| | | | Nytårskoncert med kirkens organist søndag d. 5. jan. 2025 kl. 16:00 (gratis)
 | | Som så mange andre år skydes musikåret i gang med en nytårs-orgel-koncert første søndag i januar kl. 16:00. | | Der lægges ud med Johann Sebastian Bachs store toccata og dobbeltfuga i F-dur. Et af Bachs længste orgelværker, men det har en imponerende ekstroverthed over sig, og i den afsluttende fuga, flettes det pompøse maskuline hovedtema sammen med det finere og enklere feminine sidetema i en ganske imponerende symbiose.
Helt anderledes er koncertens andet værk, der nu også er af Bach. Triosonate i C-dur, er et mesterstykke i enkelthed. Højre og venstre hånd spiller hver en stemme – det samme gør pedalet. Det lyder enkelt og skulle gerne være enkelt at lytte til. Det er dog på ingen måde enkelt at spille.
Koncerten slutter i Frankrig. Fra komponisten Alexander Guilmants syvende orgelsonate spilles to satser: Først en rolig cantabile for så et slutte med en grandios sast, der egentlig er symfoniens åbningssats. Satsen hedder ”Entrée” og med |
Koncertprogram . . . . .
Johann Sebastian Bach (1685-1750) | Toccata og fuga i F-dur (BWV 540) | | Triosonata nr. 5 i C-dur (BWV 529) Allegro Largo Allegro | Alexandre Guilmant (1837-1911) | Intermezzo fra orgelsymfoni nr. 7 (Opus 89,3) | | Entrée fra orgelsymfoni nr. 7 (Opus 89,1) |
Programnoter . . . . . En rigtig god dag kan jo variere fra person til person, men for mig er første mandag i januar altid en god dag (det er altså i morgen, hvis nogen skulle være i tvivl).
Dels fordi jeg endelig kan tillade mig at tømme hovedet for alle de noder, der har skullet holdes i live henover flæskesteg, and, grantræ, nytårstaler og en beskeden mængde alkohol, og dels fordi det er dejligt at kunne udvælge sig noget nyt musik at spille til næste nytårskoncert (hvilket jeg notorisk og tomhjernet kigger på dagen efter nytårskoncerten).
Sådan var det også i det forgangne år, hvor jeg en gang i januar bestemte mig for denne koncerts program.
Jeg har ikke spillet noget af det før, men Bachs toccata i F-dur har længe været på min bucketliste.
Toccata og fuga i F-dur er et kæmpeværk i en meget stor musikalsk form.
Det hele begynder med en lang kanon mellem højre hånd og venstre hånd over et langt orgelpunkt i pedalet.
Så følger en lige så lang pedal-solo over samme tema, hvorefter kanonen gentages - dog sådan at venstre hånd begynder og højre hånd imiterer. Ikke overraskende kommer endnu en laaaaang pedalsolo inden selve toccataen med alverdens akkorder for alvor går i gang. Til sidst i toccataen bevæger pedalet sig ned på orglets dybeste tone, og ligger der og giver både rystelser og mindelser om de lange pedaltoner, som også indledte stykket. Fugaen er en majestætisk dobbeltfuga. Første tema er langsomt, kromatisk og maskulint.
I midten kommer det mere feminine sidetema på en svagere registrering, inden det hele mikses godt og grundigt sammen til slut. Sådan skal det gøres.
Triosonaten i C-dur er helt anderledes. Ingen kraftige udladninger, men det simpleste af det simple. En stemme i højre hånd - en anden i venstre hånd og så lige en stemme i pedalet og dette gennem alle tre satser. Hvis du synes, det lyder enkelt, er det godt og rigtigt. For os der sidder på bænken med noden foran os, er det knapt så enkelt.
Vi rykker nu til Frankrig.
Guilmant har skrevet 8 orgelsonater, og fra den 7. orgelsonate spiller jeg to satser i rækvendt omfølge.
Først den langsomme tredjesats: Intermezzo, som veksler mellem nogle meget forskellige afsnit og derefter første sats, som hedder Entré, og satsens åbningstema er en gedigen ørehænger, og det bliver præsenteret i alverdens tonearter i løbet af satsen.
Det kan synes lidt mærkeligt at spille en “Entré” til slut i en koncert, men nyd lydtrykket og betragt det som indgangen til musikåret 2025 i Mariager kirke.
God koncert - godt musiknytår og se mere om kommende koncerter på mariagerkirke.dk/musik
Pressemeddelelse . . . . . Nytårskoncert i Mariager kirke. Siden 2011 – året efter kirkens store orgel blev opstillet – har der været afholdt nytårskoncert den første søndag i det nye år. Sådan bliver det også i 2025, hvor kirkens organist – Mikael Ustrup – kl. 16:00 sætter sig til tangenterne og diverterer med årets første musikalske oplevelse i Mariager kirke. Der er hverken champagnegalop eller andre verdslige arrangementer på programmet, men ren orgelmusik – skrevet for instrumenternes dronning. Der lægges ud med Johann Sebastian Bachs store toccata og dobbeltfuga i F-dur. Et af Bachs længste orgelværker, men det har en imponerende ekstroverthed over sig, og i den afsluttende fuga, flettes det pompøse maskuline hovedtema sammen med det finere og enklere feminine sidetema i en ganske imponerende symbiose. Helt anderledes er koncertens andet værk, der nu også er af Bach. Triosonate i C-dur, er et mesterstykke i enkelthed. Højre og venstre hånd spiller hver en stemme – det samme gør pedalet. Det lyder enkelt og skulle gerne være enkelt at lytte til. Det er dog på ingen måde enkelt at spille. Koncerten slutter i Frankrig. Fra komponisten Alexander Guilmants syvende orgelsonate spilles to satser: Først en rolig cantabile for så et slutte med en grandios sast, der egentlig er symfoniens åbningssats. Satsen hedder ”Entrée” og med den kan man gå ind til det nye musikår i Mariager kirke. Der er altid gratis adgang til nytårskoncerten, der varer en lille times tid.
|