Organistens musiksider
Tir d. 9. jul 2019 kl. 19:30

3. sommerkoncert
Vibeke Vanggaard er organist i Mariagers søsterkirke: Maribo Domkirke. Hun spiller ved musik af Sweelinck, Gustav Merkel og afslutter med Guilmants 7. orgelsonate.
Tir d. 23. jul 2019 kl. 19:30

4. sommerkoncert
Giulia Biagetti, der er domorganist i Lucca i Toscana, spiller musik af italienske mindre kendte komponister, blandet med lidt tysk, fransk og sågar canadisk orgelmusik.
Tir d. 6. aug 2019 kl. 19:30

5. sommerkoncert
Johannes Skoog spiller et program med gammel fransk musik af Marchand og Grigny efterfulgt af en afdeling med Mozart og han slutter med nyere fransk musik af Florentz og Alain.
Tir d. 20. aug 2019 kl. 19:30

6. sommerkoncert
Jonathan Dimmock fra San Francisco spiller et afvekslende program med både amerikansk og europæisk orgelmusik. Fra amerika nyere musik fra Europa både gammelt og nyt.
Lør d. 5. okt 2019 kl. 16:00

Orkesterkoncert
følger
Se flere koncerter . . . . .
6. sommerkoncert tirsdag d. 25. august kl. 19:30 Monica Melcova, orgel (50 kr.)

Monica Melcova er født i 1974 og blev uddannet med udmærkelse  "Universität fur Musik und darstellende Kunst" i Wien med Hans Haselböck og Michael Radulescu som lærere
Hun fortsatte studierne i Paris og Lyon bl.a. støttet af Nadia og Lili Boulanger fonden. Hun har deltaget i adskellige konkurrencer og været dommer i orgelkonkurrencen i Chartres.

I 2002 blev hun udnævnt til organist ved KERN-orglet i Kitara Hall i Sapporo i Japan, hvor hun i et år virkede som underviser og koncertorganist.
I Europa har hun spillet de fleste steder bl.a. i Notre Dame og st. Sulpice i Paris.
Hun er aktiv som kammermusiker i flere forskellige sammenhænge og underviser forskellige højere læreanstalter i Spanien, hvor hun bor.

Ved sommerens sidste koncert spiller hun musik af Boyvin, Bert Matter, spansk musik af Arauxo foruden Bach og improvisation



Koncertprogram . . . . .
Jacques Boyvin
(ca. 1650-1706) 
Suite du quatrième Ton
Grand Prelude a 5 parties, a 2 choeurs
Trio
Dialogue de Recits et de Trios
Dialogue en Fugue
Prelude
Bert Matter
(1937-) 
Fantaisie sur Von Gott will ich nicht lassen
Francisco Correa de ARAUXO
(1584-1654) 
Canto llano y tres glosas sobre el canto llano de la Inmaculada Concepción
Monica Melcova
(1974-) 
Improvisation over en dansk melodi
Johann Sebastian Bach
(1685-1750) 
Toccata og fuga i F-dur  (BWV 540)


Hør Monica Melcova spille Bachs praeludium og fuga i E-dur.




Programnoter . . . . .
Der er meget langt fra Japan til Mariager! Der er såmænd også langt fra Spanien eller Slovakiet. Alligevel er sandheden, at der kortere nu end nogensinde. Monica Melkova er født i Slovakiet - har arbejdet i Japan som koncertorganist, men bor nu og virker i Spanien.
Når en orgelsolist giver koncert her i Danmark er kotymen i al sin enkelhed, at solisten selv sørger for (og betaler) transporten fra hjemland og hertil. Jeg leverer så to overnatninger, venlighed og grillmad på min sydterasse og kirken leverer et skattepligtigt honorar, der er ca. halvdelen af det du tror det er!
Sådan er vilkårene, så kan det lade sig gøre at skaffe solisten to eller tre koncerter er det rigtig godt.
Jeg samarbejder lidt med organisten i Frederiksborg slotskirke om fælles solister og Monica skal spille her i Mariager i dag - i Frederiksborg slotskirke på søndag, og så har jeg i mellemtiden skaffet hende en koncert et sted midt imellem, så hende lange rejse hertil giver lidt mere mening end 20 timers øvning og en times koncert i Mariager kirke.

