Mariager kirkes musiksider

  OBS

Händels MESSIAS opføres i Mariager kirke søndag d. 15. dec. kl. 15:00 - læs mere her // køb din billet her

Lør d. 30. nov 2024 kl. 16:00
"Julen har englelyd"
Randers Kammerorkester og Andrea Pellegrini fremfører 300 års julemusik fra arier fra Bachs Juleoratorium over de smukke sange fra romantikken til musik af i dag.
Lør d. 7. dec 2024 kl. 15:00
Korjulekoncert
Klosterkoret med orkester fremfører julekantater af Buxtehude foruden traditionel julemusik
Efter koncerten er der traditionen tro jule-nachspiel i klostret.
Søn d. 15. dec 2024 kl. 15:00
MESSIAS
George Friederich Handels berømte oratorium fremføres af Coro Misto, musikere fra Odense Symfoniorkester og 4 unge internationale solister. Dirigent Søren Birch.
Ons d. 18. dec 2024 kl. 19:30
JuleSalmeMaraton
Sædvanen tro afholdes der i december julesalmemaraton i Mariager Kirke. Der synges i år uddrag af i alt 24 julesalmer i stearinlysets skær.
4. sommerkoncert tirsdag d. 24. juli 2018 kl. 19:30 2018 Adam Lenart, (50 kr. mulighed for partoutkort)
  

Adam Lenart er født i Polen og koncertprogrammet bærer i høj grad præg af hans nationalitet
Polen er ikke det land vi ved mest om, men selvfølgelig har landet en stor og værdifuld musikkultur. Polen er meget andet end Chopin.

Hvorfor tage til Spanien for at spise frikadeller eller røde pølser. Det vil da være sjovere at udforske landets egen madkultur.

Dette udsagn kunne stå som overskriften for Adam Lenrts koncert i Mariager kirke.

Han er født i Polen og har valgt at hovedparten af koncertprogrammet skal være med polske komponister.

Navne som Moritz Brosig, Johann Gottlieb Janitsch, August Freyer siger ikke danske publikummer ret meget - heller ikke danske organist for den sags skyld, men det er gode komponister.

Polen ligger ikke så langt fra Leipzig og påvirkningen fra stilen i årene efter gamle Bachs død er let at få øre på i den galante stil og den tidligere lidt konservative romantik.

I Leipzig virkede foruden Bach og så Mendelssohn, som også er på programmet. Mendelssohn var jo jøde og navne på de polske komponister ser unægtelig også meget jødiske ud. Kan det høres?

 




Koncertprogram . . . . .
Moritz Brosig
(1815-1887) 
Fantasie Es-Dur  (opus 54)
  1. Maestoso
  2. Andantino
  3. Moderato - Fuga
Johann Gottlieb Janitsch
(1708-1763) 
Triosonate d-Moll
  1. Poco Largo
  2. Allegro moderato
  3. Grazioso
  4. Allegro
Felix Mendelssohn-Bartholdy
(1809-1847) 
Präludium und Fuge e-Moll
Salomon Jadassohn
(1831-1902) 
Fantasie g-Moll
  1. Praeludium (Kanon)
  2. Aria
  3. Fuge
August Freyer
(1803-1883) 
Concert-Variationen over en russisk kirkemelodi af Bortnianski
Adolph Friedrich Hesse
(1809-1863) 
Toccata As-Dur  (opus 85)


Programnoter . . . . .
Programnoter.

Det er jo egentlig både foruroligende og forfriskende, at der er så megen musik, man ikke kender. Tænk hvis du og jeg kendte al musik. Det ville være kedeligt og alt for forudsigeligt.
Ofte vil orglekoncerter indeholde musik, som publikum ikke kender i forvejen. Ofte vil de selv samme orgelkoncerter indeholde musik, som en del organister kender.
Denne aftens koncert er et indblik i en - for os - ukendt musikkultur med mestendels ukendte komponister - og det er jo godt. Så lytter vi alle til noget nyt.

Når jeg skriver programnoter, går jeg gerne igennem min nodesamling, for at se partiturerne til det, der vil blive spillet. Jeg kiggede da også efter og fandt et enkelt hæfte med musik fra det hedengangne Tjekkoslovakiet. Det var stort set alt fra den tidligere østblok i mit bibliotek, og det er jo utroligt. Der er nemlig garanteret skrevet næsten lige så megen musik i Østeuropa, som i Vesteuropa; vi kender det bare ikke. Vi kender ikke en gang navnene på komponisterne Måske kender vi Frederic Chopin fra Polen - Bella Bartok fra Ungarn og Antonin Dvorak fra Tjekkiet, men listen er bestemt kortere, end den ville være for Vesteuropa.
Så er det godt, man har Internettet. Her er en side, der hedder imslp.org. På den side kan man i øjeblikket finde godt 600.000 partiturer til musik, men kun triosonaten af Johann Gottlieb Janitsch var at finde (og titlen var en anden, så det var et rent held, at jeg fandt den).

