Organistens musiksider
Tir d. 9. jul 2019 kl. 19:30

3. sommerkoncert
Vibeke Vanggaard er organist i Mariagers søsterkirke: Maribo Domkirke. Hun spiller ved musik af Sweelinck, Gustav Merkel og afslutter med Guilmants 7. orgelsonate.
Tir d. 23. jul 2019 kl. 19:30

4. sommerkoncert
Giulia Biagetti, der er domorganist i Lucca i Toscana, spiller musik af italienske mindre kendte komponister, blandet med lidt tysk, fransk og sågar canadisk orgelmusik.
Tir d. 6. aug 2019 kl. 19:30

5. sommerkoncert
Johannes Skoog spiller et program med gammel fransk musik af Marchand og Grigny efterfulgt af en afdeling med Mozart og han slutter med nyere fransk musik af Florentz og Alain.
Tir d. 20. aug 2019 kl. 19:30

6. sommerkoncert
Jonathan Dimmock fra San Francisco spiller et afvekslende program med både amerikansk og europæisk orgelmusik. Fra amerika nyere musik fra Europa både gammelt og nyt.
Lør d. 5. okt 2019 kl. 16:00

Orkesterkoncert
følger
Se flere koncerter . . . . .
5. sommerkoncert tirsdag d. 11. august kl. 19:30 Kerstin Wolf, Hamborg, orgel (50 kr. mulighed for partoutkort)

Kerstin Wolf er uddannet både som organist fra musikhøjskolen i Hamburg, som orgelelev af professor Gerhard Dickel og professor Wolfgang Zerer.
Hun er desuden pianist, hvor hun har studeret i såvel Hamburg som ved Mozarteum i Salzburg.

I 1995 blev hun anset ved Musikhøjskolen i Hamburg hvor hun stadig underviser.
Kerstin Wolf spiller ofte med Hamborgs symfoniorkester enten som pianist eller organist og virker desuden som kammermusiker i en hel række forskellige sammenhænge. Hendes koncerter har bragt hende til Rusland, Spanien, Schweiz, Beneluxlandene og nu også Danmark.

Ved koncerten i Mariager Kirke, spiller hun musik af klassikerne Buxtehude, Bach og Brahms - men også ny musik af hollænderen Ad Wammes (som kan høres i videoen herunder). Kerstin Wolf har i anledning, at der kun er kvindelige solister programmet valgt at spille musik af en af de sjældent forekomne kvindelige komponister: Ester Mägi, der er født i 1922 men stadig i live.

Du kan læse mere om Kerstin Wolf her: http://kerstinwolf.de/en/



Koncertprogram . . . . .
Dietrich Buxtehude
(ca. 1637-1707) 
Praeludium og fuga i fis-mol  (BuxWV 146)
Ester Mägi
(1922-) 
Dialog Prelude with Choral
Johann Sebastian Bach
(1685-1750) 
Partita: Sei gegrüsset, Jesu gütig (koral og 11 variationer)  (BWV 768)
Johannes Brahms
(1833-1897) 
Präludium und Fuge i g-mol
Ad Wammes
(1953-) 
Vallée des danses


Hør Kerstin Wolf spille Ad Wammes moderne stykke, der hedder "Play it cool".




Programnoter . . . . .
En gang for rigtigt mange år siden lærte jeg noget! Jeg blev kontaktet af en sanger, som gerne ville lave en koncert med mig. Hendes cv. var imponerende. Hun havde sunget her og der og alle vegne og modtaget undervisning af kendte sangpædagogiske koryfæer. Jeg sagde ja til en koncert med hende, og det skulle jeg aldrig have gjort!
Ved den allerførste prøves første linie indtraf katastrofen; hun kunne ganske enkelt ikke synge rent. Jeg prøvede lidt med, om vi skulle gentage noget og lytte lidt ekstra til hinanden - men hun mente, at det var helt perfekt - og programmet havde hun sunget mange gange før, og det kunne ikke rigtigt gøres bedre. Da koncerten var overstået, trak jeg vejret dybt, og lovede mig selv aldrig mere at engagere med musikere, hvor jeg ikke havde en håndfast reference. Enten havde jeg selv hørt den/dem, eller nogen jeg stolede på havde sagt god for. Siden kom Internettet!