Jacques Boyvin
Når jeg første gang mailer med en kommende orgelsolist, sender jeg et billede af orglet - det kan være imponerende nok i sig selv - men også et billede af registertrækkene. (De knapper som danner de forskellige klangmuligheder).
Når organisterne har kigget lidt på dem, er derfor ikke så sært, at mange vælger at spille et stykke fransk barokmusik for registrene på dette orgel indikerer med al tydelighed, at orglet er velegnet til den slags musik (det er der altså ikke så mange orgler nord for Maginotlinien der er).
Jeg mødte en fransk organist, der til min store overraskelse nævnte, at det såmænd sagtens kan lade sig gøre for en organist, at spille al den franske orgelbarok, der eksiterer på noder i dag. Det kunne ingenlunde lade sig gøre på tysk grund.
Der findes faktisk ikke så megen fransk orgelbarokmusik i dag. Det er få ting, der blev udgivet i samtiden og meget at det, der ikke blev udgivet er ganske enkelt gået tabt. Boyvin er en af de komponister, der fik mest orgelmusik udgivet. Alt i alt 16 suiter i forskellige tonearter. Monica Melkova har valgt at spille fem stykker af “Suite du quatrième Ton”, og fem stykker af ca. 2 minutter hvert giver 10-11 minutters spilletid. Fransk musik er klang - ikke så meget melodi. Nyd klangene.

Bert Matter
er en hollansk organist født i 1937, der bl.a. har skrevet dette stykke fabulerende musik over en af de mest karakteristiske reformerte salmemelodier. På tysk hedder den “Von Gott will ich nicht lassen” og på dansk “Guds godhed vil vi prise”.
Når en tysk salme oversættes til dansk - men samtidig benytter den original melodi - er det ikke altid at tingene passer så godt sammen. Denne melodi har dog den egenskab at den på en gang er neutral og karakteristisk. Når man først har lært den er den svær at slippe af med, men den er alligevel ikke så subjektiv, at den er forbunden med en bestemt salmetekst.
Som ofte i bearbejdelser/variationsrækker gennemspilles temaet først, så vi som tilhørere har en idé om hvilket tema, der ligger til grund for satsen. Jeg har herunder skrevet melodien. Ikke som vi kender den på dansk men som den anvendes i Bert Matters 9 minutter lange næsten filmmusikagtige bearbejdelse.

Canto llano y tres glosas sobre el canto llano de la Inmaculada Concepción.
Med mine ret begrænsede spankskundskaber skal jeg ikke præcist kunne sige, hvad titlen til Francisco Correa de ARAUXO stykke musik betyder.
Med mine lidt bedre latinske kundskaber kan jeg godt regne ud, at Canto llano er en melodi. Det vi ville kalde en salmemelodi og at Inmaculada Concepción er noget i retning af “ubesmittet undfangelse” det vi med et skævt grin kalder jomfrufødsel.
På almindeligt jævnt dansk “et stykke musik - sikkert i tre dele - over en ukendt spansk salmemelodi beregnet på at hylde den jomfruelige jesu moder. Helt sikkert anvendt i kirkeåret omkring Maria bebudelsesdag og/eller ved tidebønnen Vesper (den kl. 21.00), som også har lovsyngelse af Jesu moder som omdrejningspunkt”.
Men nu sidder vi til en koncert Mariager kirke og her vil vi høre noget tidlig spansk barokmusik. Veludført af en organist, der er lige så meget inde i sit lands musik, som hun ville være fremmed for at spille “Og om lidt er kaffen klar” til en dansk morgensamling.

