Organistens musiksider
Lør d. 5. okt 2019 kl. 16:00

Orkesterkoncert
Baroque Aros med gæstesolisterne Marcus Mohlen, cembalo og Mikael Ustrup, orgel spiller bl.a. “Bach’s orgelkoncert” samt Bach’s 5. Brandenburgkoncert foruden musik af Händel og Janitch
Lør d. 19. okt 2019 kl. 16:00


Tirili, der består af: Nadja Marie Schmedes Enevoldsen & Katrine Broch Møller & Susanne Cecilie Nielsen, sopraner samt Louise Harring Boll, orgel. Musik af Monteverdi, Vivaldi og Rameau
Søn d. 27. okt 2019 kl. 19:00

Musikgudstjeneste
Musikgudstjeneste 19. søndag efter trinitatis, hvor Klosterkorets bl.a. opfører et nyt værk af kirkens organist. "Missa Brevis" for harpe, orgel og kor.
Lør d. 2. nov 2019 kl. 16:00

Alle Helgenskoncert
Giovanni Pergolesi: Stabat Mater samt arier af Bach.
Margrethe Smedegaard, sopran & Estrid Molt Ipsen, alt
samt musikere fra Randers kammerorkester
Fre d. 29. nov 2019 kl. 20:00

Meditationskoncert
Der er ikke brug for mere forbrugerræs. Der er brug for ro! Kom til meditationskoncert, når Mariager kirkes organist holder "Bach-Friday" med mentalhygiegnisk musik af den store mester Bach.
Se flere koncerter . . . . .
3. sommerkoncert tirsdag d. 3. juli kl. 19:30 Hans Fagius, orgel (50 kr. mulighed for partoutkort)
Hans Fagius fik sin uddannelse hos Bengt Berg og Alf Linder ved Musikhøgskolen i Stockholm.
 
I 1974-75 studerede han hos den navnkundige organist Maurice Duruflé i Paris.
Han har vundet priser ved internationale orgelkonkurrencer og givet koncerter over det meste af verden.
 
Hans repertoire spænder over alle epoker, men han har specialiseret sig i barokken og romantikken.
 
Et af hans specialer har været konsertserier med samtlige værker af forskellige kompnisters værker, bl.a. Buxtehude, Cesar Franck, Alain, Mendelssohn og Duruflem eller alle symfonier af Vierne. Samtlige Bachs orgelværker han han fremført hele tre gange senest i 2007.
 
Det er også blevet til talrige cd-indspilninger.
 
Fra 1989 til sidste år var han professor ved konservatoriet i København, hvor han har underviste generationer af danske organister.
 
Nu er han freelance koncertgiver og underviser.
 


Koncertprogram . . . . .
George Böhm
(1661-1733) 
Praeludium i d-mol00:00
Auf meinen lieben Gott
  4 vers over melodien: " Fryd dig, du Krist brud"
00:00
Felix Mendelssohn-Bartholdy
(1809-1847) 
Fra Drei Fugen (1839)

  f-mol
  e-mol
09:00
Louis Marchand
(1669-1732) 
Fra Pièces Choises Pour l’Orgue:

  Plein jeu
  Fugue
  Trio
  Basse de Trompette
  Tierce en taille
  Dialogue
00:00
Johann Sebastian Bach
(1685-1750) 
An wasserflüssen Babylon  (BWV 653b)
  a pedale doppio e cantus firmus in sopran
04:20
Trio super: Herr Jesu Christ, dich zu uns wend  (BWV 655)
  á 2 claviers et pédale
03:30
Fantasi og fuga i g-mol  (BWV 542)11:15
28:05


Hør Hans Fagius spille liflig Bach . . . . .




Programnoter . . . . .
Programnoter

Hvis man som fagnørd kigger på hvilke piber og dertil hørende klangmuligheder, der befinder sig Mariager kirkes orgel, kan det program Hans Fagius har valgt at spille på ingen måde komme tættere på orglets absolutte spidskompetencer.
Tysk og fransk senbarok krydret med lidt tysk Mendelssohn. Der skal ikke indgås et eneste kompromis for at få dette program til at fungere optimalt (det skal der ellers altid uanset hvilket orgel der er tale om).
Det skal her nævnes, at Hans Fagius har valgt at ændre rækkefølgen på programmet i forhold til programhæftet, så der byttes om på Mendelssohn og Marchand.

Georg Böhm. Som med alle barok-orgel-komponister på protestantisk jord, er orgelværkerne enten bundet til en koralmelodi eller også er de ikke. Preludium i d-mol, som i virkeligheden er både preludium samt to fugaer, er et frit fabulerende værk fra Böhms hånd.
Preludiet åbner med en vældig pedalsolo efterfulgt af et bredt akkordisk afsnit inden første fuga sætter ind med et tema i fire fjerdedele. Inden anden fuga er der et afsnit med nogle vældige skalaløb og store akkorder. Den anden fuga har samme tema som den første nu bare på forunderlig vis i tre fjerdelstakt.
Auf meinem lieben Gott er fire variationer over salen vi kender som ”Fryd dig, du Kristi brud”.
De fire satser er en lille opvisning i tysk variationspraksis. Tydeligst høres nedenstående melodi nok i tredje variation.
Louis Marchand. Utrolig megen fransk klassisk barokmusik er suiter. I løbet af denne orgelsuite præsenteres man for en række satser, der alle nævner, hvordan komponisten har forestillet sig klangen af stykket. Meget anderledes end alle andre landes komponisters praksis. Jeg skal ikke gå i detaljer med de forskellige klange og satser, men hør stykket som en helhed. Seks satser der er forskellige, men hænger sammen fordi komponisten har villet det sådan. Undervejs kommer man rundt i hjørnerne af det franske barokorgels klangmuligheder.

