Normalt udmærker Mariager kirkes store orgel sig ved, at det ikke behøver hjælp fra andre instrumenter for at spille rummet op.
Helt anderledes ved koncerten d. 18. oktober kl. 19:30 i Mariager kirke, hvor orglet indgår på lige fod med violin og cello.
Koncertens altoverskyggende hovedværk er Gabriel Rheinbergers store fire-satsede suite opus 149.
Aksel Nielsen er cellist og Randers Kammerorkster og har i den forbindelse ganske ofte spillet i Mariager kirke.
Hans datter Susanja Nielsen er violinist. Hun har afsluttet sine studier i Stockholm, Berlin og Bruxelles med topkarakterer. Hun har optrådt som solist med orkestre i Danmark, Sverige, Tyskland og USA, og optræder både på violin og bratsch med recitals eller i forskellige kammerensembler over hele Europa. 2014-2015 var Susanja Nielsen på kontrakt i Randers Kammerorkester som solobratsch, og er nu solobratschist i Norrlandsoperan i Umeå, Sverige.
Rheinberger er tysker og romantiker og hans musik er indbegrebet af smægtende romantisk melodiføring og foruden Rheinger bliver der også spillet musik af. bl.a. Händel.
Koncertprogram . . . . .
George Friederich Händel (1685-1759) | Violinsonate i A-dur (Opus 1 nr. 3) 1. Andante
2. Allegro
3. Adagio
4. Allegro | 08:30 |
Benedetto Giacomo Marcello (1686-1739) | Sonate for cello og b.c. Adagio
Allegro
Largo
Allegretto | 08:00 |
Dietrich Buxtehude (ca. 1637-1707) | Fuga i C-dur (BuxWV 174) | 03:00 |
Josef Rheinberger (1839-1901) | Suite for violin, cello og orgel (Opus 149) Con moto
Thema mit Veränderungen
Sarabande
Finale | 35:00 |
| 54:30 |
Programnoter . . . . .
Der er skrevet bunker af musik. Man kunne fristes til at kalde noget af det for meter-vare-musik.
Det ville i givet fald ikke gøre noget, så længe meter-vare-musikken er god musik.
Händel havde f.eks. den helt igennem legitime holdning, at hvis han nu havde skrevet et fremragende tema, hvorfor så kun bruge temaet i et enkelt stykke musik? Således er en del af hans berømte oratorium Messias (se bagsiden) bearbejdelser af kærlighedsduetter, han selv havde skrevet.
I barokken har der - ligesom i vores digitale dage - været et umætteligt behov for musik. Ganske enkel underholdningsmusik. Lise for ørerne og sjælen!
Både Händels violinsonate og Marcellos cellosonate er af denne type musik.
Som praksis var, er de i 4 satser. Normalt to hurtige og to langsomme.
I koncertens tre første stykker musik spilles der på det lille orgel, som i øjeblikket er til låns i Mariager Kirke. Et sådant orgel kaldes et kisteorgel og bruges sammen med instrumenter som i dette tilfælde, eller til akkompagnement af kor.
Man kunne også have brugt cembalo eller lut.
Efter Buxtehudes lille fornøjelige fuga - spillet på en enkelt fløjtestemme - begiver musikerne sig op til det store orgel, for der skal - om ikke et stort orgel - så i hvert fald et orgel med pedal og nogle flere klangmuligheder end det lille orgel kan byde på til Rheinbergers sonate.
Første gang jeg hørte Rheinbergers sonate, var jeg klar over, at den ville jeg gerne spille engang. Der opstod bare lige det enkelte problem, at sonaten kræver to andre medvirkende musikere af ikke ubetydelig dygtighed.
Jeg har ved flere lejligheder spurgt Aksel Nielsen, som i forskellige sammenhænge er en hyppig gæst med sin cello i Mariager Kirke, om ikke vi kunne spille denne store sonate sammen med hans datter Susanja.
Det er nu ikke så let at finde tid, når Susanja til daglig er ansat i Umeå i Sverige, men vi er havnet her på en tirsdag midt i efterårsferien. Vi holder vores egen lille kulturnat her tirsdag aften; fire dage efter den officielle kulturnat fandt sted.
Rheinberger var organist i München og en måske lidt overset romantisk komponist af primært orgelbaseret musik.
Sonaten er vidunderlig og inderlig i fire vidt forskellige satser:
1. sats er en klassisk sonatasatsform
2. sats er en variationsrække, der kommer vidt omkring i takt og toneart
3. sats er en sarabande; en dans som altid er i 3/4
4. sats er en rondo
I en verden, der er fyldt med musik, kan vi høre alverdens ting på vores digitale enheder, men f.ek.s har jeg aldrig hørt Rheinbergers sonate i virkeligheden.
De færreste blandt publikum har formentlig hørt denne musik, og hvem ved om nogen af os får lov til at høre den igen, så nyd musikken mens den spiller.
Pressemeddelelse . . . . .
Violin, cello & orgel i Mariager Kirke.
Normalt udmærker Mariager kirkes store orgel sig ved, at det ikke behøver hjælp fra andre instrumenter for at spille rummet op.
Helt anderledes ved koncerten d. 18. oktober kl. 19:30 i Mariager kirke, hvor orglet indgår på lige fod med violin og cello.
Koncertens altoverskyggende hovedværk er Gabriel Rheinbergers store fire-satsede suite opus 149.
Aksel Nielsen er cellist og Randers Kammerorkster og har i den forbindelse ganske ofte spillet i Mariager kirke. Hans datter Susanja Nielsen er violinist. Hun har afsluttet sine studier i Stockholm, Berlin og Bruxelles med topkarakterer. Hun har optrådt som solist med orkestre i Danmark, Sverige, Tyskland og USA, og optræder både på violin og bratsch med recitals eller i forskellige kammerensembler over hele Europa.
2014-2015 var Susanja Nielsen på kontrakt i Randers Kammerorkester som solobratsch, og er nu solobratschist i Norrlandsoperan i Umeå, Sverige.
Rheinberger er tysker og romantiker og hans musik er indbegrebet af smægtende romantisk melodiføring.
Ved denne koncert altså for violin, cello og orgel. Foruden Rheinger musik af. bl.a. Händel.