1. sommerkoncert tirsdag d. 11. juni 2019 kl. 19:30 Jørgen Ellekilde - (50 kr. mulighed for partoutkort)
Budolfi kirke - Aalborg domkirke - fik ny domorganist i marts måned 2019.
Jørgen Ellekilde - domorganist i Aalborg
Ved den første af sommerens seks orgelkoncerter i Mariager kirke, får kirkens orgel besøg af den nyudnævnte domorganist ved Budolfi kirke - Aalborg Domkirke - Jørgen Ellekilde.
Han er først uddannet som pianist fra "Det Fynske Musikkonservatorium", men har senere skiftet flyglets 3 pedaler ud med orglets 30 pedaler og kunne i 2017 aflægge eksamen som organist og kantor fra "Det Jyske Musikkonservatorium", hvor han akkurat lige når at spille sin debutkoncert fra solistklassen, inden han sætter sig bag tangenterne i Mariager kirke.
Jørgen Ellekilde har faktisk spillet som organist-aflkølser i Mariager kirke, så han er på ingen måder ubekendt med instrumentet.
Ved koncerten er der kun fire komponister på programmet.
Der indledes med den blinde engelske komponist Alfred Hollins velklingende koncertouverture i c-mol inden Bach-sønnen Carl Phillip Emmunuel Bach diverterer med en klassisk sonate i tre satser: hurtig - langsom - hurtig.
De to sidste værker hører til i den absolut tunge - positivt ment - ende af orgelrepertoiret.
Først franskmanden Olivier Messiaens imponerende toccata fra det store juleværk "La nativite du siegneur": Dieu parmi nous - "Gud med os".
Der afsluttets med den ligeledes franske kopmponist Maurice Durufle: Prélude, adagio et choral varié pinsesalmen vi på dansk kender som ”Kom sandheds ånd”.
Koncertprogram . . . . . Alfred Hollins (1865-1942) Koncert ouverture i c-mol Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) Sonate nr. 4 i a-mol Allegro assai
Adagio
Allegro Olivier Messiaen (1908-1992) Dieu parmi nous 9. sats fra "La nativité du seigneur" Maurice Duruflé (1902-1986) Prélude, adagio et choral varié sur le theme du "Veni Creator" (1930) (Opus 4) Prelude Adagio Choral variè
Hør Durufles afsluttende choral over "Kom Sandheds Ånd" opus 4 - (og se de arme registranter arbejde hårdt) VIDEOProgramnoter . . . . . Hvis ikke lige det var fordi, det var lykkeligt - ville det være tragikomisk! Hvert andet år har der været afholdt Masterclass i Mariager kirke i november måned, og læreren har hver gang været den ultimativt dygtige og gennemført sympatiske og pædagogiske organist Eric Lebrun fra Paris. Sidst var i 2018 og aftenens solist var den sidste, der skulle spille og have vejledning. Jeg talte lidt med Jørgen Ellekilde i løbet af dagen, og vi blev enige om, at han skulle spille den første sommerkoncert i år. Så langt så godt. I mellemtiden fandt Jørgen Ellekilde ud af, at give både debutkoncert i musikhuset i Aarhus i maj og spille koncert i Mariager i juni måske var lige rigeligt nok, så han ringede og spurgte, om vi kunne udsætte hans koncert her i Mariager til næste år. Som sagt så gjort. Jeg sagde så fiffigt, at jeg ville reserve den første koncert dette år til den, der blev domorganist i Aalborg. Så langt så godt, og nu sidder Jørgen Ellekilde så alligevel ved orglet med titlen af domorganist i Aalborg. Der er kun fire komponister på programmet, og da orgelkoncerter notorisk tager en lille times tid, er der tale om store vægtige værker. Alfred Hollins var en blind engelsk komponist, der blandt andet komponerede musik til de såkaldte engelske Townhalls - hvilket lidt ville svare til at man havde et stort koncertorgel placeret i de større byers rådhuse. Langt fra dansk mentalitet, men disse koncerter har været - og er - så populære i England, at man sågar har kommunalt ansatte organister til at spille disse koncerter. Lidt stadsmusikant-ish (som ungdommen ville sige). Disse koncerter indeholdt