| | | | Concerto Copenhagens 30 års jubilæumskoncert lørdag d. 13. nov. 2021 kl. 16:00 (120 kr.)
| | Frederik From længst til venstre leder de musikalske løjer sammen med oboisten Antoine Torunczyk. | | Concerto Copenhagen spillede sine første koncerter i 1991 og har siden udviklet sig til Skandinaviens førende barokorkester – og et af de mest spændende og innovative i verden. Orkestret fejrer således i år dets 30-års jubilæum.
Orkestrets har i anledning af jubilæet sammensat et program med en kavalkade af det bedste fra barokken og mesterværkerne fremføres under ledelse af violinisten Fredrik From og oboisten Antoine Torunczyk.
Violin I: Fredrik From, Kanerva Juutilainen, Jesenka Balic Zunic Violin II: Hannah Tibell, Jens Solgaard, Gabriel Bania Viola: Antina Hugosson Cello: Judith-Maria Blomsterberg Bas: Megan Adie Obo I: Antoine Torunczyk Obo II: Lars Henriksson Fagot: Jane Gower Cembalo: Emmanuel Frankenberg
Musikalsk ledelse: Frederik From og Antoine Torunczyk |
Koncertprogram . . . . .
Arcangelo Corelli (1653-1713) | Concerto Grosso i D-dur, opus 6, nr. 4 1. Adagio
2. Allegro
3. Adagio
4. Vivace (Giga)
| 00:00 | Henry Purcell (1659-1695) | Pavanei A-dur, Z.748 | 00:00 | Heinrich Ignaz Franz von Biber (1640-1704) | Battalia i D-dur 1. Sonata
2. Die liederliche Gesellschaft von allerley Humor
3. Presto
4. Der Mars
5. Presto
6. Aria
7. Die Schlacht
8. Adagio. Lamento der Verwundten Musquetirer
| 00:00 | George Friederich Händel (1685-1759) | Concerto Grosso, opus3, nr. 5 i d-mol, HWV316 1. Largo
2. Fuga: allegro
3. Adagio
4. Allegro, ma non troppo
5. Allegro | 00:00 | Antonio Vivaldi (1678-1741) | La Senna Festeggiante, Sinfonia, RV 693 1. Allegro
2. Andante molto
3. Allegro molto
| 00:00 | Johann Sebastin Bach (1685-1750) | Concerto for Violin & Obo i c-mol, BWV 1060R 1. Allegro
2. Adagio
3. Allegro molto | 00:00 | Georg Philipp Telemann (1681-1767) | Burlesque de Quixotte. Ouverture-suite i G-dur, TWV 55:G10 1. Ouverture
2. Le Reveille de Quixotte
3. Son attaque de Moulins à Vent
4. Ses soupirs amoureux après la Princesse Dulcinée
5. Sanche Panche berné
6. Le Galope de Roscinante
7. Celui d'ane de Sanche
8. Le couché de Quichotte | 00:00 | | 00:00 |
Programnoter . . . . . For os der startede CoCo kan det være svært helt at forstå omfanget af, hvad ensemblet er blevet til. Forleden kunne man læse i en tysk anmeldelse, at CoCo generelt betragtes som et af branchens mest spændende og innovative orkestre, og vi ser ofte lignende kommentarer i den internationale presse. Nu da CoCo har nået den hæderlige alder af 30 år, må man konstatere, at det har været en utrolig rejse – som startede helt uhøjtideligt i et køkken på Vesterbro.
Da CoCos ophavsmænd, Nikolaj de Fine Licht, Lars Henriksson og i første omgang Anders Danman, for mere end 30 år siden begyndte at lægge planer om at starte et barokorkester, opstod der nogle ungdommelige, urealistiske forhåbninger om at have regelmæssige aktiviteter og endda at indspille en cd indimellem. For selvom tiden var moden, og mange regionale musikere var vendt tilbage fra barokstudier i udlandet, så var det udfordrende at skulle finde ressourcer til gennemførelsen af et så ambitiøst forehavende. Det krævede enorme midler, og de første 10 år blev dermed en konstant balancegang på fallittens rand. Men der opstod guldkorn i løbet af denne tid. I en årrække var den engelske violinist Andrew Manze kunstnerisk leder, og sammen med ham spillede CoCo nogle mindeværdige koncerter, og i 1996 havde CoCo debut på Det Kongelige Teater med Händels "Xerxes" under ledelse af den legendariske Reinhard Goebel.
