Organistens musiksider
Tir d. 9. jul 2019 kl. 19:30

3. sommerkoncert
Vibeke Vanggaard er organist i Mariagers søsterkirke: Maribo Domkirke. Hun spiller ved musik af Sweelinck, Gustav Merkel og afslutter med Guilmants 7. orgelsonate.
Tir d. 23. jul 2019 kl. 19:30

4. sommerkoncert
Giulia Biagetti, der er domorganist i Lucca i Toscana, spiller musik af italienske mindre kendte komponister, blandet med lidt tysk, fransk og sågar canadisk orgelmusik.
Tir d. 6. aug 2019 kl. 19:30

5. sommerkoncert
Johannes Skoog spiller et program med gammel fransk musik af Marchand og Grigny efterfulgt af en afdeling med Mozart og han slutter med nyere fransk musik af Florentz og Alain.
Tir d. 20. aug 2019 kl. 19:30

6. sommerkoncert
Jonathan Dimmock fra San Francisco spiller et afvekslende program med både amerikansk og europæisk orgelmusik. Fra amerika nyere musik fra Europa både gammelt og nyt.
Lør d. 5. okt 2019 kl. 16:00

Orkesterkoncert
følger
Se flere koncerter . . . . .
Koncert tirsdag d. 18. marts 2014 kl. 19:30 - Camilla Løvstad, sop. & Tristan Button, trompet
Camilla Løvstad er tidligere korist ved Mariager Kirke.
Tristan Button
Camilla Løvstad er født i 1988. Allerede som 4-årig stillede Camilla op sammen med sine søskende og sang og spillede klaver. Senere blev klaveret erstattet af en violin som hun fik mange glæder ud af, blandt andet fællesskabet med andre børn i det såkaldte “Mariager Byorkester”.
 
I teenageårene sang Camilla i kirkekor samt i et band med 5 gymnasievenner. 
Som 17-årig fik Camilla sin første undervisning i klassisk sang efter at have set en operakoncert i fjernsynet.
Hun modtog de første år undervisning hos Elsebeth Dreisig og Jens Krogsgaard som begge var solister ved Den Jyske Opera. 
Hun besluttede sig for at prøve sit sangtalent af og søgte på MGK og sidenhen musikkonservatoriet.
Camilla blev i juni 2013 bachelor i klassisk sang fra Det Jyske Musikkonservatorium, hvor hun nu er igang med kandidatstudiet.
Derudover tog Camilla en kirkesanguddannelse fra Vestervig kirkemusikskole i 2009 og arbejder nu som kirkesanger i Saxild og Nølev kirker syd for Aarhus.
Camilla Løvstad boede i Mariager fra 1995-2003 og sang i kirkekoret ved Mariager Kirke.
 
Se evt. mere på: www.camillaloevstad.com
 
Tristan Button blev født i 1989 i Portsmouth, England. Han begyndte at spille kornet i en alder af 5 år, inspireret af sin storebrors violinspil.
Han sluttede sig til Hampshire County Youth Brass band og blev 1. kornett som 16-årig. 
 
Ved siden af sin skolegang på The Purcell School deltog Tristan i en række konkurrencer.
Han var i finalen ved BBC Young Brass Soloist og optrådte som solist sammen med Brighouse and Rastrick Brass band.
Han nåede i semifinalen ved BBC Young Musician of the Year og i en alder af 18 år havde han sin concerto debut med The Solent Symphony Orchestra, hvor han spillede Vivaldis Concerto for to trompeter. 
 
Som 17-årig blev Tristan optaget på The Guildhall School of Music and Drama i London. 
På sit tredje år på GSMD rejste Tristan til Danmark  på et Erasmus-ophold.
 
I seks måneder studerede han på Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus hos Professor Kristian Steenstrup og solotrompetist ved Aarhus Symfoniorkester, Martin Schüster. 
 
