6. sommerkoncert tirsdag d. 21. august 2018 kl. 19:30 Nathan Laube, (50 kr.)
Den amerikansk Nathan Laube afslutter dette års koncerter
Holland er nu kendt for mere end tulipaner og vindmøller. Det kan godt være Antoni van Noordt ikke er den kendteste komponist, men han er en af en lang række vigtige hollandske ranæssancekomponister.
Og så begynder koncerten med den amerikanske stjerneorganist ikke en gang med orgelmusik, men med en række transkriberede dansesatser af den franske komponist Jean-Philippe Rameau.
Resten af programmet er dog "rigtig" orgelmusik.
Den ikke særlig kendte hollandske komponist Antoni van Noordt har skrevet en fantasi over Psalm No. 24, hvor der bl.a. står "Løft jeres hoveder, I porte, løft jer, I ældgamle døre, så ærens konge kan drage ind".
Om kan kan høre det eller om der ligger en melodi til grund ved jeg ikke.
I Bachs enorme variationsrække "Sei gegrüsset, Jesu gütig" er der helt bestemt en melodi som forlæg.
Den præsenteres først hvorefter, der følger 11 variationer. Sådan skal det gøres!
Bach lukker og slukker barokkens former med mesterværker.
Det gik mange år før komponister igen turde tage favntag med de satstype Bach perfektionerede.
Dette års sommerkoncerter afsluttes med Mendelssohns 1. sonate, der ved denne lejlighed spilles i Mariager for første gang.
Suite pour Orgue en ré (Livre d’Orgue) - Transcription by Yves Rechsteiner Overture – Pygmalion
Air tendre en trio sur les flutes – Zoroastre
Tambourins – Hippolyte & Aricie
Chaconne – Les Indes Galantes
00:00
Antoni van Noordt (1619-1675)
Psalm No. 24 Fra Tabulatuur-Boeck van Psalmen en Fantasyen - 1659
08:00
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Partita: Sei gegrüsset, Jesu gütig (koral og 11 variationer)(BWV 768)
19:00
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Sonate nr. 1 i f-mol(opus 65,1) Allegro moderato e serioso Adagio Andante Allegro assai vivace
15:04
42:04
Hør Antoni van Noordts sjældent spillede psalme 94
Programnoter . . . . .Programnoter.
Som om der ikke skulle være nok orgelmusik! Nathan Laube har valgt som koncertens første værk at spille orgelmusik af Jean-Philippe Rameau. Der er bare det lille problem, at Rameau ikke har skrevet musik for orgel! Godt nok var han organist lige som alle andre komponister, men enten har han improviseret, eller hans orgelmusik er gået tabt. Når det alligevel kan lade sig gøre at spille musikken, skyldes det den franske organist og arrangør Yves Rechsteiner, som har transkriberet ialt 60 stykker musik fra Rameaus operaer og samlet dem i tre bind, som præcis ligeså godt kunne være Jean-Philippe Rameaus samlede orgelværker bind I,II & III. I programhæftet står som første sats Overture – Pygmalion. Det betyder, at ouverturen er transkriberet fra operaen Pygmalion. Jeg har ingen idé om, hvad nogen af de fire operaer handler om, og om det evt. ville kunne afspejles i musikken, men jeg har hørt masser musik af Rameau, og det er fremragende samt “godt-humørs-musik”. Nathan Laube spiller således en firsatset suite, som ikke eksisterer. 1) en ouverture 2) som titlen antyder: en air spillet på svage fløjtestemmer efterfulgt af 3) et tamborinstykke - mon ikke der dukker noget trommeagtigt op i den sats? og til sidst afsluttende med en 4) Chaconne. En chaconne er normalt et repeterende bastema. Og vidste du ikke, at dette ikke var orgelmusik men operamusik, ville du sikkert ikke kunne gætte det. God musik er god musik.
Fra Frankrig begiver vi os til Holland. Som den absolutte modsætning til Rameau har den hollandske komponist Anthoni van Noordt ikke skrevet andet end orgelmusik. Han bygger på arven fra den helt store hollandske komponist Jan Pieterszoon Sweelinck og den nordtyske orgelskole. Hvorfor stykket hedder psalme 24 har jeg ikke den ringeste idé om, men jeg kunne forestille mig, at der har eksisteret en melodi, der på en eller anden måde er forbundet til psalme 24 fra det gl. testamente, og denne melodi bearbejdes så i fire satser af Anthoni van Noordt. 1) venstre hånd og pedal akkompagnerer melodien, der spilles af højre hånd på en karakteristisk registrering 2) melodien udsmykket i hurtige værdier i højre hånd 3) med melodien i bassen og til sidst 4) som en ganske almindelig koralmelodi. Og vidste du ikke hvad den nordtyske orgelskole var, så er det præcis det, du hører i dette fremragende - ikke prangende - stykke musik af en temmelig ukendt hollænder.
