Orgelmatinee på Bededag fredag d. 16. maj 2014 kl. 16:30 "Af dybsens nød" - (Gratis adgang)

Fra det dybe råber jeg til dig, Herre.
Herre, hør mit råb,
lad dine ører lytte
til min tryglen!
Hvis du, Herre, vogtede på skyld,
hvem kunne da bestå, Herre?
Men hos dig er der tilgivelse,
for at man skal frygte dig.

Ps. 130

Via Luthers salmedigtning er det på dansk blevet til:

Af dybsens nød, o Gud, til dig
mit bange råb jeg vender,
bøj nådig øret ned til mig,
hør bønnen, jeg opsender!
Thi om du ville se derpå,
hvad synd og uret vi begå,
da måtte vi fortabes.

Men mindst lige så interessant er melodien, som Johann Walther skrev til Luthers tidlige salme.

Melodien har været en af kernemelodierne i den Lutherske kirke de sidste 500 år, og den har inspireret utalige komponister til at skrive musik.

Melodien er også meget speciel. Den står i tonearten e-frygisk og begynders med at bukke sig i det dybe som teksten jo foreskriver.

Ved denne koncert spilles 4 forskellige bud på hvordan denne salme/melodi kan bearbejdes.

Aus tiefer Not schrei ich zu dir  (BWV 686)
  a 6 in Organo pleno con Pedale doppio
Niels La Cour
(1944-)
De profundis (1974)

5 variationer over koralen "Af dybsens nød, o Gud, til dig"
Aus tiefer Not schrei ich zu dir  (BWV 687)
  a 4 alio modo manualiter
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Sonate nr. 3 i A-dur  (opus 65,3)
  Con moto maestoso
  Andante tranquillo

Hør Mendelssohns store sonata, der bringer "Af dybsens nød i pedalet"!

“De profundis clamavi ad te, Domine”. Sådan begynder ps 130 i det gamle testamente. I dansk oversættelse “fra det dybe råber jeg til dig, Herre”. Denne tekst læses på bededag efter anden tekstrække (altså i år på denne dag). I 1524 da Luther og hans musikalske medarbejder Johann Walther skrev de første salmer, skrev de også salmen “Af dybsens nød, o Gud, til dig” over ps. 130, og den salme har været en kernesalme i Lutherske kirker lige siden. Komponister har gennem århundrederne elsket at bearbejde lige netop denne salme/melodi. Teksten rummer fortvivlelse og melodien begynder med at bukke sig ydmygt i det dybe i de tre første toner. Derudover står melodien i den smertefulde kirketoneart: frygisk.
I 1739 udkommer Bachs Clavierübung III. En sammenstilling af 21 orgelkoraler og fire duoer omkranset af et stort præludium og fuga i fransk stil.
Mange af koralerne kommer i to udgaver og således også “Aus tiefer Not schrei ich zu dir”. Den første udgave er et af Bachs mest komplekse og kompositorisk vanskeligste.
I hænderne spilles 4 selvstændige stemmer kanonisk tæt mens venstre fod kobler sig på hænderne spiller højre fod melodien i sin helhed MEN i dobbelte nodeværdier.
Sådan bevæger satsen sig frase for frase gennem melodien.
Helt anderledes med Bachs anden udgave af samme koralbearbejdelse. “A 4 alio modo manualiter” betyder i sin enkelhed. Med 4 stemmer komponeret på en anderledes måde og kun spillet i hænderne. Ingen vil kunne sidde (eller lytte) forskellen overhørig.
Den danske komponist Niels la Cour kastede sig i 1974 over samme koral-tema, og det kom der 5 variationer ud af.
Den første en langsom gennemspilning af melodien på orglets fløjtestemmer.
Anden sats er en hastig duo i hænderne mens pedalet spiller melodien – eller rettere spiller toner, der går op og ned på samme tidspunkter som melodien gør.
Tredje sats er den kraftigste sats. Det står i skiftende taktarter, så man kan ikke trygt sidde og klappe på to og fire, for det eksisterer ikke. Det hele spillet på orglets mest mystisk klingende stemmer og tematisk bruger la Cour små brudstykker fra ”Af dybsens nød”.
I fjerdesatsen falder vi så helt til ro ovenpå tredje-satsens noget ekspressive klangbillede. En lille langsomt fabulerende melodi i højre hånd akkompagneres af svage stemmer i venstre hånd og pedal. Stadig tematisk – men næsten uhørbart - stof fra salmen.
Der er ingen pause mellem fjerde og femte sats, som fortsætter i det afdæmpede klangunivers på samme måde som fjerdesatsen med en melodi i højre hånd (nu bare med en anden lyd).
Til slut falder satsen i søvn med reminiscenser af melodien ”Af dybsens nød, o Gud, til dig”.
Mendelsohn har i alt skrevet seks orgelsonater, hvoraf to skiller sig ud ved at være bygget over koralmelodier.
Den tredje sonate i den lyse toneart A-dur adskiller sig endvidere ved kun at have to satser. Første sats begynder med den store kraftige akkord-udladningen inden et lille beskedent fugatema tager over. Bedst som fugaen er i gang sniger “Af dybsens nød” sig ind i pedalet, i brudstykker præsenteres nu hele melodien mens hænders fuga bliver vildere og vildere.
Til sidst vendes planmæssigt tilbage til satsen akkordiske åbningstema.
Om sidste sats er det ikke andet at sige end: vellyd og indre ro.

"De profundis"
Fra det dybe råber jeg til dig, Herre står der i psalme 130, som læses st. bededag i landets kirke
Via Luthers salmedigtning er det på dansk blevet til:
Af dybsens nød, o Gud, til dig
Men mindst lige så interessant er melodien, som Johann Walther skrev til Luthers tidlige salme.
Melodien har været en af kernemelodierne i den Lutherske kirke de sidste 500 år, og den har inspireret utalige komponister til at skrive musik.
Melodien er også meget speciel. Den står i tonearten e-frygisk og begynders med at bukke sig i det dybe som teksten jo foreskriver.
Ved denne koncert spilles 4 forskellige bud på hvordan denne salme/melodi kan bearbejdes.
Der lægges ud med Johann Sebastian Bachs store seksstemmige fuga over salmen. Fire stemmer i hænder en i venstre og en i højre fod. Som om det ikke var nok spiller stemmen i højre fod dobbelt så langsomt som de andre stemmer.
Niels la Couer har lavet fem meget forskellige variationer over samme tema som spilles inden vi hører Bachs anden og helt anderledes version af koralen.
Koncerten slutter med altid let lytbare Mendelssohn. Hans 3. sonate har melodien som underliggende fundament.
Der er gratis adgang til orgelmatineen, som varer godt en halv time.