6. sommerkoncert tirsdag d. 20. august 2019 kl. 19:30 Jonathan Dimmock - (50 kr.)
Som det fremgår af dette billede er Jonathan Dimmock bosiddende i San Fransisco, med den berømte Golden Gate bro.
Aaron Copland var en af forrige århunderes mest betydningsfulde amerikanske komponister.
Jonathan Dimmock er ikke hr. hvem-som-helst. Han har spillet et utal af koncerter fordelt over seks kontinenter, og nu er turen kommet til rosernes by med det halv-store instrument.
Han lægge nu ud med musik, der ikke er orgelmusik. Til gengæld vil en hel del mennesker kende temaet fra Aaron Coplands balletmusik "Rodeo". Mere amerikansk kan det næppe blive. Jonathan Dimmock har slev stået for at omarrangere ballet-orkestermusik a la det vilde vesten til orgel.
Med bach, Boyvin og Mendelssohn er vi på sikker europæisk grund inden programmet fortsætter med nyere amerikansk musik skrevet specielt til Jonathan Dimmock.
Guy Bovets Salamanca er noget ganske andet, end vi er vant til at høre her på vores nordisk kanter. Det er skrevet i 1986 og har som tema en melodi fra landet omkring Salamanca i Spanien.
Ofte ved orgelkoncerter bliver organisten bedt om at improvisere sidst i koncerten over et tema, som udleveres lige inden. Guy Bovet fik dette tema ved en koncert i katedralen i Salamanca, huskede hvad han improviserede og nedskrev senere denne improvisation med lethørbare folkemusik-rødder.
Denne sommers koncerter slutter med Jehan Alains mest berømte værk: Litanies.
Koncertprogram . . . . . Aaron Copland (1900-1991) Hoe-Down (from “Rodeo” arr. J. Dimmock ) 03:00 Johann Sebastian Bach (1685-1750) Fugue a la Gigue (BWV 577) 04:00 Jacques Boyvin (ca. 1650-1706) Tierce en taille (5è ton) fra Premier Livre d’Orgue 03:00 Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) Sonate nr. 3 i A-dur (opus 65,3) Con moto maestoso Andante tranquillo 10:00 John Karl Hirten (1956-) Ein feste Burg (2017) commissioned by J. Dimmock 08:00 Cary Ratcliff (1953-) How lovely is thy dwelling place (Psalm 84) 03:00 Guy Bovet (1942-) Salamanca (1986) 06:00 Charles Marie Widor (1844–1937) Andante sostenuto fra Symphonie Gothique 04:00 Jehan Alain (1911-1940) Litanies (JA 119) 05:00 46:00
Hør Jonathan Dimmock Messiaens Dieu Parmi Nous VIDEOProgramnoter . . . . . Min første tanke var egentlig ikke så pæn: Her kommer en amerikaner ridende ind fra vest for at spille “Jeg er er glad lille cowboy”. Det var ordet “Rodeo”, der fangede min opmærksomhed. Rodeo er dog balletmusik, som Aaron Copland skrev i 1942, og hvor sidste sats har titlen Hoe-Down. Jeg har af gode grunde ikke hørt, hvordan musikken lyder på orgel, idet det er Jonathan Dimmock, der har transkriberet stykket til orgel, men jeg har lyttet til orkesterudgaven af musikken og blev overrasket over, hvor godt jeg kendte den. Jeg har også spillet musikken for flere forskellige personer, der også kendte den. Måske har du også hørt musikken før, uden at ane hvad det var. Der er stærke islæt af irsk folkemusik i de meget rytmisk inciterende temaer. Efter tre minutters rodeo-agtig musik skulle den ko være fanget og koncerten være godt i gang. Og nu til noget helt andet og i denne koncertsæson meget sjældent. Et stykke musik af Johann Sebastian Bach. Det eneste stykke Bach, som bliver spillet ved denne sommers koncerter. Ikke et stort vægtigt Bach-værk, men en lille gigue. En gigue er egentlig en gammel keltisk dans; altid i enten 6/8 eller 12/8, som er taktarten i denne gigue. Livligt og friskt. Tre minutters hoppende ottendedele, og så skulle den dans være danset. Af Mendelssohns ialt seks sonater for orgel, er sonaten i A-dur den eneste, der kun har to satser. Sonatens første sats begynder - og slutter - med et stort bredt anlagt akkordisk afsnit med typisk lyttevenlige Mendelsohnske akkorder. Mellem disse kommer så et afsnit, med en sjov