Mariager kirkes musiksider
Lør d. 11. maj 2024 kl. 16:00
Korkoncert
Capella Groningen synger et program med musik fra Det danske Hof.
Musik af bl.a. Mogens Pedersøn, Bartholomeus Stockmann and Thomas Schattenberg.
Søn d. 9. jun 2024 kl. 16:00
Korkoncert
Klosterkoret synger en buket danske og udenlandske sange og satser ved denne lille 45 minutters koncert. Efter koncerten er der fælles grillmad i klosterhaven
Tir d. 25. jun 2024 kl. 19:30
1. sommerkoncert
Christopher Wrench fra Australien spiller bl.a. Bachs største variationsværk for orgel "Sei gegrüsset, Jesu gütig" samt musik af Bert Matter og Charles Villiers Stanford
Tir d. 9. jul 2024 kl. 19:30
2. sommerkoncert
JeeYoung Park - Koreansk organist bosiddende i Norge - spiller musik af bl.a. Muffat, Bach, Oortmerssen, Nystedt & Guillain
Tir d. 23. jul 2024 kl. 19:30
3. sommerkoncert
Den belgiske organist Jen Vermerire spiller et blandet program med musik af Sweelinck, Scheidemann, Kerckhoven, Bach, Händel, Lemmens & Raison.
Tir d. 6. aug 2024 kl. 19:30
4. sommerkoncert
Arvid Gast
Tir d. 20. aug 2024 kl. 19:30
5. sommerkoncert
Roger Sayer
3. Sommerkoncert tirsdag d. 27. juli 2021 kl. 19:30 (50 kr. - børn/studerende gratis)

Balint Karosi vandt i 2008 den internationale Bach-orgel konkurrence i Leipzig.
Balint Karosi fik sit internationale gennembrud som organist, da han i 2008 vandt den prestigefyldte Bach orgelkonkurrence i Leipzig. Siden har han været anerkendt som en af verdens førende Bach-fortolkere.
Da koronaen ramte verden og lagde stort hele musiklivet øde, fik Balint Karosi den idé at forberede samtlige Bachs orgelværker og indspille dem og udgive dem ved forskellige orgler i USA og Europa, når det blev muligt.
Orglet i Mariager er udvalgt til at være et af de i alt fjorten orgler i verden, hvorpå Balint Karosi indspiller sit Bach-program.
Foruden to af de helt store præludier og fugaer af Bach - først og sidst i programmet - spilles bl.a. de såkaldte Schübler-koraler. Seks orgelkoraler, som Bach som noget af det eneste fik udgivet i sin samtid.

Koncertprogram . . . . .
Johann Sebastian Bach
(1685-1750) 
Præludium og fuga i c-mol  (BWV 546)12:40
Wachet auf, ruft uns die Stimme  (BWV 645)
  à 2 claviers et pédale Canto fermo in Tenore
03:40
Wo soll ich fliehen hin  (BWV 646)
  à 2 claviers et pédale
01:40
Wer nur den lieben Gott läßt walten  (BWV 647)00:00
Meine Seel erhebt den Herren  (BWV 648)
  à 2 claviers et pédale
00:00
Ach bleib bei uns, Herr Jesu Christ  (BWV 649)00:00
Kommst du nun, Jesu, com Himmel herunter auf Erden  (BWV 650)00:00
Trio super: Herr Jesu Christ, dich zu uns wend  (BWV 655)
  á 2 claviers et pédale
03:30
O Lamm Gottes, unschuldig  (BWV 656)
  3 versus
00:00
Herr Christ, der einig Gottes Sohn  (BWV 698)
  Fughetta manualiter
00:00
Allein Gott in der Höh sei Ehr’  (BWV 662)
  á 2 claviers et pédale / il canto fermo nel soprano
08:30
Allein Gott in der Höh sei Ehr’  (BWV 663)
  à 2 claviers et pédale / il canto fermo nel tenore
07:30
Allein Gott in der Höh sei Ehr’  (BWV 664)
  à 2 claviers et pédale
05:00
In dich hab ich gehoffet, Herr  (BWV 712)

  manualiter
00:00
Gelobet seist du, Jesu Christ  (BWV 697)
  Fughetta manualiter
00:00
Gelobet seist du, Jesu Christ  (BWV 722)00:00
Præludium og fuga i C-dur  (BWV 545)05:30
48:00


Programnoter . . . . .
Programnoter.

