Organistens musiksider
Søn d. 28. okt 2018 kl. 19:00

Musikgudstjeneste
Musikgudstjeneste på 22. søndag efter trinitatis, hvor Klosterkoret medvirker. Musik af bl.a. Langlais, Johann Hermann Schein, Mikael Ustrup/Knud Erik Lægsgaard og Niels la Cour.
Søn d. 11. nov 2018 kl. 16:00

Festival-orgel-koncert
Thomas Lennartz er professor i orgel ved konservatoriet i Leipzig. Han har valgt at spille et program, hvor mange af komponisterne har haft deres virke i Leipzig.
Tor d. 22. nov 2018 kl. 19:30

TV2-Nords julekoncert
TV2 Nords julekoncert. Medvirkende er en række af Danmarks fineste solister fra den klassiske musiks verden. Program med julens kendte og elskede melodier og sange.
Fre d. 23. nov 2018 kl. 20:00

Meditationskoncert
Der er ikke brug for mere forbrugerræs. Der er brug for ro! Kom til meditationskoncert, når Mariager kirkes organist holder "Bach-Friday" med mentalhygiegnisk musik af den store mester Bach.
4. sommerkoncert tirsdag d. 24. juli kl. 19:30 Adam Lenart, (50 kr. mulighed for partoutkort)
Adam Lenart er født i Polen og koncertprogrammet bærer i høj grad præg af hans nationalitet
Polen er ikke det land vi ved mest om, men selvfølgelig har landet en stor og værdifuld musikkultur. Polen er meget andet end Chopin.

Hvorfor tage til Spanien for at spise frikadeller eller røde pølser. Det vil da være sjovere at udforske landets egen madkultur.

Dette udsagn kunne stå som overskriften for Adam Lenrts koncert i Mariager kirke.

Han er født i Polen og har valgt at hovedparten af koncertprogrammet skal være med polske komponister.

Navne som Moritz Brosig, Johann Gottlieb Janitsch, August Freyer siger ikke danske publikummer ret meget - heller ikke danske organist for den sags skyld, men det er gode komponister.

Polen ligger ikke så langt fra Leipzig og påvirkningen fra stilen i årene efter gamle Bachs død er let at få øre på i den galante stil og den tidligere lidt konservative romantik.

I Leipzig virkede foruden Bach og så Mendelssohn, som også er på programmet. Mendelssohn var jo jøde og navne på de polske komponister ser unægtelig også meget jødiske ud. Kan det høres?

 



Koncertprogram . . . . .
Moritz Brosig (1815-1887) Fantasie Es-Dur  (opus 54)
  1. Maestoso
  2. Andantino
  3. Moderato - Fuga
11:00
Johann Gottlieb Janitsch (1708-1763) Triosonate d-Moll
  1. Poco Largo
  2. Allegro moderato
  3. Grazioso
  4. Allegro
11:00
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) Präludium und Fuge e-Moll10:00
Salomon Jadassohn (1831-1902) Fantasie g-Moll
  1. Praeludium (Kanon)
  2. Aria
  3. Fuge
10:00
August Freyer (1803-1883) Concert-Variationen over en russisk kirkemelodi af Bortnianski10:00
Adolph Friedrich Hesse (1809-1863) Toccata As-Dur  (opus 85)08:00
60:00


Programnoter . . . . .
Programnoter.

Det er jo egentlig både foruroligende og forfriskende, at der er så megen musik, man ikke kender. Tænk hvis du og jeg kendte al musik. Det ville være kedeligt og alt for forudsigeligt.
Ofte vil orglekoncerter indeholde musik, som publikum ikke kender i forvejen. Ofte vil de selv samme orgelkoncerter indeholde musik, som en del organister kender.
Denne aftens koncert er et indblik i en - for os - ukendt musikkultur med mestendels ukendte komponister - og det er jo godt. Så lytter vi alle til noget nyt.

Når jeg skriver programnoter, går jeg gerne igennem min nodesamling, for at se partiturerne til det, der vil blive spillet. Jeg kiggede da også efter og fandt et enkelt hæfte med musik fra det hedengangne Tjekkoslovakiet. Det var stort set alt fra den tidligere østblok i mit bibliotek, og det er jo utroligt. Der er nemlig garanteret skrevet næsten lige så megen musik i Østeuropa, som i Vesteuropa; vi kender det bare ikke. Vi kender ikke en gang navnene på komponisterne Måske kender vi Frederic Chopin fra Polen - Bella Bartok fra Ungarn og Antonin Dvorak fra Tjekkiet, men listen er bestemt kortere, end den ville være for Vesteuropa.
Så er det godt, man har Internettet. Her er en side, der hedder imslp.org. På den side kan man i øjeblikket finde godt 600.000 partiturer til musik, men kun triosonaten af Johann Gottlieb Janitsch var at finde (og titlen var en anden, så det var et rent held, at jeg fandt den).

