3. sommerkoncert tirsdag d. 9. juli 2019 kl. 19:30 Vibeke Vanggaard - (50 kr. mulighed for partoutkort)
Maribo Domkirke set indnvendig. Maribo var den første Birgitta-kirke, der blev bygget i Danmark. Senere fulgte Mariager kirke, der blev bygget endnu større end Maribo, men hvor Mariager kirke i dag kun er 1/5 af den oprindelige kirke, er Maribo Domkirke i oprindelig størrelse.
Domorganist Vibeke Vanggaard.
I 2017 fik Maribo Domkirke ny domorganist og valget faldt på Vibeke Vanggaard, der således er kommet så langt væk fra sin nordjyske opvækst som næsten muligt.
Som nyansat domorganist kan der være rigeligt at se til, så først her i 2019 er der blevet plads til, at Vibeke Vanggaard kan besøge den ydmyge søsterkirke i Mariager for at give koncert på Aubertin-orglet.
Et orgel, der er meget forskelligt fra det store romantiske orgel i Maribo Domkirke.
Der er dog også nogle lighedspunkter, bl.a. de kraftige trompeter, som gør sig godt i fransk romantisk musik.
Inden Vibeke Vanggaard afslutter sommerens tredje koncert i Mariager kirke med at spille franskmanden Alexander Guilmants imponerende store 35 minutter lang 7. orgelsonate i seks satser, spiller hun tidlig hollandsk musik af Jan Pieterszoon Sweelinck og tysk romantisk musik af Gustav Merkel.
Koncertprogram . . . . . Jan Pieterszoon Sweelinck (1562–1621) Ballo del Granduca (SwWV 319) 05:00 Fantasia Cromatica (SwWV 258) 08:00 Gustav Merkel (1827-1885) Adagio im freien Styl (Opus 35) 00:00 Alexandre Guilmant (1837-1911) Sonate nr. 7 i F-dur (Opus 89) Entrée
Lento assai (drøm)
Intermezzo
Grand Choeur (Tempo di Minuetto)
Cantabile
Final 34:00 47:00
Hør Guilmants 1. sats af den store 7. sonate VIDEOProgramnoter . . . . . Der går som bekendt inflation i titler! En gang hed det en stjerne (Hollywood-stjerne) i 70’erne kom superstjernerne (Jesus Christ Superstar) i 90’erne fulgte supermodellerne, der åbenbart ikke længere bare var almindelig modeller, mens nu om dage har vi mega-stjerner. Morgendagens stjerner hedder sikkert terra-stjerner eller noget andet pc-agtigt. Der findes ikke mange organister med betegnelsen super- eller mega-, men skulle man pege på en organist/komponist, der ville komme tæt på en stjerne-titel, kunne det fint være franskmanden Alexandre Guilmant, der er er den altoverskyggende komponist ved denne koncert. Vi begynder dog i den anden ende af orgelmusik-historien hos en af orgel-komponist-pionererne: den nederlandske komponist Jan Pieterszoon Sweelinck. Musikken lyder af gamle dage, ridderturneringer og renæssancebeklædning, men er dog alligevel utrolig frisk og nærværende. Om man spillede koncertens første værk Ballo del Granduca på orgel eller cembalo er grundlæggende lige meget. Det er musik for tasteinstrument. Stykket er en række variationer over en - i samtiden - kendt melodi skrevet af Emilio de’ Cavalieri. Jeg har lyttet til en række forskellige indspilninger og kigget tilsvarende forskellige partiturer, og vist er det genkendeligt, men den kunstneriske frihed til “ikke at følge partituret” er stort. Fantasi er vigtigt! Hos børn såvel som voksne, og Sweelincks kromatiske fantasi er lige præcis hvad titlen nævner. En fantasi over et kromatisk tema. Spiller man alene på de hvide tangenter kaldes skalaen diatonisk, og hist og her kunne man putte en af de fem sorte tangenter ind mellem de syv hvide - andre steder kan man ikke. (Find et af de efterhånden sjældne hjem med klaver og kig selv efter). En kromatisk skala er, at man hele tiden spiller nabotangenten uden at have mulighed for at putte en tone ind