Der er to ting, der er svære ved at spille samtlige Bachs orgelværker!
Den ene ting er at spille dem - den anden ting er at finde ud af i hvilken rækkefølge, man skal spille dem.

Det kan faktisk være svært at lytte til en hel koncert med musik af kun en enkelt komponist.
Vi er så priviligerede i vores tid, at vi ved én og samme koncert kan spille både renaissancemusik, barokmusik, wienerklassik, romantik osv.
Den mulighed havde barokmennesket ikke. De havde heller ikke ret mange musikforlag, og noder, blæk og papir var ekstremt dyrt. Fotokopimaskinen - for ikke at tale om Internettet var der helt sikkert ikke tænkt på. De lyttede alene til deres tids musik og anede ikke, at Mozart og Beethoven ville blive født og komponere i andre stilarter.

Bachs orgelværker er blevet nummereret efter et system vi kalder BWV (Bach-Werke-Verzeichnis). “Oversigt over Bachs værker” og det er jo åbenlyst smart. Så ved vi, hvad vi taler om. Komponist + nummer og så er den ged barberet. Bach havde ingen anelse om dette system og ville sikkert også være ligelad og skrive et nyt værk inden aftenen var omme.

Bach skrev selvfølgelig heller ikke sine værker i en logisk orden. Eftertiden har måttet ordne værkerne, og det er bl.a. blevet til samlingen “Leipziger koralerne” (også kaldet Achtzehn Chorale fordi det er en samling af 18 store orgelkoraler, som Bach skrev i sin Leipzig tid). Alting er eftertidens tryllerier.

Når Balint Karosi er i gang med dette kæmpeprojekt, at indspille og udgive samtlige Bachs orgleværker på sin youtubekanal, spiller han koncertprogrammer, som er sammensat af Christoph Wolff (og jeg har absolut ingen idé om, hvem han er). Til gengæld har han siddet mange timer med næsen i Bachs værker og sammensat 14 koncertprogrammer á ca, 70 minutters varighed. Koncertprogrammerne skal både have en idé, være afvekslende og ikke afstedkomme en skraldespandskoncert til sidst.

Idéen i denne aftens koncertprogram er lidt som en gudstjeneste.

Til Præludium spilles præludium og fuga i c-mol BWV 546. Ca. 11 minutter af den alvorligste musik Bach har skrevet.
Salmerne før prædiken udgøres af de såkalte seks Schüblerkoraler. Seks orgelkoraler, som Bach fik udgivet i sin samtid af udgiveren Johann George Schübler, der for eftertiden har lagt navn til samlingen. Pudsigt nok er kun et af dem skrevet for orgel, mens de resterende fem er Bachs egne bearbejdelser for orgel af orkestermusik, fra hans egne kantater. Mest kendt er den første “Wachet auf, ruft uns die Stimme”, der med garanti kan høres i næsten alle store danske kirker (med større orgler og fingerfærdige organister) 2. søndag i advent efter 2. tekstrække. (Kig indenfor i en stor hvid kirke nær dig søndag d. 5. dec. 2021 kl. 10:00 og med mindre jeg er syg, spiller jeg den“. [Syg skulle jeg helst ikke være den dag, for selv samme eftermiddag opfører vi Bachs storslåede Juleoratorium i selvsamme store hvide kirke. For den beskedne pris af 200 kr. får du hele historien om Jesus fødsel i den vidunderligste musik fremført af mange strygere, 3 trompeter, 4 oboer, to fløjter, fagot, pauker, solister kor og lille mig på kisteorgel. Reklameindslag slut]).

