1. sommerkoncert tirsdag d. 12. juni 2018 kl. 19:30 Philip Schmidt-Madsen - (50 kr. mulighed for partoutkort)
Philip Schmidt-Madsen organist ved Sct. Matthæus kirke og Trinitatis kirke i København.
Messiaens pinseværk Messe de la Pentecôte er det gennemgående værk ved sommerens første koncert.
Ved sommerens første koncert spiller Philip Schmidt-Madsen.
Han er organist og kantor ved Sct. Matthæus Kirke på Vesterbro i København og er desuden tilknyttet Trinitatis kirke i København som 2. organist.
I 2013 debuterede han fra solistklassen ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium som solist i Hindemiths orgelkoncert og som elev af Hans Fagius og Hans Davidsson. I 2011 vandt Philip 1. pris ved Den Internationale Carl Nielsen Orgelkonkurrence og blev yderligere tildelt Commotio-prisen for bedste fortolkning af Carl Nielsens Commotio.
Philip har en stor koncertaktivitet i både Danmark og Europa, og han samarbejder jævnligt med en lang række forskellige kor og orkestre i ind- og udland, bl.a. Odense Symfoniorkester og DR Vokalensemblet.
I 2012 modtog han et stipendiat fra Léonie Sonnings Musikfond til fortsat kunstnerisk udvikling og i 2012 udkom også hans debut CD Outer Darkness med værker af Nielsen og Langgaard på pladeselskabet Naxos. Siden 2013 har han været timelærer i liturgisk og solistisk orgel ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium.
Ved koncerten i Mariager kirke har han sammensat et værk, der kommer vidt omkring, men temaet er gennemgående og det er pinse i mange afskygninger.
Fantasia super ”Komm heiliger Geist, Herre Gott”(BWV 651) in organo pleno / il canto fermo nel pedale
Torsten Nilsson (1920-1999)
Linguæ Tamquam Ignis – Petecoste (1964)
Nicolas de Grigny (1671-1703)
Veni creator spiritus En taille Fugue á 5 Duo Recit de Cromorne Dialogue sur les Grands Jeux
Olivier Messiaen (1908-1992)
fra Messe de la Pentecôte (1949) Consécration
Communion
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Komm heiliger Geist, Herre Gott(BWV 652) alio modo / à 2 claviers et pédale
Bengt Hambraeus (1928-2000)
Toccata pro tempore pentecostes (1948)(Opus 12,2)
Olivier Messiaen (1908-1992)
fra Messe de la Pentecôte (1949) Sortie
Få en smagsprøve på Messians imponerende sortie fra Messe de la Pentecôte
Programnoter . . . . .For nogle år siden, tog jeg min bil og kørte ret langt efter en orgelkoncert, jeg meget gerne ville høre. Ved skæbnens ironi var der blandt publikum en præst, som jeg kendte perifært og præstens ægtefælle (som følge af den nye databeskyttelseslov skjuler jeg hermed kønnet på dem begge efter bedste formåen). Efter koncerten talte vi sammen. Præsten og jeg syntes det havde været en helt fantastisk koncert, hvorimod ægtefællen beskrev det som 60 minutter i det absolutte jordiske helvede. Musikken var af Olivier Messiaen. Hans ni meditationer til jul. Sådan er vi så forskellige.
Det gennemgående værk ved denne koncert er 4 ud af i alt 5 satser fra Messiaens pinsemesse “Messe de la Pentecôte” - komponeret i 1949 (og dermed vel efterhånden gammel musik). 1. sats hedder Entré (indgang) med den franske undertitel: “Les langues de feu” (Ildens sprog). 3. sats hedder Consécration (indvielse) - “Le don de Sagesse” (Visdommens gave). 4. sats hedder Communion (nadver) - “Les oiseaux et les sources” (Fugle og kilder).
Ca. 50 dage efter påske fejres pinsen i den kristne kirke. Det danske sprog er mærkeligt, idet halvtres (det halve af tres) i virkeligheden burde være 30. De øvrige skandinaviske lande siger femti, og det er jo til at forstå for selv en dansker, mens mange andre sprog kalder 50 for noget med penta, der er græsk og betyder fem. Pentacoste er således pinse og navngiver tre af koncertens seks værker. De værker på programmet, der ikke hedder noget med pentacoste har til gengæld navn efter en pinsehymne/salmemelodi.
