| | | | Klosterkorets forårs/sommer koncert - lørdag d. 28. maj 2016 kl. 16:00 (gratis)
Traditionen tro er der forårskoncert med Klosterkoret i maj måned. Sådan har det været siden korets start i 2008, og sådan bliver det sikkert ved med at være i korets levetid.
Foråret er dejligt og musik er dejligt. Vi har brug for solens varme, men vi har også brug for musikken til at varme sjælen.
Ved denne koncert er der engelske madrigaler på programmet. De handler alle om kærlighed.
Der er også danske sommermusik på programmet. De handler ikke overraskende om sommer.
En lille afdeling med musik, som har tekst af Luther. Næste år bliver Luther-år og vi er bare lidt på forkant.
Efter koncerten inviteres alle med over i klosterhaven til grill-samvær (koret sørger for mad og drikke).
Koncertprogram . . . . .
John Dowland | Fine Knacks for Ladies | 04:00 | Heinrich Isaac | Innsbruck, ich muss dich lassen | 03:00 | Thomas Morley | April is in my mistress face | 03:00 | Domenico Zipoli (1688-1726) | Orgelvaerk | 04:00 | Lægsgaard/Ustrup | Skynd dig der er endnu tid | 04:00 | | Salige er de, som stifter fred (alt) | 03:00 | Antonio Vivaldi (1234-1234) | wqwqw | 06:00 | Luther/Hassler | Vor Gud han er så fast en borg | 04:00 | Luther/Walther | Gelobet seist du Jesu Christ | 05:00 | Domenico Zipoli (1688-1726 ) | Orgelvaerk | 03:00 | Bjørn Hjelmborg | En sommervise | 03:00 | nn | Han kommer med sommer | 03:00 | | 45:00 |
Programnoter . . . . . De tre første stykker på dette års forårsprogram er gammel musik.
John Dowland og Thomas Morley er begge englændere, og de to stykker, de har skrevet, er såkaldte madrigaler. Man ved ikke, hvor ordet madrigal egentlig stammer fra, men teksterne omhandler altid kærlighed. Lykkelig eller ulykkelig. Det er underordnet.
Fine Knacks for Ladies handler om en kræmmer, der sælger bukser “knacks” til damer på markeder, men i virkeligheden ønsker han at forføre de selvsamme damer. Teksten lader os ikke rigtigt vide, om han har succes med sit forehavende. Musikken er dog så ungdommeligt frisk, at det sagtens kunne være tilfældet.
April is in my mistress face er en sørgmodig fortælling om en ulykkeligt forelsket mand, der bruger årets måneder til at beskrive sit håb og sin kærlighedsmæssige nedtur.
April is in my mistress' face, And July in her eyes hath place, Within her bosom is September, But in her heart a cold December;
I ansigtet gløder april, i øjnene skinner juli, i resten af kroppen florerer september, men i hjertet er hun kold som december.
Imellem de engelske madrigaler kommer en gammel tysk verdslig sang: “Innsbruck, ich muss dich lassen” - om en mand, der må forlade byen Innsbruck for at rejse et andet sted hen. I virkeligheden forlader han en kvinde. Det var en meget populær melodi, og kirken (der jo gerne vil være populær) tog melodien ind, men gav den en ny tekst. Den kirkelige tekst handler om, at vi trygt skal forlade jorden - ikke Innsbruck. Hvis nogen synes at høre melodien til “Nu hviler mark og enge”, er det altså ikke en tilfældighed.
Kisteorgel! Det lyder nu så dramatisk, men er bare udtryk for et orgel (lidt mindre end det i vestenden af kirken). Orglet har næsten form som en “dragkiste”. Det er et italiensk bygget orgel, der det næste år står her i Mariager kirke, og komponisten Domenico Zipoli var da også italiener. Italien er domineret af den katolske kirke, og den har aldrig rigtig brugt det store orgel, som den protestantiske kirke har gjort. Derfor er musikken i det barokke italien også i mindre format, men ganske let og fornøjelig.