lidt “spids” kromatisk fuga, hvor det stille og roligt viser sig, at den Lutherske salme “Af dybsens nød, o Gud til dig” spilles i pedalet i lange nodeværdier under denne fuga. Efter otte minutter kunne Mendelssohn egentlig godt have sluttet hele seancen som en en-satset sonate, men Mendelssohn lader roen sænke sig i en smuk, kort og meget iørefaldende 2. sats. Jeg aner intet om amerikanske orgelkomponister, men jeg ved, at i 2017 var det 500 året for reformationen, og jeg ved, at Luther skrev salmen “Vor Gud han er så fast en borg”. Jeg ved også, at hvis ingen mennesker nogensinde havde bedt andre om at skrive musik, ville der eksistere meget meget mindre musik, end der gør i dag. John Dimmock har bestilt et værk af Johan Karl Hirten over “Ein feste Burg” i 2017. Jeg ved til gengæld intet om, hvordan John Karl Hirtens og Cary Ratcliffs musik lyder eller hvor lang tid stykkerne spiller. Guy Bovets Salamanca er noget ganske andet, end vi er vant til at høre her på vores nordiske Lutherske breddegrader. Det er skrevet i 1986 og har som tema en melodi fra landet omkring Salamanca i Spanien. Ofte ved orgelkoncerter bliver organisten bedt om at improvisere sidst i koncerten over et tema, som udleveres lige inden. Guy Bovet fik dette tema ved en koncert i katedralen i Salamanca; huskede hvad han improviserede og nedskrev senere denne improvisation med let hørbare folkemusik-rødder. Der spilles med piber og trommer, dansant og det bliver vildere og vildere og vildere. Efter seks minutter skulle den spanske tyr så være onduleret. Charles Marie Widor er synonym med Toccataen fra den femte orgelsymfoni - bryllups-toccataen, som du ikke nødvendigvis ved, at du kender, men han var så meget mere end dette ene stykke. Faktisk har han skrevet hele 10 store epokegørende orgelsymfonier, hvoraf nummer otte har tilnavnet “Den gotiske”. Jonathan Dimmock spiller herfra den meget smukke meditative fire minutter lange anden sats. Jeg skrev i programhæftets indledning, at der kun var en genganger ved dette års sommerkoncerter, og har du ikke selv pløjet hæftet igennem for at finde gengangeren, kan jeg da godt afsløre, at det er Jehan Alains litani, som både spilles i dag, og som blev spillet ved den forrige koncert for fjorten dage siden. Der er i mellemtiden ikke rigtig sket noget med nodebilledet eller Alains tekst til stykket, blot sidder nu en amerikaner - ikke i Paris - men i Mariager og fremfører dette fantastiske stykke musik. Alain: “Når den kristne sjæl midt i al nøden ikke længere finder nye ord til at trygle om Guds barmhjertighed, gentager den uden ophør den samme påkaldelse med en voldsom tillid. Forstanden når sin grænse, kun troen fortsætter sin flugt mod Himlen. “Pressemeddelelse . . . . . Fornemt besøg fra San Francisco i Mariager Kirke. Denne sæsons sidste koncert i Mariager kirke finder sted tirsdag d. 20. august kl. 19:30, og Mariager kirke får fint besøg fra San Francisco. Jonathan Dimmock er en internationalt kendt koncertorganist, der turnerer over hele verden og i 2019 altså også med et par koncerter i Danmark, hvor han for første gang spille koncert på et orgel bygget af den franske orgelbygger Bernard Aubertin. På programmet er logisk nok musik fra begge sider af Atlanten. Fra hans hjemland spilles i sagens natur nyere musik bl.a. af Aaron Copland. Coplands "Hoe-Down" som mange mennesker vil kende fra diverse film. Derudover musik af mindre kendte nutidige amerikanske komponister bl.a. musik som er skrevet specielt til Jonathan Dimmock. Europa er repræsenteres med musik af Bach, Boyvin, Mendelssohn, Guy Bovet, Widor og han afslutter denne sommers koncerter med at spille Jehan Alains fantastiske værk: Litanies. Som ved sommerens øvrige koncerter inviteres der på et glas vin/vand udenfor kirken efter koncerten. Se mere på musik.mariagerkirke.dk