"Hvor kender du mig fra" lød det undrende spørgsmål i den første svarmail jeg modtog fra Kerstin Wolf, da denne koncert blev planlagt i januar måned. Og svaret var ganske indlysende: Internettet.
Jeg manglede en udenlandsk solist til koncerten d. 11. august og søgte lidt rundt på må og få på Internettet. Lige pludselig faldt jeg over en video, hvor denne tyske organist spillede et værk af den - lærte jeg siden hen - hollandske organist Ad Wammes. Det er ganske sjældent, at jeg lader mig forføre af en youtube-video, men jeg syntes, at musikken var enormt god og aldeles veludført af Kerstin Wolf. Referencen var i orden, og koncerten blev arrangeret.

Der er fem værker på programmet. Tre klassikere og to moderne.
Danskere og tyskere konkurrerer lidt om, hvilken nationalitet Buxtehude havde, men når den ligegyldige hanekamp er afsluttet er resultatet altid, at hans musik er universel god.
Fis-mol præludium og fuga følger den sædvanlige sammensatte form fra hans hånd: en indledning der efterfølges af en række mindre fugaer - inden en afslutning. Stilen er fri og fabulerende. Tonearten fis-mol hører til de sjældne, og skulle du høre en lille uren skævert i intonationen fra orglet, er det ikke Kerstin, der spiller falsk (det kan organister nemlig ikke - de kan ramme ved siden af, men ikke spille falsk), men fordi orglet er stemt således at nogle tonearter er lidt "kradsere" end andre. Fis-mol er en af de kradse: nyd det. Det er lidt som chili stillet overfor yoghurt naturel. Hver ting til sin tid. (ca. 8'00")

Kvinder på programmet.
Kerstin Wolf syntes det var en meget sjov idé med kvindelige solister i 100 året for kvindernes valgret i Danmark, så hun valgte - helt uden opfordring - at spille et værk af den Estiske kvindelige komponist Ester Mägi. Født blot 7 år efter kvinderne i Danmark erhvervede stemmeretten og 4 år efter første rigsdagsvalg, hvor kvinder kunne opstille og stemme.
I de programnoter Kerstin Wolf sendte til mig vedr. Esther Mägis værk Dialog Prelude with Choral, hæftede jeg mig ved en enkelt karakteristisk sætning, at hendes musik er præget af den estiske nations lidt mørke historie og skulle efter sigende indebære en vis "melankolsk veltalenhed": længslen mod friheden fra et besat folk måske? 
Da jeg ikke kender værket, vil jeg lytte med samme jomfruelighed som publikum, idet jeg er ret sikker på, at heller ingen blandt publikum kender dette værk endsige komponisten. (ca. 6'00")

Den største blandt ligemænd.
Når Bach gør noget, gør han det effektfuldt og med skræmmende perfektion. Således med variationsrækken over melodien "Sei gegrüsset, Jesu gütig". En koral som oplæg og derefter 11 variationer, der kommer rundt om alle barokkens variationsformer fra to-stemmigt, trestemmigt, firstemmigt, kanon og melodien her og der og alle vegne. Der skulle gå mange år efter denne komposition, før nogen turde binde an med orgelvariationer i dette omfang. Værket er også langt - hele 19 minutter, men sæt dig tilbage og nyd det. Der kommer så meget vellyd, og jeg gætter på at orglets righoldige klangverden kommer til fuldt flor her. Melodien kender vi desværre ikke på dansk, men noden herunder viser melodien, som den lyder i første gennemspilning.
Melodien vil være der gennem alle variationerne. Det er ikke sikkert, vi lige kan høre den. Det gør heller ikke noget. Den er forudsætningen. Vi kan fornemme formen, tonearten og mærke at ikke to variationer er ens. Lidt ligesom med mad. Vi krydrer vores mad. Meget eller lidt. Ændrer smagen på vores torskefilet, men torsken er der hele tiden. Vi forbedrer den bare.