Tristan besluttede sig for at søge optagelse på kandidatstudiet på DJM, blev optaget og flyttede i 2011 til Danmark for at studere.
Han vandt en praktikplads hos Aalborg Symfoniorkester, som han senere havde en 2 måneders kontrakt  med i 2012/13 som 2. trompetist.

I juni 2013 afsluttede Tristan sin kandidatuddannelse med titlen Cand. Musicae (orkesterinstrument) og udmærkede sig i kammermusik, entreprenørskab og solospil. 

Som nyuddannet trompetist har Tristian assisteret i Aarhus Symfoniorkester og ligeså i jyske militærbands; Prinsens Musikkorps og Slesviske Musikkorps.

Tristan nyder at optræde som solist, i kammermusikalske sammenhænge eller som en del at et symfoniorkester. Han optræder jævnligt sammen med sopranen Camilla Løvstad og gav i august 2013 verdenspremiere på stykket 18 February 1915 som var komponeret for dem af komponisten Simon Speare.

 



Koncertprogram . . . . .
George Friederich Händel
(1685-1759) 
Let the Bright Seraphim (fra Samson)
Rejoice greatly, o daughter of Zion (fra Messias)
Giuseppe Torelli
(1658-1709) 
Trompet-koncert i D-dur
  I) Allegro
  II) Adagio - Presto - Adagio
  III) Allegro
Johann Sebastian Bach
(1685-1750) 
ich will dir mein herze schenken
  (Fra Mathæuspassionen)
johann Sebastian Bach
(1685-1750) 
Aus liebe will mein Heiland sterben
  (Fra Mathæuspassionen)
Johann Sebastian Bach
(1685-1750) 
Trio i G-dur  (BWV 1027a)
Ustrup/Lægsgaard
((1963-/1945-)) 
2 salmer
  Lille barn på voksenarm
  Nu sitrer lærken
Sergej Rachmaninov
(1873-1943) 
Vocalise
Franz Joseph Haydn
(1732-1809) 
Nun beut die Flur (fra Die Schöpfung)
Alfred Hollins
(1865-1942) 
In Springtime
Alessandro Scarlatti
(1660-1725) 
Se geloso e mio core (fra Endimione e Cintia)
Henry Purcell
(1659-1695) 
Hark! the ech'ing air (fra The Fairy Queen)


Hør Händels fantastiske duet for sopran og trompet.




Programnoter . . . . .
Arien Let the Bright Seraphim er fra Händels oratorium ”Samson”. Efter at have skrevet Messias i 1741 fik Händel blod på tanden mht. oratorier og skrev straks derefter oratoriet om Samson og Dalila, der lokker Samson til at fortælle, at hans uhyrlige kræfter stammer fra hans lane hår. Det blev som bekendt hans død (og mange andres med).
Duetten mellem sopranen og trompeten er måske det største hit fra ”Samson”.

Messias indeholder utallige smukke arier og var hittet over alle hits i Händels sidste leveår (og derefter). Rejoice-arien har tekst fra Zakarias bog og lyder i oversættelse ”Bryd ud i jubel, Zions datter, råb af fryd, Jerusalems datter! Se, din konge kommer til dig, retfærdig og sejrrig ... Han udråber fred til folkene.”

Hvor svært kan det være? En trompetkoncert er vel en trompetkoncert og det lyder altid godt!
Der er nu i virkeligheden ikke skrevet så mange trompetkoncerter for orgel og trompet, så orglet skal illudere et helt barok-strygeorkester.
Torellis iørefaldende trompetkoncert har 3 satser: hurtig - langsom - hurtig, men hvor den langsomme sats består af tre afsnit: Langsom - hurtig - langsom.

Det er snart påske og Bach skrev Matthæuspassionen til opførelse langfredag i 1727.
Bach-afdelingen i denne koncert indeholder to smukke sopran-arier fra denne passion samt Bachs trio for Gambe og cembalo, som lige så godt kunne have været orgelmusik.

