Orgel og franske fristelser. Orgelsolist Eric Lebrun - Søndag d. 13. november 2016 kl. 15:00 (50 kr.)

Eric Lebrun spiller i Aarhus Symfoniske Orgelfestival både i Musikhuset i Aarhus og Mariager Kirke.

Til daglig er franskmanden Eric Lebrun organist ved Saint-Antoine des Quinze-Vingts-kirken i Paris.

I denne kirke spiller han på et stort fransk orgel af Cavaille-Coll.
Disse fabelagtige Cavaille-Coll-orgler er til gengæld ikke voldsomt velegnede til tysk og fransk barokmusik, hvorfor Eric Lebrun benytter lejligheden til at spille dette repertoire ved koncerten i Mariager Kirke i forbindelse med Aarhus Symfoniske orgelfestival.

Der er kun fransk og tysk barok på programmet.

På tysk grund spilles musik af Nicolaus Bruhns.

Louis Marchand
Grand Dialogue09:00
Nicolas de Grigny
Tierce en taille05:00
Ave Maris stella

En taille
  Fugue à 4
  Duo
  Dialogue sur les Grands Jeux
Nikolaus Bruhns
(1665–1697)
Præludium i e-mol (den store)08:00
Præludium i Es-dur  (BWV 552,1)09:00
Christ, unser Herr, zum Jordan kam  (BWV 684)
  a 2 Clav. et Pedal e Canto fermo in Pedale
Allein Gott in der Höh sei Ehr  (BWV 676)
  à 2 Clav. et Pedal
Aus tiefer Not schrei ich zu dir  (BWV 686)
  a 6 in Organo pleno con Pedale doppio
Jesus Christus, unser Heiland  (BWV 688)
  à 2 Clav. e Canto fermo in Pedale
Fuga i Es-dur  (BWV 552,2)06:30

Fire komponister. To franske og to tyske og et program, der rammer lige i centret af det, som er dette orgels absolutte force. Orglet er bygget af Bernard Aubertin, der har sit værksted i Jura-området i Frankrig i en del af Europa, som gennem krig og fred har skiftet mellem fransk og tysk. Tysk og fransk er dog ikke nødvendigvis modsætninger. I kulturrel forstand - snarere sparingspartnere.

Det er ikke til at vide om historien er helt sand, men den er god.
I 1717 skulle der have fundet en cembalo-duel sted i Dresden mellem mellem Louis Marchand - datidens førende franske orgelvirtuos - og en lille undseelig tysk komponist, der hed Bach. Anekdoten - som mærkelig nok kun findes i tyske kilder - lader os forstå, at Marchand flygtede for ikke at komme til kort overfor den meget fingernemme Bach.
Det gør dog ikke Marchand til en dårlig komponist, og hans musik regnes som noget af det mest fornemme i den franske højbarok. Grand dialoque i C-dur er hans mest kendte værk, og det bruges ofte til at lufte orglets trompeter (og vække en hensovende menighed/publikum), og det er da også en ganske pompøs indledning på denne koncert.

Grigny døde kun 31 år gammel og efterlod kun en enkelt nodesamling. Bach kopierede noden, og det alene kan vel i dag regnes som den fineste accept af Grignys musik.
Hvis man taler om Grignys “tierce en taille”, er der normalt tale om et specifikt stykke musik, selvom han har skrevet flere af slagsen.
“En taille” betyder egentlig “i taljen”, som i klanglig henssende er tenorlejet. “Tierce” er et spøjst klingende tertsregister. Lidt uvant for danske ører, men et “must” på alle franske orgler.
Grignys “tierce en taille” regnes med rette for det fineste udtryk for denne specielle franske stil.
Ave Maris stella er en firesatset suite med karakteristiske franske betegnelser.
“En taille” spiller melodien på pedalets kraftige trompetstemmer, så den gregorianske melodi kan høres tydeligt i lange nodeværdier, mens hænder akkompagnerer brilliant over og under.
Efter en firestemmig fuga og en duo, som i sagens natur er for to stemmer, afsluttes suiten med Dialogue sur les grands Jeux, hvorved vi vender tilbage til klangbilledet fra Marchands Dialoque og på denne vis slutter franskmanden dette lille kursus i fransk barokmusik for i dag.

Som det er tilfældet med både Marchand og Grginy skrev den tysk/danske komponist og organist Nicolas Bruhns ikke meget musik, der har fået lov til at overleve til i dag.
Blandt hans få orgelværker er to præludier i e-mol. En “lille” og en “stor”. “Den store”, som Eric Lebrun spiller ved denne koncert, varer ca. otte minutter - afvekslende og frit fabulerende, som det var skik og brug i det nordtyske orgelunivers.

Når resten af koncerten er en orgelmesse, kunne man foranlediges til at tro, at vi begav os tilbage til det katolske Frankrig og havde glemt, at vi er på tærsklen til det store reformationsjubilæum. Det er ikke tilfældet! Bachs store cyclus “Dritter Teil” er en messe på protestantisk grund med præludium og gudtjenestens faste led, inden det hele ender med et postludium i form af imponerende en tripple-fuga.
Ved denne koncert har Erik Lebrun plukket lidt i herlighederne og spiller en række af de helt store orgelkoraler fra samlingen.

Franksmand spiller på Mariagers franske orgel.
Danmark er et lille land, og når Aarhus Symfoniske Orgelfestival løber af stablen i november måned er Mariager Kirke en del af Aarhus.
Den verdensanerkendte organist Eric Lebrun bliver i november udnævnt til adjunkturet professor ved Det Jyske Musikkonservatorium og i den forbindelse spiller han både koncert med Aarhus Symfoniorkester ved det symfoniske orgel i Musikhuset, men han giver også en solokoncert og den finder sted i Mariager Kirke.
Til daglig er han organist ved Saint-Antoine des Quinze-Vingts-kirken i Paris.
I denne kirke spiller han på et stort fransk orgel af Cavaille-Coll.
Disse fabelagtige Cavaille-Coll-orgler er til gengæld ikke voldsomt velegnede til tysk og fransk barokmusik, hvorfor Eric Lebrun benytter lejligheden til at spille dette repertoire ved koncerten i Mariager Kirke søndag d. 13. november kl. 15:00
Der er således kun fransk og tysk barok på programmet. Det franske repræsenteres af Marchand og Grigny. Hver for sig et par vægtige komponister.
På tysk grund spilles musik af Nicolaus Bruhns. Han største og vigtigste værk: praeludium i e-mol inden Eric Lebrun afslutter koncerten med uddrag af Bach's dritter Teil.