Organistens musiksider
Tir d. 9. jul 2019 kl. 19:30

3. sommerkoncert
Vibeke Vanggaard er organist i Mariagers søsterkirke: Maribo Domkirke. Hun spiller ved musik af Sweelinck, Gustav Merkel og afslutter med Guilmants 7. orgelsonate.
Tir d. 23. jul 2019 kl. 19:30

4. sommerkoncert
Giulia Biagetti, der er domorganist i Lucca i Toscana, spiller musik af italienske mindre kendte komponister, blandet med lidt tysk, fransk og sågar canadisk orgelmusik.
Tir d. 6. aug 2019 kl. 19:30

5. sommerkoncert
Johannes Skoog spiller et program med gammel fransk musik af Marchand og Grigny efterfulgt af en afdeling med Mozart og han slutter med nyere fransk musik af Florentz og Alain.
Tir d. 20. aug 2019 kl. 19:30

6. sommerkoncert
Jonathan Dimmock fra San Francisco spiller et afvekslende program med både amerikansk og europæisk orgelmusik. Fra amerika nyere musik fra Europa både gammelt og nyt.
Lør d. 5. okt 2019 kl. 16:00

Orkesterkoncert
følger
Se flere koncerter . . . . .
Tirsdag d. 15. april kl. 19:30: Haydn 7 korsord - COMA kvartetten - oplæser Knud Erik Lægsgaard
Joseph Haydn ()
CoMa-kvartetten
Joseph Haydn var en efterspurgt komponist i hele Europa, da han i 1786 fik en anmodning fra Spanien:
Man ville gerne bestille et stykke musik, der kunne spilles til en oplæsning af Jesu syv ord korset. I
en kirke i Cadiz havde man nemlig den tradition, at præsten læste de syv ord højt og efter hvert af dem
gik til alteret og ledte en fællesbøn, mens der blev spillet musik.
 
Musik med skyggetekst
Haydn, som var stærkt troende, fandt idéen god. Og den spanske opfordring fik ham til at skrive et af
de mest originale værker fra hele den wienerklassiske periode. I sagens natur måtte værket have 7
satser, og allerede det var meget usædvanligt. Dertil supplerede Haydn med et dystert forspil og en
afsluttende sats, der hedder ”Jordskælvet”, fordi der som bekendt udbrød jordskælv, da Jesus
udåndende på korset. Hver af satserne er skrevet over en skyggetekst. Dvs. at de syv ord ikke bare
fungerer som inspiration, men at teksternes rytme er brugt i musikken. Man kan simpelt hen ”synge
med” på værket, hvis man følger den latinske tekst.
 
Hestehår og fåretarme
CoMa-kvartetten består af 4 musikere fra den store smeltedigel af musikere fra Copenhagen og Malmø,
der har gjort det til deres levevej at spille klassisk musik på originalinstrumenter, dvs. instrumenter
der lyder og ligner de instrumenter, som komponisterne skrev deres musik for. Her bliver spillet med
hestehår på fåretarme! Den krævende 1. violin-stemme bliver spillet af Fredrik From, der er
koncertmester i flere internationalt kendte barokorkestre bl.a Concerto Copenhagen og Göteborg
Barok. De øvrige musikere er Julia Dagerfelt (violin), Rastko Roknic (bratsch) og Kjeld Lybecker
Steffensen (cello).


Koncertprogram . . . . .
Joseph Haydn
(1732-1809) 
Jesu 7 ord på korset
  Introduktion. Maestoso ed adagio
  1. læsning
  Sonata I – Largo
  2. læsning
  Sonata II - Grave e cantabile
  3. læsning
  Sonata III – Grave
  4. læsning
  Sonata IV – Largo
  5. læsning
  Sonata V – Adagio
  6. læsning
  Sonata VI – Lento
  7. læsning
  Sonata VII – Largo – Presto (jordskælv)


Hør musikken




Programnoter . . . . .
Joseph Haydn var en efterspurgt komponist i hele Europa, da han i 1786 fik en anmodning fra Spanien: Man ville gerne bestille et stykke musik, der kunne spilles til en oplæsning af Jesu syv ord på korset. I en katedralen i Cadiz havde man nemlig den tradition, at præsten læste de syv ord højt og efter hvert af dem gik til alteret og ledte en bøn, mens der blev spillet musik.