Tidligere sognepræst ved Mariager Kirke, Knud Erik Lægsgaard og kirkens organist Mikael Ustrup, har skrevet op imod 40 salmer sammen. ”Lille barn på voksenarm” er et bud på en moderne dåbssalme om glæden ved at få et barn og alle vi voksnes ønsker for dette barn.
”Nu sitrer lærken” er en vemodig salme til palmesøndag, som jo langt er fra det triumftog som jøderne forventede. Jesus vidste jo hvad der ventede. Derfor den sørgmodige tone i det, der skulle have været et kongeligt sejrende triumftog.

Sergej Rachmaninovs vocalise er den rene vellyd og spilles i et utal af forskellige arrangementer. Her er trompeten solisten, men orglets klangbund er nu heller ikke at foragte.

Franz Joseph Haydn skriver sit oratorium Skabelsen i årene 1796-98. Det er ganske enkelt historien fra første Mosebog om skabelsen. Händel have 150 år forinden skabt formen “oratorium” og Haydn giver med “Skabelsen” det fornemmeste Wienerklassisk bud på et oratorium.
Det er englen Gabriel der beskriver den grønne frodige natur i højstemt tysk sproglig iklædning.

Det er forår og den blinde engelske komponist Alfred Hollins har skrevet det lille lette stykke orgelmusik og kaldt det “i forårstiden”. Lad os håbe eden indfinder sig. Det plejer den!

Endimione er forelsket i Cintia som er månens gudinde og af den grund kan de kun se hinanden ved nattetide. Denne arie handler om den konflikt der er i Endimiones bryst. Han elsker Cintia højt, men det gør ham jaloux at hun er væk hele dagen!

Henry Purcell bruger karakterer fra Shakespeares "A Midsummer Night's Dream" i syngespillet "The Fairy Queen". Der er ikke nogen egentlig handling i stykket, men vi bliver inviteret ind i et fortryllende univers med guder og gudinder, alfer, nymfer, en fuld poet og sågar kinesere, der hylder årstiderne og kærligheden. "Hark! The ech'ing air" er fra den femte og sidste akt af "The Fairy Queen".

Pressemeddelelse . . . . .
Koncert med sorpran, trompet og orgel i Mariager Kirke.

Man skulle tro at en trompet ville kunne overdøve en enkelt sopran, men sådan er det ingenlunde. Faktisk er der skrevet rigtig meget musik hvor trompet og sopranstemmen komplementerer hinanden.
Ved koncerten d. 18. marts i Mariager kirke får man mulighed for at høre den tidligere korist ved Mariager Kirke - Camilla Løvstad - samt Tristan Button på trompet. De akkompagneres på orglet af kirkens organist i et program, der hovedsageligt ligger i barokkens tegn med musik af Händel, Bach, Purcell - men der er også afstikkere til Haydn, Scarlatti og Rachmaninov.
Som 17-årig fik Camilla sin første undervisning i klassisk sang efter at have set en operakoncert i fjernsynet.
Hun modtog de første år undervisning hos Elsebeth Dreisig og Jens Krogsgaard som begge var solister ved Den Jyske Opera.
Hun besluttede sig for at prøve sit sangtalent af og søgte på MGK og sidenhen musikkonservatoriet.
Camilla blev i juni 2013 bachelor i klassisk sang fra Det Jyske Musikkonservatorium, hvor hun nu er igang med kandidatstudiet.
Tristan Button blev født i 1989 i Portsmouth, England. Han begyndte at spille kornet i en alder af 5 år.
Som 17-årig blev Tristan optaget på The Guildhall School of Music and Drama i London.
På sit tredje år på GSMD rejste Tristan til Danmark på et Erasmus-ophold.
I juni 2013 afsluttede Tristan sin kandidatuddannelse med titlen Cand. Musicae (orkesterinstrument) og udmærkede sig i kammermusik, entreprenørskab og solospil.
Der er gratis adgang til koncerten der vanen tro begynder kl. 19:30. Se evt.mere på www.mariagerkirke.dk