| | | | 3. sommerkoncert tirsdag d. 25. juli 2023 kl. 19:30 Lars Kolding Wolf (50 kr. - mulighed for partoutkort)
| | Lars Colding Wolf er både organist og cembalist. | | Ved sommerens tredje af i alt fem koncerter tirsdag d. 25. juli kl. 19:30, får Mariager Kirke besøg af barokspecialisten Lars Colding Wolf.
Han er både uddannet organist og cembalist på konservatorierne i Aalborg, Odense og Malmö med cembalodebut i 2002 efter studier hos Lars Ulrik Mortensen. Han er til daglig organist ved Sct. Catharinæ kirke i Hjørring og underviser på Det Jyske Musikkonservatorium i orgel, cembalo og kammermusik.
Lars Colding Wolf har tillige været med til at etablere Ensemble Zimmermann i 2001 og er i dag dets faste cembalist og musikalske leder. Ensemblet har ofte lagt vejen forbi Mariager Kirke til koncerter, men denne gang sidder Lars Colding Wolf ved kirkens Aubertin-orgel. Fra kirkens imponerende orgel vil han divertere med musik fra barokkens glansperiode idet der spilles værker af bl.a. Melchior Schildt, Buxtehude, Bach og uddrag af Couperins "messe til brug i sognene". |
Koncertprogram . . . . .
Alessandro Scarlatti (1660-1725) | Toccata per organo | Melchior Schildt (1592-1667) | Gleichwie das Feuer 3 variationer over salmen I Jesu navn | Dietrich Buxtehude (ca. 1637-1707) | Toccata i F-dur (BuxWV 156) | | Aria con variazioni i C (BuxWV 246) | Francois Couperin (1668-1733) | fra Messe pour les Paroisses Plein chant du premier Kyrie, en Taille
Fugue sur les jeux d’anches
Duo sur les Tierces
Offertoire sur les Grands jeux
| Johann Sebastian Bach (1685-1750) | Piéce d’orgue (BWV 572) Très vitement
Gravement
Lentement |
Programnoter . . . . . I 1988 skulle jeg skrive min eneste skriftlige opgave på konservatoriet. Det var jeg nu ret ligeglad med, for jeg skulle på sommerferie dagen efter den skulle afleveres.
Jeg skrev opgaven og kørte til Aalborg (organiststuderende får bil laaaaang tid før blokfløjtestuderende) og puttede opgaven i postkassen, og så tog jeg på ferie til Tyskland og til Italien i bil efter min akademiske skrivedebut.
Efter sommerferien fik jeg opgaven tilbage (med karakter). Karakteren var et nummer lavere, end jeg synes den skulle være, bl.a. fordi min opgave med at beskrive de europæiske landes orgler ikke bevægede sig en tomme ud over barokkens instrumenter. Hvad der lå efter Bachs død, var mig på det tidspunkt inderligt ligeyldigt. (Sig det endelig ikke til nogen - men sådan har jeg det lidt stadigvæk).
Som man vil kunne se af årstallene på komponisterne ved denne aftens koncertprogram, kunne man måske forledes til at antyde, at Lars Wolf har det lidt på samme måde.
I hvert fald er aftenens program en opvisning i barokkens mestre (barokken regnes i årstal fra 1600 med operaens fremkomst til Bachs død i 1750 - altså en ret lang musikalsk periode).
Det har været svært at være operakomponist i Rom for Alessandro Scarlatti, idet paven havde nedlagt forbud mod opførelsen af operaer, så mens han virkede i Rom, skrev han primært kirkemusik (men smuglede dog nogle operaer til Firenze, hvor pavens forbud ikke gjaldt). Hvornår hans Toccata per organo er fra, aner man vist ikke, og han har også skrevet dusinvis af dem. Typisk italiensk tastemusik.