Musik med skyggetekst
Haydn, som var stærkt troende, fandt idéen god. Og den spanske opfordring fik ham til at skrive et af de mest originale værker fra hele den wienerklassiske periode. I sagens natur måtte værket have 7 satser, og allerede det var meget usædvanligt.
Dertil supplerede Haydn med et dystert forspil og en afsluttende sats, der hedder ”Jordskælvet”, fordi der som bekendt udbrød jordskælv, da Jesus udåndende på korset. Hver af satserne er skrevet over en skyggetekst.
Dvs. at de syv ord ikke bare fungerer som inspiration, men at teksternes rytme er brugt i musikken. Man kan simpelt hen ”synge med” på værket, hvis man følger den latinske tekst.

Koncert eller gudstjeneste?
Vælg selv. Som det gælder for f.eks. Bachs Johannespassion, er også Haydns musik skrevet ind i en liturgisk sammenhæng. I dag har vi - i det Lutherske nordeuropa - end klar forestilling om vores gudstjeneste, og den indbefatter bestemt ikke en strygekvartet. Dog er vores langfredagsgudstjeneste ikke meget mere end en oplæsning af Jesu Kristi lidelsehistorie vekslende med den musik vi nu har valgt er vores gudstjenestes musik - og det er salmerne. Således kan denne “vekslende koncert” alt efter temperament betragtes som koncert eller gudstjeneste. Godt en time efter de første toner lyder er Jesus død; men i en usædvanlig smuk musikalsk ramme.

CoMa-kvartetten.
CoMa-kvartetten består af 4 musikere fra den store smeltedigel af musikere fra Copenhagen og Malmø, der har gjort det til deres levevej at spille klassisk musik på originalinstrumenter.
Den krævende 1. violin-stemme bliver spillet af Fredrik From, der er koncertmester i flere internationalt kendte barokorkestre bl.a Concerto Copenhagen og Göteborg Barok.
De øvrige musikere er Julia Dagerfelt (violin), Rastko Roknic (bratsch) og Kjeld Lybecker Steffensen (cello).

Sidste opførelse.
Ved skæbnens ironi blev de 7 korsord den sidste offentlige koncert Haydn dirigerede. Den opførelse fandt sted 2. juledag 1803. 
Langt fra langfredag og langt fra Haydns egen død seks år senere i maj 1809.

Pressemeddelelse . . . . .
Jesu Kristi syv ord på korset
Joseph Haydn var en efterspurgt komponist i hele Europa, da han i 1786 fik en anmodning fra Spanien: Man ville gerne bestille et stykke musik, der kunne spilles til en oplæsning af Jesu syv ord på korset. I en kirke i Cadiz havde man nemlig den tradition, at præsten læste de syv ord højt og efter hvert af dem gik til alteret og ledte en fællesbøn, mens der blev spillet musik.

Musik med skyggetekst
Haydn, som var stærkt troende, fandt idéen god. Og den spanske opfordring fik ham til at skrive et af de mest originale værker fra hele den wienerklassiske periode. I sagens natur måtte værket have 7 satser, og allerede det var meget usædvanligt.
Dertil supplerede Haydn med et dystert forspil og en afsluttende sats, der hedder ”Jordskælvet”, fordi der som bekendt udbrød jordskælv, da Jesus udåndende på korset. Hver af satserne er skrevet over en skyggetekst.
Dvs. at de syv ord ikke bare fungerer som inspiration, men at teksternes rytme er brugt i musikken. Man kan simpelt hen ”synge med” på værket, hvis man følger den latinske tekst.

CoMa-kvartetten.
CoMa-kvartetten består af 4 musikere fra den store smeltedigel af musikere fra Copenhagen og Malmø, der har gjort det til deres levevej at spille klassisk musik på originalinstrumenter.
Den krævende 1. violin-stemme bliver spillet af Fredrik From, der er koncertmester i flere internationalt kendte barokorkestre bl.a Concerto Copenhagen og Göteborg Barok.
De øvrige musikere er Julia Dagerfelt (violin), Rastko Roknic (bratsch) og Kjeld Lybecker Steffensen (cello).
Tidligere sognepræst ved Mariager Kirke Knud Erik Lægsgaard står for oplæsningen af bibeltekster, og koncerten optages i øvrigt af Danmarks Radio.
Der er gratis adgang.