Det kan ind i mellem være en langsommelig process at få et færdigt koncertprogram fra de solister, der spiller sommerkoncerter her, men da jeg havde fået kontakt til Adam Lenart, sendte han forbavsende hurtigt et program, som jeg formoder, han har tænkt over og er glad for at kunne præsentere. Hovedparten af programmet er polsk, og det der ikke er polsk, er tysk. Tyskland har jo aldrig helt kunnet holde fingrene fra Polen, så den kulturelle påvirkning har i sagens natur og grundet naboskabet været stor. Skulle jeg spille koncert i Polen eller Køln, hvor den polskfødte Adem Lenart arbejder, ville jeg også præsentere en del dansk musik.

Der er seks komponister på programmet, og ved første øjekast er kun Mendelssohn kendt. Ved andet øjekast ser komponisternes navne ganske jødiske ud. Tredje øjekast åbenbarer, at kun en enkelt komponist har været i live, mens Bach levede. Bachs dødsår i 1750 markerer i dag afslutningen på barokken, og tiden derefter har vi kaldt for “den galante stil" - modsætningen til barokkens strenge stil var nemlig en helt anderledes let karakter. Derefter kommer wienerklassikken, hvis lyd og form vi kender så godt - først og fremmest Mozart. 
1800-tallet er kendt som romantikken, men jeg vil vædde et gratis glas vin efter koncerten på, at selvom komponisterne i dette program hovedsageligt er fra denne periode, vil musikkens karakter være mere tilbageskuende end højromantisk. Et billigt synspunkt. Klokken ca. 20:30 er jeg klogere.

Kirkemusik - herunder orgelmusik - har det nemlig med at kigge tilbage og værne om det klassiske og de klassiske former.

Da jeg gennemså partituret til Janitsch triosonate, så jeg præcis det, jeg havde forventet. En triosonate - d.v.s. en klang i højre hånd - en anden klang i venstre hånd samt et pedal, der tøffer lystigt derudaf som en anden jazz-bassist i et fint velklingende tonesprog. Let at lytte til og dog gennemkomponeret med substans. Det lyder enkelt, men er på mange måder den sværeste og fineste form orglet kender. At kunne tilvejebringe liflig musik med et minimum af virkemidler.

Mon ikke også resten af programmet besidder denne kombination af let romantik med tilbageskuende elementer.Klokken ca. 20:30 er jeg - og sikkert også andre - klogere.

Programnoter af kirkens organist.

Har du været til en sommerorgelkoncert i Mariager tidligere ved du, at der serveres et glas vin/vand efter koncerten i godt vinvejr, og hvis du ikke har, ved du det nu.



Pressemeddelelse . . . . .
Tysk polak spiller i Mariager kirke.

Ved sommerens fjerde koncert i Mariager kirke, tirsdag d. 24. juli kl. 19:30, spiller den polsk-fødte organist Adam Lenart.
Nok er han født i Polen, men har bl.a. studeret i Danmark ved det Jydske Musikonservatorium. Han bor ikke i Polen, men i Tyskland, hvor han arbejder som kirkemusiker i Køln.
Intet kommer af intet og Adam Lenart har valgt et program til aftenens koncert, hvor hovedvægten af programmet er centreret omkring komponister, der havde deres musikalske rødder i Polen. Navne som Brosig, Janitsch og Jadassohn vækker ikke den store genklang hos et dansk koncertpublikum, men musikken er fremragende og komponisterne lod sig inspirere af musikken - ikke Polens meget omskiftelige landegrænser.
Der bliver dog også plads til klassisk centraleuropæisk orgelmusik i form af Felix Mendelssohn-Bartoldy, hvis samlede værker Adam Lenart lige har indspillet.


KoncerterHøjmesser/salmerAubertin-orgletOrganist & KorKontakt

Næste koncert

Koncerter i 2024
Koncerter i 2025
Koncerter i 2026

Alle koncerter

Koncertnyhedsbrev
Næste højmesse
Kommende højmesser

Den Danske Salmebog
Salmevalg til kirkeåret
Julesalmemaraton
Billeder af orglet
Disposition
Bernard Aubertin
Sound bits
Media
Discografi
Download
Kirkens organist

Klosterkoret
Klosterkorets øveside

Kirkekoret
Kirkens organist
Mikael Ustrup
Klosterstien 12
DK-9550 Mariager
Mobil: 61 35 54 47

Mail: organist(ad)
mariagerkirke.dk

Mandag er fridag

Denne side er lavet af Mikael Ustrup 1997-2024