Af Johann Sebastian Bach spilles de to koraler fra samlingen, der hedder “18 koraler”. Begge har titlen “Komm heiliger Geist, Herre Gott”. Vi har salmen på dansk som “Kom helligånd, Gud herre from”, men det er vist mange år siden, en præst sidst har valgt den til en gudstjeneste. Melodien er for os ret ukendt; den er ret lang, og der er kun et enkelt vers, så ingen får den nogensinde rigtigt lært. Til gengæld er melodien meget brugt i andre lande, og der er skrevet rigtig mange orgelkoraler over denne pinsemelodi. Bach har to meget forskellige versioner. Den første har et virvar af flimrende sekstendedele i hænderne (helligånden?), mens melodien spilles i lange kraftige noder i fødderne. Den anden version er ganske anderledes. Det er måske Bachs længste orgelkoral ca. 8-9 minutter, hvor melodien er så godt som gemt helt væk i forsirringer i højre hånd, mens venstre hånd og pedal spiller et enkelt strømmende akkompagnement, der hele tiden foregriber, hvad der senere kommer i højre hånd.
Midt i programmet spilles franskmanden Nicolas de Grignys femsatsede værk over pinsehymnen: Veni creator spiritus. Også denne hymne eksisterer som en dansk salme. Den hedder “Kom sandheds ånd og vidne giv”. Det er kun førstesatsen i Grignys suite, der har noget med salmemelodien at gøre, idet melodien her spilles meget kraftigt i fødderne - men melodien klinger i tenorlejet. Det kaldes på fransk “en taille” - vi ville på dansk sige i “taljelejet” forudsat at fødderne er bas, og overkroppen repræsenterer alter og sopraner.
5. sats af Messiaens pinsemesse hedder Sortie med den franske undertitel - “Le vent de l'Esprit” (Åndens vind). Jeg havde gerne været en lille flue på vægen, for at overvære menighedens reaktion på dette lille beskedne - omend ret kraftige - helligåndspostludium ved en almindelig forkølet søndagspinsegudstjeneste i Paris i 1949. Jeg ved ikke, om Philip spillede dette til postludium Pinsedag i sin kirke i København. Selv ville jeg med fornøjelse og uden skelen til menighedens reaktion have spillet dette værk pinsedag kl. ca. 11 (hvis ikke lige det var fordi, det ville tage mig ca. et årti at lære noderne).
Den anonyme ægtefælle fra indledningen fik dog det ud af at høre en hel koncert med musik af Messiaen, at vedkommende nu ikke behøver frygte for tilstedeværelsen af et evigt brændende helvede. Som han beskrev det, kunne det ikke være værre end det, han lige havde oplevet. Sådan er der så meget. Jeg synes det er bjergtagende og storslået. Lad helligånden komme over dig og modtag musikken.
af organist Mikael Ustrup
Pressemeddelelse . . . . .Sommerkoncert med dansk prisvinder. Navnet er Philip Schmidt-Madsen, og han er en af de mange dygtige danske yngre organister. Når årets første sommerkoncert i Mariager kirke skydes i gang tirsdag d. 12. juni kl. 19:30, er det ham, der får lov til at sidde bag tangenterne. Det er i år niende sæson med sommerkoncerter efter kirken fik sit Bernard Aubertin-orgel i 2010. Philip Schmidt-Madsen er organist og kantor ved Sct. Matthæus Kirke på Vesterbro i København og er desuden tilknyttet Trinitatis kirke i København som 2. organist. I 2011 vandt Philip 1. pris ved Den Internationale Carl Nielsen Orgelkonkurrence og blev yderligere tildelt Commotio-prisen for bedste fortolkning af Carl Nielsens Commotio. Det gennemgående tema ved koncerten er pinse. Eller Pentecôte, som det hedder på udenlandsk. Det gennemgående værk er Olivier Messiaens pinsemesse "Messe de la Pentecôte", der komplementeres af pinsemusik af Bach, franskmanden Nicolas de Grigny samt nyere svensk musik af Torsten Nilsson og Bengt Hambraeus. Efter koncerten inviteres der som altid på et glas vin/vand udenfor kirken. Se mere på musik.mariagerkirke.dk