Organistens musiksider
Tir d. 23. jul 2019 kl. 19:30

4. sommerkoncert
Giulia Biagetti, der er domorganist i Lucca i Toscana, spiller musik af italienske mindre kendte komponister, blandet med lidt tysk, fransk og sågar canadisk orgelmusik.
Tir d. 6. aug 2019 kl. 19:30

5. sommerkoncert
Johannes Skoog spiller et program med gammel fransk musik af Marchand og Grigny efterfulgt af en afdeling med Mozart og han slutter med nyere fransk musik af Florentz og Alain.
Tir d. 20. aug 2019 kl. 19:30

6. sommerkoncert
Jonathan Dimmock fra San Francisco spiller et afvekslende program med både amerikansk og europæisk orgelmusik. Fra amerika nyere musik fra Europa både gammelt og nyt.
Lør d. 5. okt 2019 kl. 16:00

Orkesterkoncert
Baroque Aros med gæstesolisterne Marcus Mohlen, cembalo og Mikael Ustrup, orgel spiller “Bach’s orgelkoncert” samt Bach’s 5. Brandenburgkoncert foruden musik af Händel og Janitch
Lør d. 19. okt 2019 kl. 16:00


Tirili, der består af: Nadja Marie Schmedes Enevoldsen & Katrine Broch Møller & Susanne Cecilie Nielsen, sopraner samt Louise Harring Boll, orgel.
Musik af Monteverdi, Vivaldi og Rameau
Søn d. 27. okt 2019 kl. 19:00

Musikgudstjeneste
Musikgudstjeneste 19. søndag efter trinitatis, hvor Klosterkorets bl.a. opfører et nyt værk "Missa Brevis" for harpe, orgel og kor.
Lør d. 2. nov 2019 kl. 16:00

Alle Helgenskoncert
Giovanni Pergolesi: Stabat Mater samt arier af Bach.
Margrethe Smedegaard, sopran & Estrid Molt Ipsen, alt
samt musikere fra Randers kammerorkester
Fre d. 29. nov 2019 kl. 20:00

Meditationskoncert
Der er ikke brug for mere forbrugerræs. Der er brug for ro! Kom til meditationskoncert, når Mariager kirkes organist holder "Bach-Friday" med mentalhygiegnisk musik af den store mester Bach.
Søn d. 15. dec 2019 kl. 19:30

JuleSalmeMaraton
Sædvanen tro afholdes der i december julesalmemaraton i Mariager Kirke. Der synges i år uddrag af i alt 20 julesalmer i stearinlysets skær.
Se flere koncerter . . . . .
Koncert torsdag d. 22. maj kl. 19:30 (entré 40 kr.)
Akademisk Kor, Århus
Dirigent Ole Faurschou
 
Akademisk Kor Århus er et ambitiøst klassisk amatørkor som består af 34 sangere i alderen 20-35 år. Alle sangere har tilknytning til musiklivet omkring Aarhus Universitet og Det Jyske Musikkonservatorium, og der arbejdes i koret ud fra en professionel målsætning, der involverer en lang række aktiviteter året rundt. Koret blev dannet i 1985 og dirigeres i dag af Ole Faurschou.

Den nyere danske og nordiske kormusik er et gennemgående tema i repertoiret, men koret arbejder med en bred vifte af genrer, fra renæssancens stringente, polyfone musik over den intense, følelsesladede romantik til uropførelser af værker af moderne danske komponister. Ud over at arbejde med en homogen, udtryksfuld korklang ser Akademisk Kor Århus det som sin opgave at formidle glæden ved musikken som en del af koncertoplevelsen.

Akademisk Kor Århus giver årligt 10-15 koncerter, og hvert år gennemføres desuden en udlandsrejse - som oftest med konkurrencedeltagelse. Dette har resulteret i en række 1. priser, senest i juli 2006, hvor det blev til hele tre priser til koret ved The 8th China International Chorus Festival. Udover en 1. pris i konkurrencen, modtog koret en pris for bedste udførelse af et obligatorisk kinesisk værk og dirigent Ole Faurschou modtog prisen for bedste direktion.

