1. sommerkoncert tirsdag d. 11. juni 2019 kl. 19:30 Jørgen Ellekilde - (50 kr. mulighed for partoutkort)

Budolfi kirke - Aalborg domkirke - fik ny domorganist i marts måned 2019.
Jørgen Ellekilde - domorganist i Aalborg

Ved den første af sommerens seks orgelkoncerter i Mariager kirke, får kirkens orgel besøg af den nyudnævnte domorganist ved Budolfi kirke -  Aalborg Domkirke - Jørgen Ellekilde.

Han er først uddannet som pianist fra "Det Fynske Musikkonservatorium", men har senere skiftet flyglets 3 pedaler ud med orglets 30 pedaler og kunne i 2017 aflægge eksamen som organist og kantor fra "Det Jyske Musikkonservatorium", hvor han akkurat lige når at spille sin debutkoncert fra solistklassen, inden han sætter sig bag tangenterne i Mariager kirke.

Jørgen Ellekilde har faktisk spillet som organist-aflkølser i Mariager kirke, så han er på ingen måder ubekendt med instrumentet.

Ved koncerten er der kun fire komponister på programmet.
Der indledes med den blinde engelske komponist Alfred Hollins velklingende koncertouverture i c-mol inden Bach-sønnen Carl Phillip Emmunuel Bach diverterer med en klassisk sonate i tre satser: hurtig - langsom - hurtig.

De to sidste værker hører til i den absolut tunge - positivt ment - ende af orgelrepertoiret.
Først franskmanden Olivier Messiaens imponerende toccata fra det store juleværk "La nativite du siegneur": Dieu parmi nous - "Gud med os".

Der afsluttets med den ligeledes franske kopmponist Maurice Durufle: Prélude, adagio et choral varié pinsesalmen vi på dansk kender som ”Kom sandheds ånd”.

Alfred Hollins
(1865-1942)
Koncert ouverture i c-mol08:00
Carl Philipp Emanuel Bach