Ved udvalgte lejligheder medvirker klosterkoret ved højmesser, og ved de lejligheder skriver jeg ofte et stykke musik, der passer til dagen og koret. Oftest er teksten af tidligere sognepræst Knud Erik Lægsgaard. Teksten til “Skynd dig, der er endnu tid” skrev Knud Erik på min opfordring til den radiogudstjeneste, der blev sendt herfra Mariager kirke for et par år siden. “Salige er de, som stifter fred” er uddrag af teksten til alle helgen søndag kombineret med salmen “Let som en sommerfugl”.
Med Vivaldi er vi tilbage i Italien. Der er blevet produceret tonsvis af musik til ganske almindelig underholdning. Således også denne sonate i fire satser af Vivaldi. Normalt spiller cello understemme til et højere klingende soloinstrument, men her er celloen solisten, og orglet spiller akkompagnementet.
Der er sommer på programmet i de to næste satser.
1. Stryger en sejler for søndenvind henover havet med sorgløst sind, nynner den søndre brise sin lille, sørgmodige vise: Skibe kommer og skibe forgår. Andre vil knejse, hvor ungdom står. Alting i verden forgår.
2. Danser en sommer for søndenvind henover kloden med kornblå kind, fløjter den søndre brise som før sin sagtmodige vise: Somre kommer og somre forgår. Snart er den skønneste skål et skår. Alting i verden forgår.
3. Duver en svale for søndenvind under et tagskæg i måneskin, føjer den søndre brise et vers til sin højsommervise: Svaler kommer og svaler forgår. Svaler vil kvidre om tusind år. Uskyld og elskov består.
Jeg har set en stork! Det er godt nok mange år siden, og jeg var ikke helt sikker på, at det var en stork. Der er skrevet megen dansk guldalderlitteratur og guldaldermusik om storke, og det vi i dag kalder gode gamle dage.
1. Han kommer med sommer, han kommer med sol til kløver og nikkende hvener. Mens pigen hun sømmer sin blommede kjol' i læ af de røde syrener, han sænker sig ned på det mossede tag og knebrer fra reden den udslagne dag en højsommervise om Danmark.
Sådan indleder Jeppe Aakjær sin tekst, der i vers efter vers maler et skønt portræt af Danmark, når det er skjønnest.
2017 er 500-året for reformationen. Vi har taget lidt forskud med to satser med tekst af Luther. Hvis du gik og troede, at kirkens salmer var kedelig i fire-fjerdedele, så lyt til hvordan “Vor Gud han er så fast en borg” oprindeligt var skrevet. Helt anderledes rytmisk og spænstigt, men årene har slidt mange salmer til en forholdsvis ensartet fire-fjerdedels-suppe. Det pregnante forsvinder - til gengæld kan menighederne bedre synge med - men lidt synd er det nu.
“Gelobet seist du” er “Lovet være du Jesus krist”. Vi har i årevis været vant til at synge den tekst på den danske folkemelodi, men her i kirken holder vi - lidt stædigt - på den rigtig gode melodi, som blev skrevet sammen med teksten for snart 500 år siden. Det er en god melodi, og her præsenteres den i Johann Herman Scheins vidunderlige arrangement for to damestemmer, mens herrerne som stolte nyomvendte munke synger melodien, mens Aksel Nielsen på cello og Mikael Ustrup på italiensk kisteorgel giver den som reformert backingband.
Pressemeddelelse . . . . . Klosterkorets årlige forårskoncert. Traditioner er gode og en af mange gode traditioner er forårskoncerten. Klosterkoret i Mariager har eksisteret siden sangens år i 2008 og hvert eneste år holdt forårskoncert i maj/juni. I år finder forårskoncerten sted lørdag d. 28. maj kl. 16:00 og det er i Mariager kirke, hvor koret er tilknyttet. På programmet er bl.a. engelske madrigaler. De handler altid om enten lykkelig eller ulykkelig kærlighed. Hverken mere eller mindre. Der bliver også plads til danske sommersange/salmer ligesom der er en afdeling med musik, hvor teksten er skrevet af Luther, som jo bliver det helt store kirkelige omdrejningspunkt næste år. Som altid ved Klosterkorets forårskoncerter vil vejret være godt, og alle inviteres til at grille sammen med koret i klosterhaven efter koncerten. Læs mere på musik.mariagerkirke.dk
|