Da Lars Ulrik Mortensens trådte til i 1998, gav det orkestret en længe ventet energi og retning, og i de kommende år kunne man se en stigning i aktivitet og økonomisk stabilitet. Men det var først i 2002-2003, at den egentlige vending kom, både herhjemme og internationalt.
Det var to separate processer, der for alvor satte bolden i gang. Ensemblets medvirken i produktionen af Händels "Julius Ceasar" på Det Kongelige Teater med Andreas Scholl og Inger Dam Jensen i hovedrollerne og med maestro Mortensen i orkestergraven gav CoCo en hidtil uovertruffen eksponering i den nationale og internationale presse. Orkestrets position i kulturlivet ændrede sig fra den ene dag til den anden, nye døre åbnede sig, og pludselig var CoCo ”på landkortet”.
Medvinden blev endnu stærkere året efter ved udgivelsen af J.S. Bachs cembalokoncerter vol. 1 med Lars Ulrik Mortensen som solist og dirigent. Den positive respons fra den internationale presse var massiv, og flere førende anmeldere udnævnte cd'en til markedets mest bedste indspilning af disse værker, eller som musikskribenten fra "The Independent on Sunday" skrev: ”...this disc – only the second by Denmark’s young gut strings ensemble – is now the Bach to have”. Anmeldelserne af denne cd var CoCos stærkeste kort i den etablering i udlandet, der skete i de kommende år.
I de følgende år var der en enestående fremgang. Øgede indtægter muliggjorde en mere markant udvikling, administrationen voksede, og i 2003 blev jeg selv ansat med ansvar for koncertplanlægning og udvikling af den internationale virksomhed. Samme år blev Peter Stevnhoved ansat som daglig leder, og i løbet af hans tid ved roret (2003-2008) oplevede CoCo nogle dynamiske år med stor fremgang. Efter et par år spillede CoCo omkring 40 årlige koncerter og kunne besøge vægtige spillesteder som Musikverein Wien, Concertgebouw Amsterdam og Laeiszhalle Hamburg, for blot at nævne nogle få. Indtil 2008 besøgte CoCo også Japan to gange og USA to gange.
2008 startede i samme gode spor, men i løbet af sommeren blev det tydeligt, at ensemblet havde alvorlige økonomiske problemer, og det blev nødvendigt at iværksætte en radikal redningsaktion for hjælpe CoCo ud af krisen. Takket være en kraftig indsats fra bestyrelse og administration samt generøs hjælp fra Statens Kunstfond og danske fonde blev orkestret reddet. I denne forbindelse genindtrådte Nikolaj de Fine Licht som daglig leder – en stilling han havde haft i CoCos første 7 år, og som han stadig har i dag.
I forbindelsen med krisen dykkede CoCos aktivitetsniveau, men allerede i 2009 var der igen mange spændende koncerter i kalenderen – herunder optræden ved "The Proms" i Royal Albert Hall. Det lykkedes med andre ord ret hurtigt at komme på ret køl igen, men snart gjorde de økonomiske konsekvenser af finanskrisen i 2008 sig gældende, og i de kommende år faldt antallet af koncerter i udlandet drastisk – hvilket desværre er en tilstand, der stadig hersker.
I krisens kølvand blev der under Nikolaj de Fine Lichts ledelse skabt en mere stabil økonomistyring og en mere realistisk planlægning, som har præget orkestrets virke siden. I de følgende år har udviklingen af målsætning og profilering gennemgået flere stadier, og det kunstneriske niveau er blevet højnet og finpudset med større international gennemslagskraft til følge.
