| | | | 3. sommerkoncert tirsdag d. 10. juli 2018 kl. 19:30 Lidia Książkiewicz, (50 kr. mulighed for partoutkort)
|
Lidia Książkiewicz - prøv at udtale navnet - er både organist og pianist. |
|
Den dansk organist og komponist Leif Martinussen har skrevet Réflexions d'un rendez-vous musical specielt til Lidia Książkiewicz |
|
Lidia Książkiewicz er født i Polen men bosiddende i Frankrig.
Hun har for nylig indspillet en cd med musik af den franske barokkomponist Jacques Boyvin, og det er derfor ikke underligt, at hun begynder koncerten på Mariager kirkens franskinspirerede orgel med musik af netop ham.
Altid velklingende Mendelssohn kan høres i det pompøse fjerde orgelsonate inden aftenens hovedværk: Réflexions d'un rendez-vous musical, der er skrevet specielt til Lidia Książkiewicz af den danske komponist Leif Martinussen.
Der er næppe skrevet megen tango musik for kirkeorgel, men Lidia Książkiewicz har transkriberet musik af den fremragende argentinske tangokomponist Astor Piazolla.
Den argentinske gademusikstemning får lov til at slutte denne koncert.
|
|
Koncertprogram . . . . .
Jacques Boyvin (ca. 1650-1706) | Suite du 4e ton fra 2nd Livre d’Orgue Prélude
Fugue Chromatique
Récit grave de Nazard ou de Tierce ou de Cromorne
Dialogue de récits et de tierces
Duo
Cromorne en taille
Grand Jeu à deux chœurs | 00:00 | Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) | Sonate nr. 4 i B-dur (opus 65,4)
Allegro con brio Andante religioso Allegretto Allegro maestoso e vivace | 14:00 | Leif Martinussen (1941-) | Réflexions d 1. Introduction
2. Cantabile
3. Festive Toccata
(bestilt af og tilegnet Lidia Ksiazkiewicz) | 00:00 | Astor Piazzolla (1921-1992) | Vuelvo al Sur | 00:00 | | S.V.P. | 00:00 | | Libertango | 06:00 | | 20:00 |
Programnoter . . . . . Aftenens program er egentlig meget simpelt. Fire komponister! Cirka et kvarter til hver. En halv time med klassisk orgelmusik og en halv time med nyere orgelmusik - eller om man vil tre kvarter med orgelmusik og til sidst lidt let argentinsk tangostemning i en dansk folkekirke. Jacques Boyvin. Fornavnet går det meget godt med at udtale. Det er straks sværere med det franske efternavn. Første gang jeg hørte en indfødt fransk organist udtale hans navn, koncentrerede jeg mig voldsomt om at memorere, hvordan det skulle udtales. Det er nemlig ikke helt ligetil. Jeg fandt også ud af, at franske organister er utrolig glade for at spille musik af Boyvin. Især som første stykke på koncertprogrammerne. Der findes faktisk ikke så megen fransk orgelbarokmusik i dag. Det er få ting, der blev udgivet i samtiden og meget at det, der ikke blev udgivet, er ganske enkelt gået tabt. Boyvin er en af de komponister, der fik mest orgelmusik udgivet. Alt i alt 16 suiter. Fire bind med fire suiter i hver og i forskellige tonearter. Lidia Ksiazkiewicz har valgt at spille “Suite du 4e ton de 2nd Livre d’Orgue”. Det betyder på almindeligt jydsk: suiten i E-dur fra det andet nodehæfte. Suiterne er som regel ens i opbygningen: et præludium til at begynde med - dernæst en række mindre satser inden der, som her i aften, sluttes med et postludium oftest kaldet Grand Jeu, der betyder “de store stemmer”, og det er notorisk trompeterne. Fransk barok er i øvrigt enkel. Der er ikke opusnumre eller mystiske titler. Man kalder grundlæggende musikken den lyd, den forventes at blive spillet på. F.eks. Récit grave de Nazard ou de Tierce ou de Cromorne betyder: spil med en nasardlyd på 3. manual eller en tertslyd eller et krumhorn. Frit valg skulle være så godt. I mit leksikon står der om navnet Mendelssohn, at det er et almindeligt polsk/tysk jødisk navn, og det er jo lidt sjovt - nu Lidia Ksiazkiewicz er polak. Jeg ville egentlig gerne, at der havde stået at navnet betød “heldig” eller “lykkelig”, men det gjorde der nu ikke. Jeg ved heller ikke, om det kan siges at være lykkeligt at dø som 38 årig - sansynligvis som følge af en nervelidelse, men Mendelssohn har efterladt sig ubegribelig megen musik, som grundlæggende er “lykkelig musik”. Det er svært ikke at synes, at Mendelssohns musik er velklingende og let tilgængelig. Således også hans orgelsonater. Han har skrevet i alt seks sonater. Antallet af satser varierer, men den fjerde sonate har fire satser - klassisk og som det skal være. Sonaten i B-dur på aftenens program indledes i 1. sats med en perlerække af fejende sekstendedele inden 2. og 3. sats præsenteres to svagere, men utrolig smukke satser. Sidste sats er en monstrøs eksplosiv lydcocktail, som ikke lader tvivl om hvornår stykket er fædigt. Komponisten Leif Martinussen skriver om sit værk: “Reflektioner over et musikalsk møde” har jeg kaldt dette orgelværk i 3 satser. Når titlen er på fransk skyldes det, at værket er komponeret efter et udtrykt ønske fra min ven og kollega, den polsk-franske orgelvirtuos Lidia Ksiazkiewicz, som bor og arbejder i Frankrig.