meget blandede programmer med alt fra orgelrepertoire, orkestermusik til populærmusik. Det kan muligvis høres i Hollins koncertouverture, som både rummer en alvor og en lethed med et strejf af populærmusik. Tro ikke at Johann Sebastian Bach var kendt i sidste halvdel af 18. århundrede. Han var død og for længst glemt, mens hans komponistsønner - der jo i dag unægteligt står i skyggen af deres far - var de kendte Bach’er. Især Carl Phillipp Emmanuel Bach skrev utrolig megen musik i den “nye stil”. Den nye stil kaldes også den galante stil og er overgangen mellem barokken og wienerklassikken, der jo blev domineret af Haydn og især Mozart. Koncertens to sidste værker er begge franske, og selvom orglet i Mariager kirke er fransk bygget, der det ikke det, man normalt forstår ved et fransk orgel. Med et fransk orgel forståes normalt et symfonisk romantisk orgel, men denne type instrument udspringer af det franske barokorgel, som Mariager kirkes orgel kan kaldes. “Dieu parmi nous” betyder “Gud med os”, og er sidste sats af Olivier Messiaens banebrydende værk fra 1935, der hedder La Nativité du Seigneur - Frelserens fødsel. Messiaen var 27 år, da han skrev det, og hele værket består af ni meditationer inspireret af historien om Jesu fødsel (samt nogle glasmosaikker). Tro ikke at meditation betyder at du kan tage en “lille morfar”; sidste sats er en stor kraftig toccata, hvor man i pedalet nærmest kan høre frelseren stige ned fra himlen til os mennesker omend i et tonesprog, vi ikke så ofte stifter bekendstskab med i rosernes by. Julen ligger fast, men påske og pinse varierer efter månens luner. Det havde jeg ikke lige tænkt på, da jeg placerede sommerens første koncert her på tredje pinsedag. Til gengæld slutter aftenens solist med pinseværket over alle pinseværker. Durufles Prélude, adagio et choral varié sur le "Veni Creator”. Veni Creator er en gammel pinsehymne, som vi på dansk kender som salmen “Kom Sandheds Ånd og vidne giv”. I den afsluttende variation høres melodien i kanon mellem sopran og pedal, men skulle man ikke lige kende melodien på forhånd, har man haft lejlighed til at høre den først regulært spillet og derefter i to mindre variationer inden den helt igennem imponerende slutvariation. God pinse og god fornøjelse.Pressemeddelelse . . . . . Sommerkoncert med nyudnævnt domorganist Når årets første sommerkoncert i Mariager kirke skydes i gang tirsdag d. 11. juni kl. 19:30, er det den nyudnævnte domorganist i Aalborg Jørgen Ellekilde, der sidder ved kirkens store Aubertin-orgel. Han er først uddannet som pianist fra "Det Fynske Musikkonservatorium", men har senere skiftet flyglets 3 pedaler ud med orglets 30 pedaler og kunne i 2017 aflægge eksamen som organist og kantor fra "Det Jyske Musikkonservatorium", hvor han akkurat lige når at spille sin debutkoncert fra solistklassen, inden han sætter sig bag tangenterne i Mariager kirke. Ved koncerten er der kun fire komponister på programmet. Der indledes med den blinde engelske komponist Alfred Hollins velklingende koncertouverture i c-mol inden Bach-sønnen Carl Phillip Emmunuel Bach diverterer med en klassisk sonate i tre satser: hurtig - langsom - hurtig. De to sidste værker hører til i den absolut tunge - positivt ment - ende af orgelrepertoiret. Først franskmanden Olivier Messiaens imponerende toccata fra det store juleværk "La nativite du siegneur": Dieu parmi nous - "Gud med os". Der afsluttets med den ligeledes franske kopmponist Maurice Durufle: Prélude, adagio et choral varié pinsesalmen vi på dansk kender som ”Kom sandheds ånd”. Efter koncerten inviteres der, som de foregående 9 sæsoner med sommerkoncerter, på et glas vin/vand udenfor kirken. Se mere på musik.mariagerkirke.dk