Organistens musiksider
Tir d. 23. jul 2019 kl. 19:30

4. sommerkoncert
Giulia Biagetti, der er domorganist i Lucca i Toscana, spiller musik af italienske mindre kendte komponister, blandet med lidt tysk, fransk og sågar canadisk orgelmusik.
Tir d. 6. aug 2019 kl. 19:30

5. sommerkoncert
Johannes Skoog spiller et program med gammel fransk musik af Marchand og Grigny efterfulgt af en afdeling med Mozart og han slutter med nyere fransk musik af Florentz og Alain.
Tir d. 20. aug 2019 kl. 19:30

6. sommerkoncert
Jonathan Dimmock fra San Francisco spiller et afvekslende program med både amerikansk og europæisk orgelmusik. Fra amerika nyere musik fra Europa både gammelt og nyt.
Lør d. 5. okt 2019 kl. 16:00

Orkesterkoncert
Baroque Aros med gæstesolisterne Marcus Mohlen, cembalo og Mikael Ustrup, orgel spiller bl.a. “Bach’s orgelkoncert” samt Bach’s 5. Brandenburgkoncert foruden musik af Händel og Janitch
Lør d. 19. okt 2019 kl. 16:00


Tirili, der består af: Nadja Marie Schmedes Enevoldsen & Katrine Broch Møller & Susanne Cecilie Nielsen, sopraner samt Louise Harring Boll, orgel. Musik af Monteverdi, Vivaldi og Rameau
Søn d. 27. okt 2019 kl. 19:00

Musikgudstjeneste
Musikgudstjeneste 19. søndag efter trinitatis, hvor Klosterkorets bl.a. opfører et nyt værk af kirkens organist. "Missa Brevis" for harpe, orgel og kor.
Lør d. 2. nov 2019 kl. 16:00

Alle Helgenskoncert
Giovanni Pergolesi: Stabat Mater samt arier af Bach.
Margrethe Smedegaard, sopran & Estrid Molt Ipsen, alt
samt musikere fra Randers kammerorkester
Fre d. 29. nov 2019 kl. 20:00

Meditationskoncert
Der er ikke brug for mere forbrugerræs. Der er brug for ro! Kom til meditationskoncert, når Mariager kirkes organist holder "Bach-Friday" med mentalhygiegnisk musik af den store mester Bach.
Søn d. 15. dec 2019 kl. 19:30

JuleSalmeMaraton
Sædvanen tro afholdes der i december julesalmemaraton i Mariager Kirke. Der synges i år uddrag af i alt 20 julesalmer i stearinlysets skær.
Se flere koncerter . . . . .
2. sommerkoncert Søndag d. 20. juli 1997 kl. 19:30 (30 kr.)

Mikael Ustrup, orgel

PROGRAM

Dietrich Buxtehude (ca. 1637-1707):
Præludium og fuga i D-dur - BuxWV 139
Passacaglia i d-mol - BuxWV 159

4 koralforspil:
Vater unser im Himmelreich - BuxWV 219
(DK: O hjertekære Jesus Krist)

Ach Herr, mich armen Sünder - BuxWV 178
(DK: Befal du dine veje)

Nun bitten wir den heilgen Geist - BuxWV 209
(DK: Nu bede vi den Helligånd)

Komm, heiliger Geist, Herre Gott - BuxWV 199
(Kom Helligånd Gud Herre from)

Ciacona i e-mol - BuxWV 160

Præludium og fuga i E-dur - BuxWV 141

Johann Sebastian Bach (1685-1750):
Fuga i g-mol - BWV 578
Wir glauben all’ an einen Gott, Schöpfer - BWV 680
(In Organo pleno)

Wir glauben all’ an einen Gott, Vater - BWV 740
(a 5 voci a 2 Clav. e Pedale doppio)

Præludium og fuga i d-dorisk - BWV 538




Programnoter:

Dietrich Buxtehude:
I modsætning til fødselsåret kendes Buxtehudes dødsår (1707) med sikkerhed, da en samtidig nekrolog fortæller at "…han døde ca. 70 år gammel".

Om hans nationale tilhørsforhold siger nekrologen: "...og han vedkendte sig livet igennem sin danske afstamning".

At Buxtehude ikke har skrevet et eneste bevaret værk, fra sin tid som organist ved Maria-kirken i Helsingør, gør i denne forbindelse mindre.

Det er uomtvisteligt at Buxtehude var en af samtidens store orgelmestre.