Det kan ind i mellem være en langsommelig process at få et færdigt koncertprogram fra de solister, der spiller sommerkoncerter her, men da jeg havde fået kontakt til Adam Lenart, sendte han forbavsende hurtigt et program, som jeg formoder, han har tænkt over og er glad for at kunne præsentere. Hovedparten af programmet er polsk, og det der ikke er polsk, er tysk. Tyskland har jo aldrig helt kunnet holde fingrene fra Polen, så den kulturelle påvirkning har i sagens natur og grundet naboskabet været stor. Skulle jeg spille koncert i Polen eller Køln, hvor den polskfødte Adem Lenart arbejder, ville jeg også præsentere en del dansk musik.

Der er seks komponister på programmet, og ved første øjekast er kun Mendelssohn kendt. Ved andet øjekast ser komponisternes navne ganske jødiske ud. Tredje øjekast åbenbarer, at kun en enkelt komponist har været i live, mens Bach levede. Bachs dødsår i 1750 markerer i dag afslutningen på barokken, og tiden derefter har vi kaldt for “den galante stil" - modsætningen til barokkens strenge stil var nemlig en helt anderledes let karakter. Derefter kommer wienerklassikken, hvis lyd og form vi kender så godt - først og fremmest Mozart. 
1800-tallet er kendt som romantikken, men jeg vil vædde et gratis glas vin efter koncerten på, at selvom komponisterne i dette program hovedsageligt er fra denne periode, vil musikkens karakter være mere tilbageskuende end højromantisk. Et billigt synspunkt. Klokken ca. 20:30 er jeg klogere.

Kirkemusik - herunder orgelmusik - har det nemlig med at kigge tilbage og værne om det klassiske og de klassiske former.

Da jeg gennemså partituret til Janitsch triosonate, så jeg præcis det, jeg havde forventet. En triosonate - d.v.s. en klang i højre hånd - en anden klang i venstre hånd samt et pedal, der tøffer lystigt derudaf som en anden jazz-bassist i et fint velklingende tonesprog. Let at lytte til og dog gennemkomponeret med substans. Det lyder enkelt, men er på mange måder den sværeste og fineste form orglet kender. At kunne tilvejebringe liflig musik med et minimum af virkemidler.

Mon ikke også resten af programmet besidder denne kombination af let romantik med tilbageskuende elementer.Klokken ca. 20:30 er jeg - og sikkert også andre - klogere.

Programnoter af kirkens organist.

Har du været til en sommerorgelkoncert i Mariager tidligere ved du, at der serveres et glas vin/vand efter koncerten i godt vinvejr, og hvis du ikke har, ved du det nu.



Pressemeddelelse . . . . .
Tysk polak spiller i Mariager kirke.

Ved sommerens fjerde koncert i Mariager kirke, tirsdag d. 24. juli kl. 19:30, spiller den polsk-fødte organist Adam Lenart.
Nok er han født i Polen, men har bl.a. studeret i Danmark ved det Jydske Musikonservatorium. Han bor ikke i Polen, men i Tyskland, hvor han arbejder som kirkemusiker i Køln.
Intet kommer af intet og Adam Lenart har valgt et program til aftenens koncert, hvor hovedvægten af programmet er centreret omkring komponister, der havde deres musikalske rødder i Polen. Navne som Brosig, Janitsch og Jadassohn vækker ikke den store genklang hos et dansk koncertpublikum, men musikken er fremragende og komponisterne lod sig inspirere af musikken - ikke Polens meget omskiftelige landegrænser.
Der bliver dog også plads til klassisk centraleuropæisk orgelmusik i form af Felix Mendelssohn-Bartoldy, hvis samlede værker Adam Lenart lige har indspillet.

CV . . . . .
Adam Lenart er født iTrzebnica, Poland og studerede orgel ved konservatoriet i Wrocław.
Senere blev han solistuddannet ved konservatoriet i Aarhus som elev af tidligere domorganist Anders Riber.
Han arbejder som kirkemusiker i Køln og har spillet koncerter i mange Europæiske lande.
Adam Lenart har for nylig indspillet samtlige Mendelssohns orgelværker samt sine egne orgeltranskriptioner af Mendelssohns præludier og fugaer for klaver.