Improvisation.
Hvis du var til stede ved den fjerde om sommerens koncerter hørte du Karin Nelson improvisere.
Udfra den betragtningen at ikke to improvisationer er ens - så er det nemlig ikke improvisation - så har jeg valgt præcis den samme melodi (se bagsiden). Var du til stede ved den fjerde koncert får du fornøjelse af (hvis du kan huske noget som helst af hvad Karin Nelson improviserede) at høre forskellen. Er det første gang i år, at du hører en improvisation over “Jeg gik mig ud en sommerdag at høre”, kan du næppe klage over, at jeg vælger at genbruge melodien som udgangspunkt for denne aftens improvisation.

Mormors kolonihavehus.
Toccata og fuga i F-dur er et af Bachs helt store energiudladninger. Toccata betyder at slå eller at anslå akkorder, og akkorder er der rigeligt af i dette stykke af Bach. Det åbner dog med en kæmpe kanon i F-dur mellem to stemmer i hænderne der jagter hinanden heover et dovent pedal (dvs. kun en enkelt liggende tone). Pedalet får dog også lov til at spille kanonmelodien helt alene i en kæmpestor pedalsolo. Kig på organisten hvis du har mulighed for det. Både kanon og pedalsolo spilles først i F-dur og gentages derefter i C-dur inden akkorder tager over og dominerer resten af toccataen.
Fugaen er intet mindre end en dobbelt fuga (i danske organistkredse muntert kaldet ”mormors kolonihavehus-fugaen” p.g.a. af et bemærkelsesværdigt tematisk sammenfald med den danske sang af det navn, men tænk nu ikke videre på det når musikken spiller!).
Først spilles en langsom majestætisk klassisk fuga. Pludselig spilles en helt anderledes kvik fuga inden de to temaer hokus-pokus viser sig at passe sammen som fod i hose og spinder sig ind og ud af hinanden inden en stor kadence afslutter dette 14 minutters kæmpeværk af den største af alle orgelkomponister, som passende for lov til at afslutte dette års sommerorgelkoncerter.

Pressemeddelelse . . . . .
Slovakisk organist spiller spansk musik
Ved sommerens sidste koncert i Mariager kirke tirsdag d. 25. august kl. 19:30 er der på en måde flere nationaliteter repræsenteret.
Aftenens solist Monica Melkova er oprindeligt født i Slovakiet men nu bosiddende i Spanien.
Hun har har også været ansat som organist i Japan, så det er en international dame vi har med at gøre.
Monica Melcova er født i 1974 og blev uddannet med udmærkelse på "Universität fur Musik und darstellende Kunst" i Wien med Hans Haselböck og Michael Radulescu som lærere.
Hun fortsatte studierne i Paris og Lyon bl.a. støttet af Nadia og Lili Boulanger fonden. Hun har deltaget i adskellige konkurrencer og været dommer i orgelkonkurrencen i Chartres.
I Europa har hun spillet de fleste steder bl.a. i Notre Dame og st. Sulpice i Paris.
Hun er aktiv som kammermusiker i flere forskellige sammenhænge og underviser på forskellige højere læreanstalter i Spanien, hvor hun bor.
Ved sommerens sidste koncert spiller hun musik af Boyvin, Bert Matter, spansk musik af Arauxo foruden Bach og improvisation.
Som altid tages der en ganske beskeden entre - til gengæld serveres der et glas vin efter koncerten.

CV . . . . .
Monica Melcova er født i 1974 og blev uddannet med udmærkelse på "Universität fur Musik und darstellende Kunst" i Wien med Hans Haselböck og Michael Radulescu som lærere.
Hun fortsatte studierne i Paris og Lyon bl.a. støttet af Nadia og Lili Boulanger fonden. Hun har deltaget i adskellige konkurrencer og været dommer i orgelkonkurrencen i Chartres.

I 2002 blev hun udnævnt til organist ved KERN-orglet i Kitara Hall i Sapporo i Japan, hvor hun i et år virkede som underviser og koncertorganist.
I Europa har hun spillet de fleste steder bl.a. i Notre Dame og st. Sulpice i Paris.
Hun er aktiv som kammermusiker i flere forskellige sammenhænge og underviser på forskellige højere læreanstalter i Spanien, hvor hun bor.