Når vi ser tilbage på de "urealistiske" forestillinger og fantasier, der prægede de første år, er det næsten ”surrealistisk” at kunne konstatere, at Concerto Copenhagen i dag er en veletableret aktør på den internationale musikscene og er anerkendt som et af ”branchens mest spændende og innovative orkestre” – milevidt fra hvad vi dengang kunne forestille os...
Jubilæumskoncerten Med Jubilæumskoncerten vender vi tilbage til musik, der har haft en særlig betydning gennem årene. Ikke kun for orkesteret selv men også for publikum og anmeldere. Vi følte stor stolthed, da BBC 3’s program "Building a library" i 2017 udnævnte CoCos optagelse af J.S. Bachs h-mol messe til den bedste på markedet – det var en stor anerkendelse af CoCos internationale betydning. Men faktisk modtog CoCos indspilning af J.S. Bachs "Koncert i c-mol for violin og obo" den samme udmærkelse allerede i 2016, og derfor har vi programsat netop denne koncert igen, så publikum kan (gen)opleve dette værk.
I 2012 fik CoCo international opmærksomhed i forbindelse med indspilningen af Händels "Concerti grossi Op 3", der blev nomineret til Årets CD i kategorien "Baroque instrumental" ved de prestigefyldte "Gramophone Awards". Fra denne samling spiller vi her koncert nr. 5 i d-mol for 2 oboer, strygere og basso continuo.
Af de gæstedirigenter, der har besøgt CoCo gennem årene, har den italienske oboist og ensembleleder Alfredo Bernardini været den mest flittige gæst. Han er her repræsenteret af Vivaldis ouverture til serenaden "La Senna Festeggiante", hvilket var det første værk, der var på programmet ved Alfredos første optræden sammen med CoCo i 2009.
Den øvrige musik på programmet er fra undertegnedes eget ”mindekartotek”. Værker som enten har fremkaldt affødt opmærksomhed, eller som publikum har udtrykt stor glæde over ved koncerter rundt omkring i Danmark. Hvis nogle af disse værker skal fremhæves, er det nok Telemanns suite til "Don Quixote". Publikums gennemgående begejstring for dette værk er noget af det mest overvældende, jeg har oplevet i mine år med CoCo.
programnoter af Lars Henriksson, oboist salg og kunstnerisk udvikling
Pressemeddelelse . . . . . Concerto Copenhagens 30 års jubilæumskoncert. Der venter en hel speciel oplevelse, når Mariager kirke lørdag d. 13. november kl. 16:00 lægger rum til en koncert med det danskbaserede orkester med det engelsk klingende navn: Concerto Copenhagen. Concerto Copenhagen spillede sine første koncerter i 1991 og har siden udviklet sig til Skandinaviens førende barokorkester – og et af de mest spændende og innovative barokorkestre i verden. Orkestret fejrer således i år dets 30-års jubilæum. Orkestrets har i anledning af jubilæet sammensat et program med en kavalkade af det bedste fra barokken, og mesterværkerne fremføres under ledelse af violinisten Fredrik From og oboisten Antoine Torunczyk. Der lægges ud med Corellis Concerto Grosso i D-dur, der er så glad musik at det vil få enhver til trække på smilbåndet. Programmet fortsætter med engelsk musik af Purcell og derefter skal vi en tur til Tjekkiet ved Heinrich Ignaz Franz von Biber, som orkestret har profileret med flere cd-indspilninger. Første afdeling af programmet slutter som det begyndte med en concerto grosse. Denne gang af George Friederich Händel. Efter pausen følger musik af Vivaldi, Bachs dobbeltkoncert for violin og obo, inden løjerne slutter af med Telemanns Don Quixotte Ouverture-suite. Et værk som på helt tæt musikalsk hold følger den arme Don Quixotte. Dette er et af orkestrets glansnumre, og ingen andre orkestre er i stand til at udpensle Don Quixottes inderste som Concerto Copenhagens mange strygere. Blandt andet spiller musikerne bevidst ikke i takt, når Don Quixottes heller ikke kan gå i takt. Koncert er arrangeret af Hobro Musikforening, men finder sted i Mariager kirke. Der tages en entre på 120 kr. hvis du ikke er medlem af Hobro Musikforening.
|