Hun er domorganist i Laon og orgelprofessor ved 3 konservatorier i Frankrig, og hun har jævnligt benyttet flere af mine orgelkompositioner som solist og til undervisningsbrug. Med hendes opfordring blev jeg derfor inspireret til at benytte elementer fra franske orgeltraditioner- og klange i forbindelse med mit eget tonesprog.
Værket blev skabt i Paris, hvor jeg bosatte mig i en måned med det formål at kunne indleve mig i det franske musikmiljø og opleve det store franske orgel, der, hvor det har sit naturlige liv og sit samspil med de store katedralers akustik. Lidia Ksiazkiewicz uropførte værket i Paris den 1. april 2011 på et 46 stemmers Cavaillé-Coll orgel Eglise Saint-Antoine-des-Quinze-Vingts”. Jeg ved ikke ret meget mere om Argentina, end at Messi røg ud i VM og at hovedstaden hedder Buenos Aires. Jeg ved dog, at det er tangoens hjemland og at den argentinske komponist og orkesterleder Astor Piazolla var den mand, der gjorde tangoen til koncertmusik. Jeg ved dog også, at han bestemt ikke har skrevet sin musik til et kirkeorgel i Danmark, men Lidia Ksiazkiewicz er også uddannet pianist og som sådan har hun spillet denne musik. Siden har hun transkriberet musikken til orgel og således afsluttes denne tredje sommerkoncert med musik, du garanteret ikke har hørt før og aldrig kommer til at høre igen.
Pressemeddelelse . . . . . Hobrokomponist på programmet ved 3. sommerkoncert i Mariager Kirke.
Der er det helt specielle ved sommerens tredje koncert i Mariager kirke, der løber af stablen tirsdag d. 10. juli, at koncertens "hovedværk" er komponeret af organisten og komponisten Leif Martinussen, der er født og opvokset i Hobro. Aftenens solist er bestemt ikke fra Hobro, men fra Polen eller Frankrig alt efter om man taler om hende fædreland eller der, hvor hun bor og arbejder. Hun har blandt mange priser vundet den Internationale de orgelkonkurrencer i Harlem i Holland, Graz i Østrig og "Grand Prix de l'Académie des Beaux Arts" i Angers i Frankrig, hvor hun også bor. Hun har spillet koncerter i det meste af Europa og har som solist spillet med orkestre i Slovakiet og Polen. Lidia Książkiewicz er organist ved Katedralen i Laon og lærer bl.a. ved konservatoriet i Strasbourg. På programmet er først klassisk orgelmusik af den franske barokkomponist Jacques Boyvin og altid velklingende Mendelssohn inden musikken skifter karakter. Først med Leif Martinussens "Réflexions d´un Rendez-vous musical pour Orgue". Værkets titel "Rendez-vous" omhandler samspillet mellem de klassiske franske klange som i dette værk kombineres med Leif Martinussens nordiske tonesprog. Lidia Książkiewicz afslutter koncerten med egne transkriptioner af den argentinske tango-komponist Astor Piazzolla. Tango for kirkeorgel. Det har du næppe hørt før.
|