Akademisk Kor Århus´ seneste cd: Forunderligt - Dansk Kormusik fra Nielsen til Nørholm er udgivet i august 2004. På denne cd har koret indspillet en række værker af komponisterne Carl Nielsen, Svend S. Schultz, Jørgen Jersild og Ib Nørholm. Repertoiret strækker sig fra det lyrisk-romantiske hos Nielsen og Schultz til det mere harmonisk komplekse og ind imellem næsten jazzede hos Jersild og Nørholm.

Se korets hjemmeside . . . . .


Felix Mendelssohn Bartholdy (1810 – 1856): 
Warum toben die Heiden op. 78 nr. 1
Tekst fra salme 2
Trauergesang op. 116
Ehre Sei Gott in der Höhe (Gloria)
Sv. S. Schultz (1913 – 1998):
Fire fragmenter fra Ovids Ars Amandi for blandet kor:
I. Prima tuae menti veniat
II. Cave. Hic tu fallaci
III. Conquerar, an moneam
IV. Finiturus eram             
Niels W. Gade (1817-1890) Tonestykke nr. II i C-dur
Tonestykke nr. III i a-mol
Johannes Brahms (1833 – 1897):
Fünf Gesänge op. 104:
Nachtwache I
NachtwacheII
Letztes Glück
Verlorne Jugend
Im Herbst
I.P.E. Hartmann (1805 – 1900):
Af op. 86
Da skulle du være kommen
En engel har rørt din pande
I våren knoppes en lind så grøn


 
I: Prima tuae menti veniat
 
Prima tuae menti veniat fiducia, cunctas
     posse capi; capies, tu modo tende plagas.               
Vere prius volucres taceant, aestate cicadae,
     Maenalius lepori det sua terga canis,
Femina quam iuveni blande temptata repugnet:
     Haec quoque, quam poteris credere nolle, volet.
Utque viro furtiva venus, sic grata puellae:               
     Vir male dissimulat: tectius illa cupit
Først må du vide for vist, at hver en kvinde kan vindes,
og hun kan vindes af dig, blot du dit garn spænder ud.
Før vil i våren hver fugl, om somren hver græshoppe tie,
og den arkadiske hund flygte for haren i hast,
før end en kvinde vil modstå den ømt forførende yngling,
selv den der, som man tro, slet ikke vil – vil engang.
Elskov, som skjules, er yndet af mænd og yndet af piger,
manden dog røber sig snart, bedre forstiller sig hun.
II: Cave. Hic tu fallaci.
 
Cave. Hic tu fallaci nimium ne crede lucernae:               
     Iudicio formae noxque merumque nocent.
Luce deas caeloque Paris spectavit aperto,
     Cum dixit Veneri “vincis utramque, Venus.”
Nocte latent mendae, vitioque ignoscitur omni,
     Horaque formosa quamlibet illa facit.               
Consule de gemmis, de tincta murice lana,
     Consule de facie corporibusque diem.
Vogt dig dog: narres du kan i skær af det skuffende festblus,
natten og vinen gør sløv dommen om, hvem der er skøn.
Dagslyset stråled da Paris de trende gudinder betragted
og han til Venus brød ud: ”Begge besejrede du!”
Alle lyder og fejl af mørket dølges og svinder,
natten lyver enhver kvinde bedårende skøn.
Døm om kostbare stene, om purpurskinnende klæder,
Døm om lemmernes pragt, synets skønhed, ved dag
III: Conquerar, an moneam.
 