Dels har han skrevet megen orgelmusik, der er blevet bevaret, dels var han i samtiden kendt som skaberen "Abend-musik" - en slags adventskoncerter, der fandt sted i Mariakirken i Lübeck, hvor Buxtehude i en ung alder var blevet organist.

Præludium og fuga i D-dur og E-dur er som de fleste af Buxtehudes præludier og fugaer delt op i flere kontrasterende afsnit i modsætning til Bach, der næsten altid arbejder med en koncentreret enhedsform.

Passacaglia og ciacona er i princippet det samme: er tema der ligger i pedalet, mens manualerne sørger for den musikalske udvikling:

Passcagliaen i d-mol falder i fire klare afsnit hver med 7 gennem-føringer af pedaltemaet. Hvert afnit har sin ide og sin toneart:

1) d-mol 2) F-dur 3) a-mol 4) d-mol. I alt 28 gennemføringer af temaet.

Ciaconaen i e-mol skifter ikke toneart men holder sig i e-mol hele vejen. Til gengæld smutter bastemaet fra tid til anden op i hænderne eller ændrer rytmisk udformning. Meget pudsigt har også e-mol ciaconaen 28 gennemføringer af temaet.

Koralforspil. På Buxtehudes tid havde koralforspil en helt specifik funktion: de var indledningsmusik til salmesangen. D.v.s. orglet spillede et choralvorspiel hvorefter orglet holde inde og koret og menigheden afsang salmen uden orgelledsagelse. Buxtehudes koraler er alle opbygget som cantus firmus udsmykkede koraler d.v.s. melodien ligger i højre hånd, spilles i halvt tempo og udsmýkket næsten til ukendelighed.

Johann Sebastian Bach:
For eftertiden den helt store og samlende komponist, der ved sin død i 1750 (sammen med Händels død får år senere), afslutter den epoke eftertiden har kaldt højbarokken.

I sin samtid beundret som en stor orgel- og cembalovirtuos men negligeret som komponist.

Fra 1722 Thomaskantor i Leipzig, hvor han blev til sin død.

En produktion, der tæller over 1000 værker bl.a. ca. 250 kantater til kirkeårets søndage.

Som kuriosum kan nævnes at Bach som i en ung alder gik turen fra Arnheim til Lübeck for høre den store Buxtehude spille.

Fuga i g-mol: er et relativt sjældent spillet værk af Bach. Normalt er Bach’s større frie værker sammensat af både præludium og fuga, men enkelte fugaer står alene.

Bach’s choralvorspiele har både en anden/større udformning og en anden funktion end Buxtehudes.
De er tænkt som indeledningsmusik til messen.

Wir glauben all’ an einen Gott, Schöpfer (DK: Vi tro vi alle tro på Gud) har anført In Organo pleno, hvilket vil sige fuldt værk.

Den anden koral Wir glauben all’ an einen Gott, Vater (findes ikke på dansk) har anført a 5 voci - a 2 Clav. e Pedale doppio, d..v.s. koralen er femstemmig, skal spilles på to manualer og to af stemmerne spilles samtidigt i fødderne.

Toccata og fuga i d-dorisk:
Dorisk en af kirketonearterne i modsætning til dur og mol.
Værket er et af Bach’s længste. Det spiller i alt ca. 13 minutter.

Toccataen er speciel derved, at det er det eneste sted i Bach’s produktion at man fra Bach’s hånd har sikkerhed for, at der skal foretages manualskift.

Fugaen er en stor arkitektonisk form med tema og kontrapunkter, der væves sammen i lang åndeløs kraftudladning.



Koncertprogram . . . . .
Dietrich Buxtehude
(ca. 1637-1707) 
Praeludium og fuga i D-dur  (BuxWV 139)
Passacaglia i d-mol  (BuxWV 161)
Vater unser im Himmelreich  (BuxWV 219)
Ach Herr, mich armen Sünder  (BuxWV 178)
Nun bitten wir den heilgen Geist  (BuxWV 209)
Komm, heiliger Geist, Herre Gott  (BuxWV 199)
Ciacona i e-mol  (BuxWV 160)
Praeludium og fuga i E-dur  (BuxWV 141)
Johann Sebastian Bach
(1685-1750) 
Fuga i g-mol (den lille)  (BWV 578)
Wir gläuben all an einen Gott  (BWV 680)
  in Organo pleno con Pedale
Wir glauben all an einen Gott  (BWV 740)
  (a 5 voci a 2 Clav. e Pedale doppio)
Toccata og fuga i d-dorisk  (BWV 538)