imellem. Sweelincks fantasi er nogle nedadgående toner spillet kromatisk og så tilsat mængder af fantasi til at garnere denne lille kromatiske melodi. Den kromatiske melodi kommer i øvrigt fantasifuldt både i hele og halve nodeværdier i løbet af de otte minutter stykket varer. Om Merkels stykke ved jeg ganske enkelt intet, (men synes dog jeg fortjener ros for at være hudløst ærlig). Alexandre Guilmant er født i Meudon - en forstad til Paris - og han fik en enorm betydning i sin samtid. Han blev organist i Trinité-kirken, hvor senere Messiaen også blev organist. Som den første franske organist krydsede han Atlanten og gav utallige koncerter i USA og Canada, og han virkede som udgiver og pædagog og havde berøring med alt og alle i datidens Paris. En sjælden organist-superstar. I modsætning til mange andre komponister skrev han næsten udelukkende musik for sit eget instrument, og helt centralt blandt hans kompositioner står hans i alt otte orgelsonater. De første har pænt og artigt tre satser, mens de senere sonater har haft vokseværk. Aftenens sonate har hele 6 satser og spiller i alt ca. 35. minutter (sådan +/-). Da jeg tidligere på året fik programmet fra Vibeke Vanggaard, genhørte jeg denne sonate, og lige siden har det inciterende tema fra første-satsen klinget i mit hoved. Gå nu væk!! (men først efter at jeg har hørt det her tirsdag aften). 2. sats har undertitlen “drøm” og er langsomt, svævende og beroligende. Tredje sats har titlen “Intermezzo”, som betyder mellemspil: et 6-7 minutter langt mellemspil, der veksler mellem meget hurtige triol-figurer blandet med afsnit af yderst melodisk tilsnit. “Grand Chæur” betyder noget i retning af “stort kor” hvilket er orglets kraftige trompetstemmer (+ en del andre stemmer ), og 4. sats med undertitlen Tempo di Minuetto er således en dansende fuga af temmelig kraftigt tilsnit. En Cantabile sats, der i mine ører er noget af det mest mystiske, Guilmant har komponeret, leder over til sidste sats, som står i mol, men slutter magtfuldt i dur. Guilmant skriver på sidste side i sine sonater “Meudon” og så årstallet for sonatens færdiggørelse. Denne sonate nr. 7 er færdig i september 1902. Han skulle nå at færdiggøre endnu en sonate i september 1906 inden sin død i 1911, hvorved verden mistede en af de virkelig betydningsfulde organister/komponister/udgiver mm.Pressemeddelelse . . . . . Koncert med domorganisten fra Maribo. Mariager kirke kirke er opført i perioden 1446-1481 som en underafdeling af Maribo domkirke der i sagens natur er opført nogle år forinden. Hvor Mariager kirke i dag kun er en femtedel af den oprindelige kirke, er Maribo i dag både domkirke og i oprindelig størrelse. I 2017 fik Maribo Domkirke ny domorganist og valget faldt på Vibeke Vanggaard, der således er kommet så langt væk fra sin nordjyske opvækst som næsten muligt, når hun spiller ved sommerens tredje koncert i Mariager tirsdag d. 9. juli kl. 19:30 Orglet i Mariager kirke er meget forskelligt fra det store romantiske orgel i Maribo Domkirke. Der er dog også nogle lighedspunkter, bl.a. de kraftige trompeter, som gør sig godt i fransk romantisk musik. Inden Vibeke Vanggaard afslutter sommerens tredje koncert i Mariager kirke med at spille franskmanden Alexander Guilmants imponerende store 35 minutter lang 7. orgelsonate i seks satser, spiller hun tidlig hollandsk musik af Jan Pieterszoon Sweelinck og tysk romantisk musik af Gustav Merkel. Efter koncerten inviteres der, som de foregående 9 sæsoner med sommerkoncerter, på et glas vin/vand udenfor kirken. Se mere på musik.mariagerkirke.dk