Joseph Haydn var en efterspurgt komponist i hele Europa, da han i 1786 fik en anmodning fra Spanien:
Man ville gerne bestille et stykke musik, der kunne spilles til en oplæsning af Jesu syv ord på korset. I
en kirke i Cadiz havde man nemlig den tradition, at præsten læste de syv ord højt og efter hvert af dem
gik til alteret og ledte en fællesbøn, mens der blev spillet musik.
Musik med skyggetekst
Haydn, som var stærkt troende, fandt idéen god. Og den spanske opfordring fik ham til at skrive et af
de mest originale værker fra hele den wienerklassiske periode. I sagens natur måtte værket have 7
satser, og allerede det var meget usædvanligt. Dertil supplerede Haydn med et dystert forspil og en
afsluttende sats, der hedder ”Jordskælvet”, fordi der som bekendt udbrød jordskælv, da Jesus
udåndende på korset. Hver af satserne er skrevet over en skyggetekst. Dvs. at de syv ord ikke bare
fungerer som inspiration, men at teksternes rytme er brugt i musikken. Man kan simpelt hen ”synge
med” på værket, hvis man følger den latinske tekst.
Hestehår og fåretarme
CoMa-kvartetten består af 4 musikere fra den store smeltedigel af musikere fra Copenhagen og Malmø,
der har gjort det til deres levevej at spille klassisk musik på originalinstrumenter, dvs. instrumenter
der lyder og ligner de instrumenter, som komponisterne skrev deres musik for. Her bliver spillet med
hestehår på fåretarme! Den krævende 1. violin-stemme bliver spillet af Fredrik From, der er
koncertmester i flere internationalt kendte barokorkestre bl.a Concerto Copenhagen og Göteborg
Barok. De øvrige musikere er Julia Dagerfelt (violin), Rastko Roknic (bratsch) og Kjeld Lybecker
Steffensen (cello).
|