Felix Mendelssohn-Bartholdy. De to fugaer er vidt forskellige. F-mol rolig bred og aristokratisk - e-mol livlig og spøgefuld.

Johann Sebastian Bach: Det er sagt om Bachs musik, at det er det tætteste man kommer den absolutte perfektion.
Ikke en node står til at ændre uden at gøre musikken svagere. Fagius har valgt at spille tre vidt forskellige værker af Bach: to koralbundne og et frit værk.

An wasserflüssen Babylon med undertitlen ”a pedale doppio e cantus firmus in sopran”, betyder at der spilles i alt fem stemmer: to i pedalet samt to i venstre hånd, som akkompagnerer melodien, der alene spilles i højre hånd på en karakteristisk klang.
Sidder du i kirken, så du kan se organisten, vil du måske ane at begge fødder diskret lusker rundt over pedalklaviaturet.
På dansk hedder koralmelodien ”Her ser jeg da et Lam at stå” og hører naturligt til langfredag, hvilket måske også anes af stemningen i satsen.

Herr Jesu Christ er en koralbearbejdelse over melodien, vi på dansk kender som ”O, Herre Krist, dig til os vend”. Det er en trio hvilket i sin enkelhed betyder, at der spilles max. tre toner ad gangen: en til hver hånd samt en stemme i pedalet. Nemt er det dog ikke af den grund. Det er sådan set nemmere at spille 5 toner i hver hånd. Der er ikke så vanvittigt mange valgmuligheder, men her er der simpelthen tale om tre helt selvstændige instrumenter, der lever deres eget frie liv.
Hvor er så melodien, hvis man da ellers kan frigøre sig fra den liflige livsbekræftende fremadskridende musiceren? Ja den er overalt. Tonerne g+h+d+h som udgør begyndelsen af melodien er også den dominerende figur i hænder og fødder.
På et tidspunkt holder pedalet op med at spille hurtige noder og i stedet spilles melodien ”O Herre Krist dig til os vend” i små korte fraser mens hænder uanfægtet foretager sig, hvad de har gjort siden første takt. Perfektion!

Fantasi og fuga i g-mol. Tro det eller lad være. Fugaen fra dette værk var det første orgelstykke jeg nogensinde spillede.
Min gymnasielærer spillede det for vores klasse første musiktime i 2. g (det sker ikke i dag - lovet) og jeg blev fuldstændig forgabt i fugaen. Dener også en ørehænger, så det var ikke så svært.
De første mange takter er uden pedal, så dem kunne jeg da begynde med. Jeg skal spare jer for min (og især min families) lidelseshistorie, men jeg endte med 8 år senere - som så mange andre - at vælge at spille værket til min afsluttende eksamen fra konservatoriet.
Tro det eller lad være. Jeg har faktisk aldrig hørt dette værk spillet til en koncert (og jeg har været til rigtig mange orgelkoncerter).
Jeg glæder mig til at høre ans Fagius levere dette værk.
Og der er noget at glæde sig til. Ikke mange værker kommer så langt omkring som dette. Angstfyldt, dramatisk, dissonerende og diabolsk er nogle de beskrivende tillægsord, der kan kobles til fantasien, der stort set runder enhver tænkelig og utænkelig toneart i løbet af de beskedne 3-4 sider, som partituret fylder. Helt specielt er nedstigningen til helvede. Pedalet bevæger sig over fire oktaver nedad, nedad og atter nedad, mens der ovenover langsomt spilles ca. alle de moltonearter, man kan tænke sig.
Johann Stephan Borsch, der står bag en af samtidens kopier af dette værk, kalder det ”det bedste pedal-stykke”, og pedalet er virkelig på arbejde i fugaen. Temaet, som ses nedunder kommer et utal af gange i forskellige tonearter. Det bliver først spillet af sopranen - derefter af altstemmen for at fortsætte i tenor og sluttelig præsenteres temaet i pedalet.
Herfra er man fængslet til mængden af sekstendedelsnoder der fyger om hovedet på en. Perfektion.


Pressemeddelelse . . . . .
3. Sommerkoncert i Mariager Kirke.

Det er ikke fordi vi skal så langt væk. Kun til Sverige. Men der, i Lund, befinder sig manden, der i en årrække var professor ved konservatoriet i København, og derfor har fingre i et utal af danske organister.
Hans Fagius er heller ikke en hr. hvem-som-helst.
Uddannet hos Bengt Berg og Alf Linder ved Musikhøgskolen i Stockholm.
I 1974-75 studerede han hos den navnkundige organist Maurice Duruflé i Paris.
Han har vundet priser ved internationale orgelkonkurrencer og givet koncerter over det meste af verden.
Hans repertoire spænder over alle epoker, men han har specialiseret sig i barokken og romantikken.
Et af hans specialer har været konsertserier med samtlige værker af forskellige kompnisters værker, bl.a. Buxtehude, Cesar Franck, Alain, Mendelssohn og Duruflem eller alle symfonier af Vierne. Samtlige Bachs orgelværker han han fremført hele tre gange senest i 2007.
Det er også blevet til mange cd-indspilninger.
Sidste år opsagde han sin stilling ved konservatoriet og nu er han freelance koncertgiver og underviser.
Når han spiller ved Mariager kirkes tredje sommerkoncert, tirsdag d. 3. juli kl. 19:30, bliver det med musik af George Böhm, Felix Mendelssohn-Bartholdy, Felix Mendelssohn-Bartholdy, Louis Marchand og afsluttende med Bachs store Fantasi og fuga i g-mol.
Der er som altid en beskeden entré før koncerten og et glas vin efter koncerten.