De tre "B'er".
Ikke de tre tenorer, men de tre B-er: Bach, Beethoven og Brahms. Mest flatterende for Brahms, da de to andre var døde, da sætningen i Brahms levetid blev formuleret. Siden er der lavet mange vitser om det: Beatles, Beach Boys og Burt Bacharach.
Hedder du noget, der begynder med “b”, skal du nok klare dig indenfor musikkens verden.
Denne koncerts klassikere er dog: Buxtehude, Bach og Brahms. Brahms er den mindst kendte orgelkomponist af de tre. Han har ikke skrevet meget for orgel: et enkelt hæfte (eller en cd, hvis du hellere vil bruge den målestok), men under alle omstændigheder er hans musik med usvigelig sikker skaberhånd og meget "Brahmsk". Således også præludium og fuga i g-mol: En klassisk form komponeret af en komponist med klar respekt for fortiden og dog helt nutidig, hvis året altså var midten af attenhundrede-tallet. (ca. 9'00")

Ad Wammes skriver selv om sit værk - Vallée des danses (dk: dansene i dalene) - der falder i fem afsnit:
"Jeg blev inspireret af Ringenes Herre trilogien. De flotte panoramabilleder af landskabet i filmene gav mig en idé.
Jeg forestillede mig flere dale (valleys), hvor mennesker havde levet isoleret og udviklet deres egne danse (3. og 5. del).
En gang imellem blev disse fredelige samfund angrebet af fjendtlige hære (2. del), og en gang i mellem var det nødvendigt at begræde en afdød (4. del). Panoramabilledet er forsøgt visualiseret i 1. del". (ca. 18'00")
Hvis dette værk - som jeg heller ikke kender - er lige så betagende, som det værk jeg hørte Kerstin Wolf spille på youtube, så er der virkelig noget at glæde sig til - omend i et moderne hollandsk tonesprog.


Pressemeddelelse . . . . .
Tysk organist ved den 5. sommerkoncerti Mariager Kirke
Kerstin Wolf er uddannet både som organist fra musikhøjskolen i Hamburg, som orgelelev af professor Gerhard Dickel og professor Wolfgang Zerer.
Hun er desuden pianist, hvor hun har studeret i såvel Hamburg som ved Mozarteum i Salzburg.
I 1995 blev hun anset ved Musikhøjskolen i Hamburg hvor hun stadig underviser.
Kerstin Wolf spiller ofte med Hamborgs symfoniorkester enten som pianist eller organist og virker desuden som kammermusiker i en hel række forskellige sammenhænge. Hendes koncerter har bragt hende til Rusland, Spanien, Schweiz, Beneluxlandene og nu også Danmark.
Ved koncerten i Mariager Kirke tirsdag d. 11. august kl. 19:30, spiller hun musik af klassikerne Buxtehude, Bach og Brahms - men også ny musik af hollænderen Ad Wammes.
Kerstin Wolf har i anledning af, at i 100 året for kvindernes valgret kun er kvindelige solister på programmet, valgt at spille musik af en af de sjældent forekomne kvindelige komponister: Ester Mägi, der er født i 1922 men stadig i live.
Som altid tages der en ganske beskeden entre - til gengæld serveres der et glas vin efter koncerten.

CV . . . . .
Kerstin Wolf er uddannet både som organist fra musikhøjskolen i Hamburg, som orgelelev af professor Gerhard Dickel og professor Wolfgang Zerer.
Hun er desuden pianist, hvor hun har studeret i såvel Hamburg som ved Mozarteum i Salzburg. I 1995 blev hun anset ved Musikhøjskolen i Hamburg hvor hun stadig underviser. Hun spiller ofte med Hamborgs symfoniorkester enten som pianist eller organist. Desuden har hun virket som kammermusiker i en hel række sammenhænge. Hun koncerter har bragt hende til Rusland, Spanien, Schweiz, Beneluxlandene og nu også Danmark.