Den signede dag - Koncert med Dissing – Kleive – Reiersrud

Poul Dissing
Iver Kleive og Knut Reiersrud
Nyfortolkning af Grundtvigs salmer.

Mariager Kirke har sikret publikum en af de helt store oplevelser, når Povl Dissing i koncerten : "Den signede dag" fortolker Grundtvigs velkendte salmer og sange sammen med de store norske musikere : organisten Iver Kleive og guitaristen Knut Reiersrud.
Disse tre kunstnere har fundet sammen igen, og Mariager Kirke er en af de , som bliver besøgt deres korte koncerttourné i 2007.

- En fantastisk trio, der fungerer utroligt godt i kirkerum.
Grundtvig, der selv stod for fornyelse inden for folkekirken, ville ganske givet have frydet sig over dette initiativ, der bygger bro mellem 1800-tallets salmebog og nutidens forventninger til spektakulære musikoplevelser. Koncerten bygger cd´en ”Den signede dag” og fortolker Grundtvigs glade og hjertelige univers.
Knut Reiersrud er et multitalent guitar, hvis hjerte banker for blues- og folkgenren. Han har udgivet mange "solo" cd`er og er en meget efterspurgt session-musiker pga. hans alsidige spillestil. I Norge betragtes han som deres største blues-guitarist.

Ved koncerten bidrager de to norske musikere desuden med egne kompositioner fra deres kritikerroste udgivelser: "Blå koral" og "Himmelskib" fra hhv. 1991 og 1996, hvor de kombinerer europæisk orgelmusik, norske religiøse folketoner og blues til et særegent musikalsk udtryk. Vi kommer sikkert også til at høre numre fra deres nyeste udgivelse ”Nåde over nåde” fra 2006.

Anmelderne skrev bl.a. :
En bevægende koncert... koncerten forgik i en intens stemning med smuk musik og sang, at mange faktisk sad og græd af bevægelse. / Dagbladet Ringsted

I al sin glans nu stråler Dissing... /Kalundborg Folkeblad

Guitarist Knut Reiersrud spillede ind i mellem guddommeligt guitar (både el- og akustisk), at man næsten skulle tro, at Vorherre havde en finger med i spillet. Måske havde Han også pillet ved Iver Kleive`s orgel. Musikken lød i hvert fald himmelsk. / JP Kultur