Conquerar, an moneam mixtum fas omne nefasque?
     Nomen amicitia est, nomen inane fides.               
Ei mihi, non tutum est, quod ames, laudare sodali;
     Cum tibi laudanti credidit, ipse subit.
Nil nisi turpe iuvat: curae sua cuique voluptas:
     Haec quoque ab alterius grata dolore venit.               
Heu facinus! non est hostis metuendus amanti;
     Quos credis fidos, effuge, tutus eris.
Cognatum fratremque cave carumque sodalem:
     Praebebit veros haec tibi turba metus.
Uret og ret går i ét; skal med gråd eller harm jeg det møde?
Venskabet er kun et navn, troskab en svigefuld klang.
Vogt dig: farligt det er, om du priser din elskte for vennen;
tror han dig, spænder han snart ud efter hende sit net.
Hvad der er slet – og kun det – vækker fryd. Hver vil kun sin egen
vellyst og jubler end mer, bringer en anden den sorg.
Ak, hvilken skam! Sin fjende bør ej den elskende frygte;
undgå dem, som du mest stoler på. Da er du frelst.
Vogt dig for slætning og ven, selv den bedste,
Giv agt på din broder! Tro mig, netop fra dem venter dig farer især!
IV: Finiturus eram.
 
Finiturus eram, sed sunt diversa puellis               
     Pectora: mille animos excipe mille modis.
Nec tellus eadem parit omnia; vitibus illa
     Convenit, haec oleis; hac bene farra virent.
Pectoribus mores tot sunt, quot in orbe figurae;
     Qui sapit, innumeris moribus aptus erit,               
Utque leves Proteus modo se tenuabit in undas,
     Nunc leo, nunc arbor, nunc erit hirtus aper.
Hi iaculo pisces, illi capiuntur ab hamis:
     Hic cava contento retia fune trahunt.
Nec tibi conveni et cunctos modus unus annos:               
     Longius insidias cerva videbit anus.
Si doctus videare rudi, petulansve pudenti,
     Diffidet miserae protinus illa sibi.
Inde fit, ut quae se timuit committere honesto,
     Vilis ad amplexus inferioris eat.               
Pars superat coepti, pars est exhausta laboris.
     Hic teneat nostras ancora iacta rates.
Her skulle sluttes min sang. Men - pigernes hjerter forskelligt
skabtes; og tusinde sind vindes på tusindfold vis.
Samme jordbund bærer ej alt: én skabtes til druer,
én til oliven og én grønnes med hveden især.
Sindets stemninger veksler så rigt som alskabningens former;
efter de tusinde sind former sig han, der er klog;
ligesom Proteus han snart sig forvandler til flygtige bølger,
snart til et vildsvin grumt, snart til en løve, et træ.
Her man fisker med krog, og der harpuner man bruger,
hist man drager til land fangsten i bugnende net. –
Og du de skiftende år ej heller ens må behandle,
garnene langvejs fra ses af den ældede hjort.
Taler du lærd til en ubelæst mø og frækt til en blysom,
vækker hos begge du staks mistvivl og usikker frygt.
Sådan kan hun, der var angst for at give sig hen til en ærlig,
kaste sig blindt i en lagt slettere tilbeders favn.
Endt er en del af vort værk; en del er endnu tilbage;
Ankeret kaste vi vil, standse vort fartøj en stund.
   
   

 

 

 





Pressemeddelelse . . . . .
Fremragende kor i Mariager Kirke.

Der er lagt op til en stor musisk oplevelde, når Mariager Kirke torsdag d. 22. maj får besøg af Akademisk Kor fra Århus.
Akademisk Kor Århus er et ambitiøst klassisk kor som består af 34 sangere i alderen 20-35 år.
Alle sangere har tilknytning til musiklivet omkring Aarhus Universitet og Det Jyske Musikkonservatorium, og der arbejdes i koret ud fra en professionel målsætning, der involverer en lang række aktiviteter året rundt.
Koret blev dannet i 1985 og dirigeres i dag af Ole Faurschou.
Akademisk Kor Århus giver årligt 10-15 koncerter, og hvert år gennemføres desuden en udlandsrejse - som oftest med konkurrencedeltagelse. Dette har resulteret i en række 1. priser, senest i juli 2006, hvor det blev til hele tre priser til koret ved The 8th China International Chorus Festival.
Ved koncerten i Mariager Kirke synger koret et rent romantisk program med musik af Mendelssohn, Svend S. Schultz, Johannes Brahms og I.E.P. Hartmann.
Der tages en beskeden entre til denne koncert.