Hvis det ikke lige var fordi det stod i programmet, var der næppe nogen, der ville høre at melodien, der ligger til grund for Melchior Schildts Gleichwie das Feuer, er melodien “I Jesu navn”, og selv med den oplysning er der næppe nogen, der hverken kender melodien - og derfor i sagens natur heller ikke kan genkende den i Schildts variationer. Havde man nu i programmet skrevet, at det var et stykke dansemusik for et vilkårligt tasteinstrument, var vi tættere på en forståelig sandhed.
Dietrich Buxtehude er en af de store - og så med dansk blod i årene. Han har skrevet en del toccataer i F-dur, men denne som Lars Wolf spiller er den længste (og sværeste). Orglet kan noget, som ingen andre instrumenter (sækkepiben måske undtaget) kan: man kan spille et orgelpunkt.
Altså en tone som holdes i pedalet, mens hænderne spiller ovenover. Lyt til åbningen af denne toccata, hvor et langt “f” og senere et langt “c” i pedalet danner en magtfuld bund under hændernes frie fabuleren i denne specielle Buxtehudeske nordtyske stil.
På trods af at Francois Couperin kun har skrevet to orgelværker, regnes han stadig som en af de største franske orgel-barokkomponister. Ellers var han næppe blevet organist hos selveste solkongen. Værkerne er til gengæld to hele messer beregnet til brug gennem en hel fransk højmesse (af en noget længere karakter end en dansk forkølet søndagsseance på ca. en time).
Lars Wolf spiller fire satser af de i alt obligatoriske 21 satser. Offertoiret er i enhver messe altid det længste (og mest larmende) stykke, for under offertoriet samlede man ind, og når orglet spillede kraftigt kunne man camouflere, hvor mange mønter der dryppede ned i indsamlingsbøssen.
Vi bliver i det franske ved aftenens sidste værk af barokmesteren over dem alle: tyskeren Johann Sebastian Bach. Hans stykke kunne sagtens have heddet Fantasia eller noget andet tysk standard-navngivning, men nu har Bach kaldt det med den franske titel “Piece d’Orgue”, selvom der ikke nødvendigvis er meget fransk kompositionsteknik i stykkets tre satser.
Efter koncerten serveres der et glas barok-vin eller barok-vand enten lige udenfor kirken eller i Klostret på den anden side af den store hvide kirke, med det fine barok-orgel.
Pressemeddelelse . . . . . Barokspecialist spiller i Mariager Kirke. For mange år siden - før elektriciteten gjorde det nemt, at tænde for den uundværlige luft til et kirkeorgel - var alle organister tillige cembalister. Man øvede nemlig oftest på et cembalo, da orgel i sagens natur krævede flere mand til at forsyne instrumentet med luft. Senere blev det anderledes nemt. Ved sommerens tredje af i alt fem koncerter tirsdag d. 25. juli kl. 19:30, får Mariager Kirke besøg af barokspecialisten Lars Colding Wolf. Han er både uddannet organist og cembalist på konservatorierne i Aalborg, Odense og Malmö med cembalodebut i 2002 efter studier hos Lars Ulrik Mortensen. Han er til daglig organist ved Sct. Catharinæ kirke i Hjørring og underviser på Det Jyske Musikkonservatorium i orgel, cembalo og kammermusik. Lars Colding Wolf har tillige været med til at etablere Ensemble Zimmermann i 2001 og er i dag dets faste cembalist og musikalske leder. Ensemblet har ofte lagt vejen forbi Mariager Kirke til koncerter, men denne gang sidder Lars Colding Wolf ved kirkens Aubertin-orgel. Fra kirkens imponerende orgel vil han divertere med musik fra barokkens glansperiode idet der spilles værker af bl.a. Melchior Schildt, Buxtehude, Bach og uddrag af Couperins "messe til brug i sognene". Couperin skrev kun to værker for orgel, men det hører til det ypperste franske barokmusik for instrumentet, og intet andet instrument i Danmark gengiver musikken så godt som Mariager kirkes franskbyggede orgel. Efter koncerten er der vanen tro et glas vin/vand, for dem, der har tid, lyst og mulighed for det.
|