2. sommerkoncert Søndag d. 20. juli 1997 kl. 19:30 (30 kr.)

Mikael Ustrup, orgel

PROGRAM

Dietrich Buxtehude (ca. 1637-1707):
Præludium og fuga i D-dur - BuxWV 139
Passacaglia i d-mol - BuxWV 159

4 koralforspil:
Vater unser im Himmelreich - BuxWV 219
(DK: O hjertekære Jesus Krist)

Ach Herr, mich armen Sünder - BuxWV 178
(DK: Befal du dine veje)

Nun bitten wir den heilgen Geist - BuxWV 209
(DK: Nu bede vi den Helligånd)

Komm, heiliger Geist, Herre Gott - BuxWV 199
(Kom Helligånd Gud Herre from)

Ciacona i e-mol - BuxWV 160

Præludium og fuga i E-dur - BuxWV 141

Johann Sebastian Bach (1685-1750):
Fuga i g-mol - BWV 578
Wir glauben all’ an einen Gott, Schöpfer - BWV 680
(In Organo pleno)

Wir glauben all’ an einen Gott, Vater - BWV 740
(a 5 voci a 2 Clav. e Pedale doppio)

Præludium og fuga i d-dorisk - BWV 538

Programnoter:

Dietrich Buxtehude:
I modsætning til fødselsåret kendes Buxtehudes dødsår (1707) med sikkerhed, da en samtidig nekrolog fortæller at "…han døde ca. 70 år gammel".

Om hans nationale tilhørsforhold siger nekrologen: "...og han vedkendte sig livet igennem sin danske afstamning".

At Buxtehude ikke har skrevet et eneste bevaret værk, fra sin tid som organist ved Maria-kirken i Helsingør, gør i denne forbindelse mindre.

Det er uomtvisteligt at Buxtehude var en af samtidens store orgelmestre.

Dels har han skrevet megen orgelmusik, der er blevet bevaret, dels var han i samtiden kendt som skaberen "Abend-musik" - en slags adventskoncerter, der fandt sted i Mariakirken i Lübeck, hvor Buxtehude i en ung alder var blevet organist.

Præludium og fuga i D-dur og E-dur er som de fleste af Buxtehudes præludier og fugaer delt op i flere kontrasterende afsnit i modsætning til Bach, der næsten altid arbejder med en koncentreret enhedsform.

Passacaglia og ciacona er i princippet det samme: er tema der ligger i pedalet, mens manualerne sørger for den musikalske udvikling:

Passcagliaen i d-mol falder i fire klare afsnit hver med 7 gennem-føringer af pedaltemaet. Hvert afnit har sin ide og sin toneart:

1) d-mol 2) F-dur 3) a-mol 4) d-mol. I alt 28 gennemføringer af temaet.

Ciaconaen i e-mol skifter ikke toneart men holder sig i e-mol hele vejen. Til gengæld smutter bastemaet fra tid til anden op i hænderne eller ændrer rytmisk udformning. Meget pudsigt har også e-mol ciaconaen 28 gennemføringer af temaet.

Koralforspil. På Buxtehudes tid havde koralforspil en helt specifik funktion: de var indledningsmusik til salmesangen. D.v.s. orglet spillede et choralvorspiel hvorefter orglet holde inde og koret og menigheden afsang salmen uden orgelledsagelse. Buxtehudes koraler er alle opbygget som cantus firmus udsmykkede koraler d.v.s. melodien ligger i højre hånd, spilles i halvt tempo og udsmýkket næsten til ukendelighed.

Johann Sebastian Bach:
For eftertiden den helt store og samlende komponist, der ved sin død i 1750 (sammen med Händels død får år senere), afslutter den epoke eftertiden har kaldt højbarokken.

I sin samtid beundret som en stor orgel- og cembalovirtuos men negligeret som komponist.

Fra 1722 Thomaskantor i Leipzig, hvor han blev til sin død.

En produktion, der tæller over 1000 værker bl.a. ca. 250 kantater til kirkeårets søndage.

Som kuriosum kan nævnes at Bach som i en ung alder gik turen fra Arnheim til Lübeck for høre den store Buxtehude spille.

Fuga i g-mol: er et relativt sjældent spillet værk af Bach. Normalt er Bach’s større frie værker sammensat af både præludium og fuga, men enkelte fugaer står alene.

Bach’s choralvorspiele har både en anden/større udformning og en anden funktion end Buxtehudes.
De er tænkt som indeledningsmusik til messen.

Wir glauben all’ an einen Gott, Schöpfer (DK: Vi tro vi alle tro på Gud) har anført In Organo pleno, hvilket vil sige fuldt værk.

Den anden koral Wir glauben all’ an einen Gott, Vater (findes ikke på dansk) har anført a 5 voci - a 2 Clav. e Pedale doppio, d..v.s. koralen er femstemmig, skal spilles på to manualer og to af stemmerne spilles samtidigt i fødderne.

Toccata og fuga i d-dorisk:
Dorisk en af kirketonearterne i modsætning til dur og mol.
Værket er et af Bach’s længste. Det spiller i alt ca. 13 minutter.

Toccataen er speciel derved, at det er det eneste sted i Bach’s produktion at man fra Bach’s hånd har sikkerhed for, at der skal foretages manualskift.

Fugaen er en stor arkitektonisk form med tema og kontrapunkter, der væves sammen i lang åndeløs kraftudladning.

Dietrich Buxtehude
(ca. 1637-1707)
Praeludium og fuga i D-dur  (BuxWV 139)
Passacaglia i d-mol  (BuxWV 161)