Hvis man kunne sige, at de tre næste mindre værker (som nu ikke er så små igen) på programmet udgør prædiken, er vi fremme ved salmerne efter prædiken i form af endnu en samling af orgelkoraler; denne gang fra samlingen “Achtzehn Chorale”: tre bearbejdelser over salmen “Aleneste Gud i Himmering”.
Første udgave har melodien i sopranen (det er Gudfader! Sopraner er høje stemmer og Gud er som bekendt i det høje).
Den sidste har melodien i bassen/pedalet (det er Helligånden repræsenterende mennesket her nede på jorden).
Den midterste har fiffigt melodien i den midterste stemme - nemlig tenorstemmen - og det er Jesus, der symbolisrer bindeledet midt mellem Gud i det høje og os/Helligånden, som virker hernede på jorden.
Bach var en fortræffelig teolog!

Så følger igen tre mindre orgelkoraler (nadver og udgangsbøn om man vil).

Begyndte vi dystert i c-mol er der helt anderledes glæde over postludiet, der er noget af det gladeste C-dur Bach har frembragt. Et sent modent værk med en rolig, storslået og pompøs fuga.

Prøv at sætte dig i barokmenneskets sted. Du er til koncert (bortset fra at koncerter i vores forstand ikke rigtig fandtes) og du hører tidens musik. Det gør vi jo faktisk i dag. Nogle af os går til koncert og hører Beatles (gid det var så vel), Queen, Abba, Coldplay - og de spiller den musik, de har skabt, og vi er glade for en hel koncert med deres egen musik, og vi ville være slemt skuffede hvis Beatles spille Abba og Abba spillede Richard Ragnwald.

Når denne koncert finder sted har Balint Karosi sikkert allerede optaget alle værkerne. Han har muligvis siddet hele natten til i dag, hvor der har været ro og gjort det. Søg på Google på >Balint Karosi youtube< - så finder du hans kanal og på et tidspunkt, når han får sine optagelser redigeret, vil du sikkert kunne høre og se ham spille aftenens program.

Om der serveres et glas barokhvid- eller rødvin efter koncerten afhænger af vejrgudernes mildhed.


Pressemeddelelse . . . . .
Ungarsk/amerikans Bach specialist i Mariager kirke.
Organisten Balint Karosi er født i Ungarn, men han virker i dag i New York. Foruden at være organist er han også komponist og dirigent.
Sit internationale gennembrud som organist fik han, da han i 2008 vandt den prestigefyldte Bach orgelkonkurrence i Leipzig, som jo er verdens Bach-centrum. Siden har han været anerkendt som en af verdens førende Bach-fortolkere.
Da koronaen ramte verden og lagde stort hele musiklivet øde, fik Balint Karosi den idé at forberede samtlige Bachs orgelværker og indspille dem og udgive dem ved forskellige orgler i USA og Europa, når det blev muligt.
Koncerten i Mariager kirke tirsdag d. 27. juli, som er sommerens tredje af i alt fem koncerter, byder dan også udelukkende på musik af Johann Sebastian Bach. Orglet i Mariager er tillige udvalgt til at være et af de i alt fjorten orgler i verden, hvorpå Balint Karosi indspiller sit Bach-program.
Foruden to af de helt store præludier og fugaer af Bach - først og sidst i programmet - spilles bl.a. de såkaldte Schübler-koraler. Seks orgelkoraler, som Bach som noget af det eneste fik udgivet i sin samtid.
Der tages en beskeden entre til denne koncert.






KoncerterHøjmesser/salmerAubertin-orgletOrganist & KorKontakt

Næste koncert

Koncerter i 2024
Koncerter i 2025
Koncerter i 2026

Alle koncerter

Koncertnyhedsbrev
Næste højmesse
Kommende højmesser

Den Danske Salmebog
Salmevalg til kirkeåret
Julesalmemaraton
Billeder af orglet
Disposition
Bernard Aubertin
Sound bits
Media
Discografi
Download
Kirkens organist

Klosterkoret
Klosterkorets øveside

Kirkekoret
Kirkens organist
Mikael Ustrup
Klosterstien 12
DK-9550 Mariager
Mobil: 61 35 54 47

Mail: organist(ad)
mariagerkirke.dk

Mandag er fridag

Denne side er lavet af Mikael Ustrup 1997-2024