Så forlader vi ellers det ukendte og begiver os resten af koncerten til tyske Leipzig, hvor både Bach og Mendelssohn virkede. Godt nok ligger Leipzig ikke i nordtyskland og Johann Sebastian Bachs musik er således ikke geografisk set nordtysk, men Bach skylder den nordtyske orgelmusik meget. Bl.a. gik han som ung til fods for at høre den nordtyske orgelmester Buxtehude. Her har han sikkert også stiftet bekendskab med variationsværker i nordtysk stil. Når Bach gør noget, gør han det effektfuldt og med skræmmende perfektion. Således med variationsrækken over melodien "Sei gegrüsset, Jesu gütig". En koral som oplæg og derefter 11 variationer, der kommer rundt om alle barokkens variationsformer fra tostemmigt, trestemmigt, firstemmigt, kanon og melodien her og der og alle vegne. Der skulle gå mange år efter denne komposition, før nogen turde binde an med orgelvariationer i dette omfang. Værket er også langt - hele 19 minutter, men sæt dig tilbage og nyd det. Der kommer så meget vellyd, og jeg gætter på at orglets righoldige klangverden kommer til fuldt flor her. Melodien, der hører til fastetiden, kender vi desværre ikke på dansk, men noden herunder viser melodien, som den lyder i første gennemspilning. Melodien vil være der gennem alle variationerne. Det er ikke sikkert, vi lige kan høre den. Det gør heller ikke noget. Den er forudsætningen. Vi kan fornemme formen, tonearten og mærke at ikke to variationer er ens. Lidt ligesom med mad. Vi krydrer vores mad. Ændrer smagen på vores torskefilet, men torsken er der hele tiden. Vi bearbejder den bare.
Koncerten og denne sommers koncertrække afsluttes med altid velklingende Mendelssohn’s 1. orgelsonate i fire satser.
Nogle publikummer har været til alle sommerens seks koncerter, andre til en enkelt eller flere - nogle er måske i aften til den første (og sidste) koncert. Om du er den ene eller den anden; turist eller fastligger, så tillykke med, at det kan lade sig gøre at få lov til at lytte til så fin og fint udført musik på et fint orgel på et fint lille sted som Mariager. Musikken er uendelig stor og livgivende, og kun de sidste tre generationer har haft så ubesværet adgang til at lytte til musikken. Sommerens musik i Mariager Kirke er forbi, men hold øje med musik.mariagerkirke.dk - der kommer anden fin musik i efteråret/jul/forår, og sådan bliver det sikkert ved nogle generationer endnu. Programnoter af kirkens organist.
Har du været til en sommerorgelkoncert i Mariager tidligere, ved du, at der serveres et glas vin/vand efter koncerten i godt vinvejr, og hvis du ikke har, ved du det nu, og hvis vejret ikke er så godt, som det har været, lader vi bare som om, det er!
Pressemeddelelse . . . . .Sidste sommerkoncert med amerikansk prisvinder. Når den sidste af sommerens seks koncerter i Mariager kirke finder sted tirsdag d. 21. august er det ingen ringere end amerikaneren Nathan Laube, der sidder ved orglets mange klangmuligheder. Han er knapt 30 år gammel fra Chicago, og han har vundert næsten alt, hvad der er at vinde af prestigefyldte organistpriser. Nathan Laube er assisterende professor i orgel ved det højt estimerede Eastman School of Music og samtidig tilknyttet konservatoriet i Birgmingham. Ved koncerten i Mariager spiller han sjældent hørt musik af franskmanden Jean-Philippe Rameau og den hollandske komponist Antoni van Noordt, inden koncerten slutter af med det klassiske af det klassiske. Af Johann Sebastian Bach spilles det store variationsværk "Sei gegrüsset, Jesu gütig". En koral efterfulgt af 11 ualmindeligt fantasifulde og imponerende variationer. Et andet bysbarn fra Leipzig Felix Mendelssohn-Bartholdy afslutter dette års sommerkoncerter med den første orgelsonate i f-mol.