fra pietismen.

Johann Friedrich Fasch (1688–1758) virkede først i Leipzig, hvor han i lighed med Telemann grundlagde et Collegium musicum. Han rejste en del, virkede som komponist forskellige steder, bl.a. Bayreuth og Greiz, og i 1722 blev han kapelmester ved hoffet i Zerbst, hvor han virkede til sin død. Han er kendt for her at have komponeret ikke færre end 12 komplette årgange kirkekantater (Bach vides at have skrevet fem årgange), forskellige former for kirkemusik og musik til hoffets fester. Desuden skrev Fasch over 60 koncerter, et større antal suiter, sonater m.m. I sine koncerter viser han tydelig indflydelse fra Vivaldi. Som hos denne består de i reglen af tre satser i rækkefølgen hurtig–langsom–hurtig. Desuden er ydersatserne anlagt efter det traditionelle mønster, hvor orkester– og soloafsnit veksler. Koncerten i e-mol for fløjte, obo, strygere og basso continuo er et karakteristisk eksempel.

Kantaten Meine Seele rühmt und preist er overleveret under Bachs navn og indgik som følge deraf i den store udgave af hans værker, der udkom i anden halvdel af 1800-tallet. Den blev katalogiseret som BWV 189, dog med en bemærkning om, at ægtheden var tvivlsom. Værket anses nu for at være skrevet af en anden, muligvis Georg Melchior Hoffmann (ca. 1685–1715). Han virkede som komponist i Leipzig, hvor han i 1705 efterfulgte Telemann som kantor ved Neukirche, som direktør for operaen og som leder af det Collegium musicum, Telemann havde grundlagt. I øvrigt er Hoffmann ophavsmand til et Magnificat i a-mol, der ligeledes fejlagtigt er tilskrevet Bach.

Georg Philipp Telemann (1681–1767) er især kendt som en af de mest produktive komponister i historien. Han skrev bl.a. omkring 1700 kirkekantater, 27 passioner, passionsoratorier, 17 messer og talrige kirkemusikværker af anden beskaffenhed, desuden operaer og forskellige former for instrumentalmusik, herunder koncerter, suiter, sonater og kvartetter. Som tiårig havde han lært at spille på forskellige instrumenter og var begyndt at komponere, men efter forældrenes ønske studerede han jura ved universitetet i Leipzig, hvor han bl.a. grundlagde det nævnte ensemble Collegium musicum. I 1705 forlod han Leipzig og virkede forskellige steder, bl.a. som musikdirektør i Frankfurt am Main fra 1712. Ti år senere tiltrådte han embedet som musikdirektør i Hamborg, hvor han forblev til sin død. I øvrigt var han gudfar til J. S. Bachs næstældste søn Carl Philipp Emanuel, der blev født i 1714 i Weimar, og som efterfulgte ham som musikdirektør i Hamborg.

Som en hyldest til tonekunsten blev der efter gammel tradition i England skrevet oder til musikkens helgeninde, Sankt Cecilie, til opførelse på hendes dag i kirkeåret, 22. november. Hertil bidrog bl.a. Henry Purcell (Hail, bright Cecilia, 1692) og Georg Friedrich Händel (1685–1759), der i 1736 satte musik til en gendigtning af John Drydens The Power of Musick i den store, oratorielignende ode Alexander's Feast HWV 75. Heri skulle indgå et kort afsnit bestående af et accompagnato-recitativ og en arie for tenor ledsaget af strygere og basso continuo. Planen var, at de skulle opføres efter orgelkoncerten i g-mol, opus 4 nr. 1, HWV 289, der blev spillet i pausen, men af ukendte grunde blev de to satser ikke indlagt i partituret. De er som følge deraf overleveret som et selvstændigt værk: Look down, harmonius Saint HWV 124.

Peter Ryom
dr. phil.

Pressemeddelelse . . . . .
Concerto Copenhagen og den svenske baroktenor Anders Dahlin i Mariager Kirke.
Der venter en hel speciel oplevelse i Mariager kirke, når kirken tirsdag d. 12. februar kl. 19:30 lægger rum og akustik til et af Europas førende barokorkestre: det danske Concerto Copenhagen.
Orkestret spillede sine første koncerter i 1991 og har siden da udviklet sig til Skandinaviens førende tidlig musik ensemble og et ungt medlem blandt verdens mest spændende og fornyende barokorkestre.
I 1999 blev den internationalt anerkendte Lars Ulrik Mortensen kunstnerisk leder for ensemblet.
Han er kendt som en af vor tids førende cembalister og kammermusikere og modtog i 2007 Léonie Sonnings Musikpris.
Igennem årene har Concerto Copenhagen samarbejdet med mange af tidens store internationalt kendte kunstnere inden for den tidlige musik som f.eks. Emma Kirkby, Andreas Scholl, Anne Sofie von Otter.
I Danmark er den væsentligste samarbejdspartner Det Kongelige Teater, hvor ensemblet medvirker i en operaproduktion circa en gang om året.
Concerto Copenhagens koncerter optages og transmitteres af Danmarks Radio og udsendes jævnligt gennem EBU-netværket i det meste af verden.
Ved koncerten i Mariager kirke hedder overskriften på programmet: "Jeg arme menneske", som er titlen på Bachs sjældent opførte kantate ”Ich armer Mensch, ich Sündenknecht”.
Foruden orkestret medvirker den helt igennem fantastiske svenske baroktenor, Anders Dahlin, som næsten udelukkende synger på de største operascener i Europa, men her i vintertiden er på turne med Concerto Copenhagen.
Foruden Bachs kanate synger Anders Dahlin kantater af Georg Melchior Hoffmann og George Friederich Händel. Orksteret spiller desuden musik af Telemann og Fasch.
Der tages entre til koncerten. Billetter kan købes i forslag på www.mariagerkirke.dk eller fra Mariager Boghandel. Evt. resterende billetter sælges ved indgangen på koncertdagen d. 12. februar, hvor dørene åbnes kl. 19:00.
Koncerten er med pause og forventes at vare ca. 1½ time.
Der kan læses mere om denne koncert på Mariager kirkes hjemmeside.